Vraag

Upgrade Toestellen

  • 11 October 2020
  • 9 reacties
  • 235 Bekeken

Verzameling vragen over situatie (Proximus) bij ouders thuis.
 

  • Wat hebben ze in huis?

    2 x V4 decoder
    3 x Ruckus (2x ontvanger, 1x zender)
    1 x B-Box 3
     
  • Alle Proximus techniekers die al langs geweest zijn door de jaren heen, zeggen dat het echt wel een “zwakke lijn” is.  Als je met Proximus belt, zeggen ze steeds dat dit niet waar is.  Dat hun tests op afstand uitwijzen van niet.  Maar ik ondervind het daar zelf vaak genoeg.  Wifi is ook vaak een probleem.

    De Ruckus werd hun destijds verkocht als problem-solver, maar die oplossing heeft nooit goed gewerkt.  Op de tweede decoder moet HD uitgeschakeld worden.  Anders kunnen beide decoders niet samen spelen zonder beide problemen te geven. (haperen etc)  Schakelen we HD uit op de tweede decoder, is dat euvel opgelost.  Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.  De Proximus-technieker had dat ook ondervonden, mijn ouders opteerden dan maar HD uit te schakelen op de tweede.  Telefonisch zegt Proximus dat dat onmogelijk is.  (tjah)

    Meer dan een jaar geleden kregen ze twee maal melding dat hun decoders automatisch zouden vervangen worden door een V6, die zouden ze toegestuurd krijgen.  Maar dat is nooit effectief gebeurd.

    Ze hebben Disney+ maar kunnen het niet zien, dat kan enkel via een V7 decoder.  Hun smart-TV heeft de app niet.  

Mijn vragen:

 

  • Kunnen ze de V4 decoder laten omruilen voor een V7?
  • Klopt het dat de V7 niet samen gaat met een versterker?
  • Is een Proximus WiFi-bridge (2 dan?) niet interessanter dan een Ruckus?  Heeft dat dezelfde functie?  Wat is de prijs? (huren/kopen)
  • Telefonisch werd meegedeeld dat ze een Happy House kunnen laten uitvoeren, maar die dienst is niet beschikbaar.  Is er een (gratis) alternatief?

Alvast bedankt.


9 reacties

@esteban 
ter info: de v4 decoders kunnen zeker omgeruild worden, maar dat zullen de proximus forummedewerkers verder afhandelen morgen als ze hier terug op het forum langskomen
en ook zij kunnen beslissen om een technieker langs te laten komen om alles eens na te trekken.

Nu voor een V7 moet je lijn ook voldoende snelheid halen proximus geeft een minimum op van 30 Mbps 

je kunt al eens zelf checken wat de max gegarandeerde snelheid is die proximus u moet kunnen aanbieden, hier → www.proximus.be/internetsnelheid 

  • Als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt, kunt u ook gebruik maken van het Sagemtool 0.13
    om je lijnwaarden (lijnsnelheid) uit te lezen om de concrete situatie in te schatten Sagemtool downloaden > klik hier
    waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.

Voor een V7 is het zeker altijd beter als je de decoder kunt rechtstreeks verbinden met de bbox over een netwerkkabel .( eigenlijk is een netwerkkabel altijd beter en zo kun je bvb ook uittesten of het probleem aan de Ruckus ligt door voorlopig je  decoder te verbinden met een lossen lange netwerkkabel aan de bbox)

proximus verdeelt geen ruckus en wifi bridges meer, alleen de  wifi booster → https://www.proximus.be/nl/id_cr_wifibooster/particulieren/toestellen/toestellen-voor-internet-en-tv/toestellen-voor-tv/wi-fi-booster.html

 

 

Alvast bedankt voor jouw reply en tips.

Wat de rechtstreekse verbinding betreft, dit is om verschillende redenen helaas niet mogelijk.  Het moet draadloos, vandaar. 

Dat de ruckus en bridges niet meer beschikbaar zijn, wist ik niet.  Dan moeten we eens kijken naar de wifi-booster, inderdaad.  Blijkbaar kan je die niet aankopen, alleen huren?  Als je twee decoders (draadloos) hebt, heb je ook twee boosters nodig, right?

Dat alleen klanten met een bepaalde sterkte een V7 krijgen, vind ik wat wrang. We betalen allemaal hetzelfde, toch?  Eigenlijk blijf ik het ook heel vervelend vinden dat de lijn eerder aan de zwakke kant is.  Opnieuw, we betalen hetzelfde.  Maar goed, dat is een afgezaagd argument, ik weet het.  En het zal nooit veranderen.  Ik zal de lijn op het adres van ‘t ouderlijk huis alvast nog eens testen via de meegegeven link.

 

Reputatie 7
Badge +4

Verzameling vragen over situatie (Proximus) bij ouders thuis.
 

  • Wat hebben ze in huis?

    2 x V4 decoder
    3 x Ruckus (2x ontvanger, 1x zender)
    1 x B-Box 3
     
  • Alle Proximus techniekers die al langs geweest zijn door de jaren heen, zeggen dat het echt wel een “zwakke lijn” is.  Als je met Proximus belt, zeggen ze steeds dat dit niet waar is.  Dat hun tests op afstand uitwijzen van niet.  Maar ik ondervind het daar zelf vaak genoeg.  Wifi is ook vaak een probleem.

    De Ruckus werd hun destijds verkocht als problem-solver, maar die oplossing heeft nooit goed gewerkt.  Op de tweede decoder moet HD uitgeschakeld worden.  Anders kunnen beide decoders niet samen spelen zonder beide problemen te geven. (haperen etc)  Schakelen we HD uit op de tweede decoder, is dat euvel opgelost.  Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.  De Proximus-technieker had dat ook ondervonden, mijn ouders opteerden dan maar HD uit te schakelen op de tweede.  Telefonisch zegt Proximus dat dat onmogelijk is.  (tjah)

    Meer dan een jaar geleden kregen ze twee maal melding dat hun decoders automatisch zouden vervangen worden door een V6, die zouden ze toegestuurd krijgen.  Maar dat is nooit effectief gebeurd.

    Ze hebben Disney+ maar kunnen het niet zien, dat kan enkel via een V7 decoder.  Hun smart-TV heeft de app niet.  

Mijn vragen:

 

  • Kunnen ze de V4 decoder laten omruilen voor een V7?
  • Klopt het dat de V7 niet samen gaat met een versterker?
  • Is een Proximus WiFi-bridge (2 dan?) niet interessanter dan een Ruckus?  Heeft dat dezelfde functie?  Wat is de prijs? (huren/kopen)
  • Telefonisch werd meegedeeld dat ze een Happy House kunnen laten uitvoeren, maar die dienst is niet beschikbaar.  Is er een (gratis) alternatief?

Alvast bedankt.


hi, de  v4 kan inderdaad omgeruild worden als je dit wenst
kan je even je klantennr of lijnnr toevoegen aan je profile ?
dan kijk ik wat er mogelijk is

Beste, het is niet voor mijn eigen adres.

 

En de andere vragen?

Alvast bedankt.

In afwachting van het antwoord van @jonathandr , geef ik nog wat toelichting:

Het is inderdaad spijtig genoeg zo dat je niet minder moet betalen als je lijn maar bvb 20 Mbps aankan en een andere 100Mbps hangt louter en alleen van je lengte van van je lijn waarop je aangesloten bent, hoe korter die is hoe hoger de snelheid en je betaalt niet voor de snelheid maar voor het datavolume en andere diensten die in een bepaald pack voorzien zijn.

NB: heb je al eens zelf gecheckt wat de max gegarandeerde snelheid is die proximus u moet kunnen aanbieden, hier → www.proximus.be/internetsnelheid 

62.4 Mbps is mijn maximum, 14.4 is mijn minimum.  Theoretisch.  Vroeger (of nog steeds?) kon je de daadwerkelijke snelheid testen via de site van Proximus.  Ik kan het niet terugvinden.  Is dat nog mogelijk?

Reputatie 7
Badge +4

Fyi

https://pxs.speedtestcustom.com/

&

uw minimum gagarandeerde snelheid is 14.4 Mbps download 

Vermits dit vdsl2 al dan niet vectorised is kan de DLM (Dynamic Line Management systeem) uw snelheid nog verhogen indien er hierdoor geen storingen ontstaan bij andere klanten waarvan de koperparen zich in dezelfde distributiekabel bevinden

 

De Sagemtool kan voor een Bbox van het Sagemtype een meer gedetailleerd beeld geven aangaande uw aansluiting

https://www.proximuscloud.be/web/app/share/view/84LSiVO432?shareUid=773d6e421e234c8d802fa0289a808066

als user met het userpaswoord op uw Bbox (sticker)

current & maximum bit rate Mbps

&

noise margin down/up (indien deze groter is dan +/- 10 dB is een verhoging in principe nog mogelijk)

 

Opmerking:

De DLM kan de snelheid ook tijdelijk terug verlagen tot de minimum gegarandeerde snelheid indien er tijdens de automatische testen storingen zouden gedetecteerd worden

62.4 Mbps is mijn maximum, 14.4 is mijn minimum.  Theoretisch.  Vroeger (of nog steeds?) kon je de daadwerkelijke snelheid testen via de site van Proximus.  Ik kan het niet terugvinden.  Is dat nog mogelijk?

Het is de basis VDSL snelheid die je kunt opvragen aangeduid met “max gegarandeerde snelheid” hier

→ www.proximus.be/internetsnelheid die ook de enige gegarandeerde snelheid is die proximus kan verzekeren en daarbovenop draait en een DLM = Dynamisch Lijn Monitoring meetsysteem dat enkel maar kan proberen om bovenop die gegarandeerde snelheid, de snelheid in stappen op de lijnen te verhogen tot een bepaald maximum, voor alle klanten die in de zelfde distributie bundel zitten zoals de uwe. Dit houdt ook in dus dat eventuele snelheidsverhogingen maar mogelijk zijn zolang voor allen de stabiliteit niet in gedrang komt en als dit het geval wordt dan zal de DLM ook weer je snelheid in stappen verlagen indien nodig terug naar het basisprofiel.
Dus het is een volledig dynamisch gebeuren.

Om een voorbeeld te geven wat we zelf meegemaakt hebben in het begin hadden we een kleine verhoging tov van het basis profiel en het lukte de DLM niet om op het max mogelijke DLM profiel te komen (en nochtans gaf het Sagem tool aan dat er zeker nog marge genoeg was om een verhoging toe te kennen) dit heeft zo een lange tijd blijven duren tot er enkele buren in onze straat proximus verlaten hadden en wat stelden we nadien vast , inderdaad de DLM kon onze lijn op den duur verder verhogen en stonden we na een tijd op zijn max DLM snelheid en dit is tot nu toe altijd zo gebleven, het omgekeerde kan dus ook gebeuren, enfin dit is maar één voorbeeld….

Reputatie 7
Badge +3

@esteban zijn je ouders hier al mee verder geholpen geweest? Zo niet, vul je even hun klantgegevens aan in het veldje Ticket in de profielgegevens?

Gegevens noteren in je profielgegevens doe je zo: klik rechtsboven op je logo of foto → ga naar instellingen → noteer de gegevens in het betrokken veld → sla de wijzigingen op + geef even een seintje zodra dit is gebeurd.

Groetjes,

Antonella

Reageer