Vraag

Televisie - Storingen tijdens zappen en bekijken van opnames

  • 23 August 2021
  • 48 reacties
  • 1471 Bekeken

Reputatie 1

Hallo

Ik heb al een tijdje twee specifieke problemen tijdens het televisie kijken.

Tijdens het zappen blijft het beeld vaak even ‘hangen’ op de vorige zender en raakt het beeld verstoord. Anderzijds doen er zich tijdens het kijken van opnames geregeld allerlei verstoringen en haperingen voor bij het opstarten en bekijken.

Voor het overige werkt alles (internet, ‘live’ televisie kijken, YouTube/Eurosport Player/Red Bull TV kijken via app op televisie, ...) perfect. Decoder en televisie zijn bekabeld aangesloten. Meting (draadloos) van de snelheid van m’n internetverbinding geeft geen vreemde resultaten (ca. 350 Mbps download, ca. 30 Mbps upload, 4 ms ping voor een fiberverbinding).

 

Heb ook al fibermodem, Bbox en decoder v6 al gereset/gereboot volgens aanwijzingen van Proximus support maar dit maakt eigenlijk geen verschil.

 

Zou de decoder een defect hebben?


48 reacties

... Laat op de avond een opname bekeken die al van in maart dateerde en die ging zonder hapering. Het feit dat dit laat op de avond was ondersteunt wel de hypothese dat het probleem in de buffercapaciteit van de regionale server zou liggen. Vanavond tijdens prime-time nog eens een andere oude opname bekijken.

Bevestigt mijn indruk … hoe later op de avond men lijkt hoe minder haperingen maar het is nooit nul :grin:  ze zijn enkel iets minder uitgesproken lang en het aantal gemiste frames is minder. 

Op de klantendienst beweren ze ook dat de aarde plat is …. alors … men moet iemand van de tech. dienst zien vast te krijgen, die weten het wel!

Reputatie 1

@NicoR Ik ben niet alle dagen aanwezig op het forum. Het lijkt een algemeen probleem te zijn. We zijn met een onderzoek bezig.

@DaisyS Oké, bedankt voor je reactie. Ik kijk uit naar de resultaten van het onderzoek en naar de oplossing. :-)

Het zal min of meer algemeen zijn want anders zou ik ook met het probleem af te rekenen hebben!

Reputatie 7
Badge +4

@NicoR Ik heb je lijn nagekeken en zie inderdaad dat de kwaliteit van je beeld niet altijd in orde is. Kan je eens testen met een andere lan-kabel tussen je decoder en modem (B-box) ? 

@Regulus ik heb ook uw lijn getest. Bij de eerste decoder (V5) zie ik niet onmiddellijk een oorzaak, de 2de decoder kan ik niet helemaal uitlezen waardoor ik ook daar geen reden zie voor de problemen met je opnames. Ondervind je dit op beide decoders ? 

Ik denk dat het probleem bij een of andere cluster van de servers ligt. Het probleem doet zich enkel voor bij het “uitgesteld” kijken, ttz als er iets tijdelijk (kort of lang) opgeslagen wordt en dan terug gehaald wordt. Het lijkt er op dat de buffercapaciteit van die cluster te laag staat of zelfs defect is. Dat verklaart het bevriezen van het beeld en dan de korte hortende opstart. BTW het eerste moment van de bevriezing kan men met de decoder niets aanvangen, enkel de opname stoppen en dan is de decoder “dood” gedurende een paar seconden ttz geen rewind of fast forward mogelijk. 

Bij het rechtstreeks kijken naar een uitzending is er weinig probleem behalve als een opname gestopt wordt dan valt het nogal eens voor dat de twee “kanalen” ttz opname en live compleet doormekaar gaan en er enkel blokjes of smeeren op het scherm staan, de klank van “iets” loopt wel door. 

BTW2 er is trouwens sinds kort, soms, een probleem met de sync tussen klank en beeld ... zeker als men uit een “stop” situatie verder kijkt … JFYI maar alles samen wel een behoorlijke PITA!

PX de vakantie is voorbij hoor! LOL!

Dat het iets met servers te maken heeft zal wel want anders zou ik het bijvoorbeeld ook voorhebben of toch als ik via de zelfde servers bediend zou worden.

Reputatie 1

Hartverwarmend ook hoe proactief Proximus in actie schiet.

En een privébericht lijkt ook niet veel soelaas te brengen ... :rolling_eyes:

Zucht.

……….

Bij het rechtstreeks kijken naar een uitzending is er weinig probleem behalve als een opname gestopt wordt dan …….

hier komt het signaal niet meer van de servers maar wordt jet lokaal gebufferd, bij de v5 werd dit nog op harde schijf opgeslagen voor max. een uur.

Maar op mijn v5-C heb ik toch dit fenomeen ook niet zoals je beschrijft.

bij zappen heb ik ook dat de klank niet synchroon loopt maar dat duurt niet lang.

@Regulus Houd ons gerust op de hoogte moest je toch nog problemen ondervinden. Kan je dan toch eens testen op dat moment of je het probleem ook op de andere decoder ondervindt ? Dat kan ons dan toch meer info geven over waar we de oorzaak juist moeten zoeken. 

Geen probleem! Ik probeer desgevallend zoveel mogelijk technische achtergronden mee te geven … dank u! 

Volg,

heb hetzelfde probleem met bekijken van opgenomen films of programma’s: soms haperingen, soms uitvallen op zwart scherm, soms na 10 min wegvallen en opnieuw van startpunt te herbeginnen enz…

(decoder heeft geen harde schijf)

telefonisch klacht werd genoteerd en doorgegeven… ben benieuwd, maar denk dat het een capaciteitsprobleem van Prox is

Gisteren naar de klantendienst gebeld. Daar beweerde de man dat ik teveel opnames had staan en dat dan bij de opname de hardeschijf-capaciteit vol geraakt. Schijfcapaciteit bij een V5c zonder schijf ???… maar hij was er zeker van.  Ik heb dan ook een groot aantal opnames weggegooid en als test het nieuws van 19u opgenomen en later bekeken. Natuurlijk haperde die ook regelmatig. Even terugspoelen en dan gaat die vlot door de scene waar die eerder haperde. Het kan dus niet aan de opname liggen. Laat op de avond een opname bekeken die al van in maart dateerde en die ging zonder hapering. Het feit dat dit laat op de avond was ondersteunt wel de hypothese dat het probleem in de buffercapaciteit van de regionale server zou liggen. Vanavond tijdens prime-time nog eens een andere oude opname bekijken.

Reputatie 7
Badge +5

@NicoR Ik ben niet alle dagen aanwezig op het forum. Het lijkt een algemeen probleem te zijn. We zijn met een onderzoek bezig.

Reputatie 7
Badge +5

@Ronald Baert en @Regulus Kunnen jullie je gegevens toevoegen aan je forumprofiel zodat we het eens na kunnen kijken?

Hmm, wordt er hier ooit medegedeeld of en wanneer een support ticket afgesloten is wegens “probleem opgelost”? of niet? 

Ogenschijnlijk is het euvel opgelost, denk ik, maar wat zegt PX hieromtrent? Niks?:grin::sunglasses:

Reputatie 7
Badge +4

@DuSoleil Ik heb een optie aangepast op je lijn. De verbinding tussen je B-box (modem) en decoder (toetel bij je TV) is niet optimaal. Heb je de mogelijkheid om eens te testen met een rechtstreekse kabel tussen deze 2 toestellen ?

En via MyProximus heb je daar gekeken of er daar iets aangeduid staat?

Reputatie 1

@Ronald Baert en @Regulus Kunnen jullie je gegevens toevoegen aan je forumprofiel zodat we het eens na kunnen kijken?

Kan dezelfde check dan ook eens gedaan worden voor de topicstarter? ;-)

Reputatie 1

herstarten of resetten bbox en decoder helpt niet dan?

Neen, zoals gezegd … fibermodem, router en decoder werden al gereset en ge-herstart. Zonder resultaat.

? Waarom zou Proximus mij de eer aandoen om mij persoonlijk te informeren over een probleem van algemeen belang? :grin:
Maar op my proximus staat enkel “Alles in orde ….  alles loopt zoals het moet” wat dus op verschillende manieren kan geinterpreteerd worden :wink:

@Ronald Baert en @Regulus Kunnen jullie je gegevens toevoegen aan je forumprofiel zodat we het eens na kunnen kijken?

Gegevens aangevuld …

BTW, mijn schoonzus die in hetzelfde dorp woont maar in een compleet andere wijk heeft juist dezelfde problemen. De PX helpdesk heeft haar gezegd dat ze een andere decoder moet gaan halen.

In mijn geval is een defecte V5C pas een aantal maanden terug vervangen door een V6. Maar ik heb beide typen en dat verandert helemaal niets … JFYI

PS kan toch niet zijn dat wij hier de enigen zijn met dat probleem? :scream:

Reputatie 1

Er is inderdaad de laatste dagen verbetering te zien. Zappen gaat opnieuw zo goed als normaal. Opnames bekijken over het algemeen ook oké. Af en toe nog wel wat glitches (maar ja, sommige deugnieten van de Proximus sales-afdeling bestempelen dat wrs eerder als conform de leveringsmodaliteiten :smiling_imp: )

FYI: Ik heb in ieder geval dit probleem niet met mijn V5C

Reputatie 7
Badge +5

@Regulus en @NicoR Ik heb een aanpassing gedaan op jullie lijn. Kan je dit eens uittesten?

Reputatie 1

@Regulus en @NicoR Ik heb een aanpassing gedaan op jullie lijn. Kan je dit eens uittesten?

Tijdens bekijken van opname zonet toch weer storingen. Of moet ik eerst de modem, router en decoder weer herstarten na jullie ingreep van eerder?

Ik denk dat dit altijd het beste is.

Reageer