Beantwoord

Proximus tv onbruikbaar door onoplosbaar probleem.


Beste,

 

Wanneer ik mijn decoder opstart, start deze standaard op met de boodschap: kan niet verbinden met het Proximus tv netwerk. Je kan doorgaan maar geen tv kijken, de apps kan je nog wel gebruiken.

Als ik "verder gaan" kies komt de boodschap nog zo'n 1 tot 5 keer terug. Eens voorbij deze boodschap, kan ik "normaal" tv kijken.

Wat niet werkt zijn: de opnames (ik kan geen nieuwe opnames zien of instellen op de tv, dit moet via de app) en de tv gids (deze blijft vast op "laden", ook deze moet ik doen via de app).

 

​​​​​​Door deze problemen ben ik al snel enkele minuten bezig met het opstarten van mijn decoder. Daarnaast kunnen we ook niet gewoon dingen rechtstreeks "casten" naar onze Android TV omdat we door de foutmeldingen moeten. Dit alles, samen met de tv problemen, zorgt voor een stressvolle tv ervaring in plaats van een ontspannende.

 

We hebben de laatste nieuwe decoder (V7).

 

Ik heb de richtlijnen op de website gevolgd, de problemen blijven aanhouden. We hebben al contact gehad met een technieker, hij liet weten dat het een algemeen gekend probleem is maar dat "Brussel" er niet aan wil werken, het probleem is niet opgelost daarmee. Er zou begin maart een update geweest moeten zijn, maar hier hebben we niets van gezien of gemerkt.

 

Welke stappen kan ik doen om dit probleem op te lossen?

icon

Beste antwoord door NickV 7 March 2021, 10:47

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 2
Badge

“Zelf zijn we zeker tevreden van de Proximus diensten. Maar als dit probleem niet opgelost geraakt zijn we toch gedwongen de concurrentie te gaan opzoeken (naast de tv is de internetsnelheid een groot pijnpunt, maar da's iets voor een andere post!).” 

Nick Tevreden terwijl je de decoder niet kunt gebruiken en de internetsnelheid een groot pijnpunt is  ?????

“Zelf zijn we zeker tevreden van de Proximus diensten. Maar als dit probleem niet opgelost geraakt zijn we toch gedwongen de concurrentie te gaan opzoeken (naast de tv is de internetsnelheid een groot pijnpunt, maar da's iets voor een andere post!).” 

Nick Tevreden terwijl je de decoder niet kunt gebruiken en de internetsnelheid een groot pijnpunt is  ?????

 

Hoe helpt u reactie mij verder met mijn issue? :-)

 

Maar goed de zin is alvast weg want het draagt zeker niet bij tot het oplossen van dit issue. Bedankt voor de feedback!

 

 

Update: met de powerlines zijn de opstart- en tv issues met de decoder opgelost!

probleem met deze oplossing: nu is de Android TV niet meer zichtbaar op ons WiFi netwerk (casten kan dus niet meer).

Zijn er eventueel nog alternatieve oplossingen?

 

 

Er is eigenlijk maar één goeie oplossing als je met de v7 decoder wilt verder werken en niet met de stabiele V5 compact, dat is de decoder verbinden met een utp kabel (en ik weet het het is niet altijd evident om die utp kabel aan te leggen of weg te kunnen moffelen!).

Powerlines kunnen goed werken maar kunnen ook heel zeker voor problemen zorgen ook, zelf meegemaakt en daarom ook utp kabel getrokken, wat ook veel moeite gekost heeft om die weg te werken, maar ben nu blij dat ik gedaan heb, sindsdien nooit problemen meer met mijn V5-C.
Of dit je veel gaat verder helpen met je probleem dat is weer wat anders, het is alleen maar mijn ervaring dat ik meegeef.

Buiten alle toestellen resetten van bbox , tussenliggende toestellen zoals PLC’s en decoder kun je zelf niet veel meer doen.
Morgen komt er iemand die van Proximus zelf is, hier terug langs en dan kunnen zij ook een lijnmeting doen en kunnen zij dan de beslissingen nemen wat er best gebeurd

Ter bijkomende info: → V7 Stand van zaken | Proximus Forum

PS: PLC’s zeker niet voeden via een verlengstekkerdoos en een PLC eens in een ander sopcontact steken kan soms ook helpen.

Edit: je lijnsnelheid is toch hoog genoeg voor een V7 decoder (min 30 Mbps) anders moet je eens een speedtest doen met een laptop verbonden aan de bbox direct en dan ook eens achter je plc waar de decoder op aangesloten is.

Edit: je lijnsnelheid is toch hoog genoeg voor een V7 decoder (min 30 Mbps) anders moet je eens een speedtest doen met een laptop verbonden aan de bbox direct en dan ook eens achter je plc waar de decoder op aangesloten is.

 

Feit, UTP was hier idd (helaas) geen evidente optie, anders lag het huis al helemaal vol :p.

De oplossing die we nu gebruiken (en die door de technieker was geïnstalleerd en goedgekeurd) is over onze eigen WiFi (Linksys Velop systeem). Met de proximus WiFi hadden we teveel problemen (interferentie, stabiliteit, ...) dus daarvan afgestapt en naar een mesh router gegaan. Aan de stabiliteit of snelheid van het netwerk zal het zeker niet liggen (nagenoeg GBps binnenshuis, helaas maar 80MBps naar internet, maar goed da’s wachten op de glasvezel).

Met de powerlines in het verleden ook veel problemen gehad, dus die daarom er ook uit gesmeten. Dankzij de comment van wimmer ineens aan gedacht dat die nog ergens lagen en eens getest.

Ik vermoed dat er nog iets misloopt op vlak van authenticatie met de WiFi-setup waardoor de router geen correcte gegevens kan ophalen … .

V7 decoder werkt niet achter een router, de V7 moet de bbox rechtstrees kunnen zien dus bv. na een switch gaat dit wel, daarom zou je de mesh node die aan de bbox verbonden is eigenlijk als switch moeten ingesteld worden ipv als router.

Je moet op dat gebied geen wonderen verwachten van een mesh systeem, er worden met meh systemen evenzeer problemen gemeld maar dat is eigenlijk met alle draadloze opstellingen zo  je moet het zelf een tijd praktisch kunnen uittesten en dan pas ben je zeker of het voldoet aan je wensen.

Inderdaad, aan de ingang krijg ik mooi mijn 80Mbps (ik kan dit ook testen op de router rechtstreeks).

Nu zag ik dat het WiFi netwerk nog op DHCP modus stond. Ik heb de modus gewijzigd naar “Bridge” zodat deze zijn IP adres krijgt van de BBox rechtstreeks. Ik vermoed dat dit de oorzaak zal zijn van de problemen (vreemd dat dit bij de installatie niet boven kwam).

Link: Je privérouter instellen als draadloze router | Proximus

Morgen laat ik weten of het effect heeft gehad! Maar als ik het zo bekijk lijkt het me wel logisch dat dit de fout zou geven … .

maar als je privé router zijn wan aansluit op de lan van je bbox dan gaat de v7 ook niet werken!

PS: in het kort uitgelegd waar punt 2 hier van toepassing is.

vertaald naar bv een router van merk X en V7 decoder :

  1. de V7 decoder staat niet in de Prox decoder MAC lijst > V7 decoders kunnen dus niet in bridge mode werken, wel de V5 type decoders.
  2. de router X staat ook niet in de Prox router Mac lijst > V7 decoders kunnen dus niet in fully routed mode werken op de router X, wel via bbox3 router. 
Reputatie 6
Badge +3

@NickV Kan u ook uw lijnnummer of klantennummer toevoegen aan uw forumprofiel? Dan kunnen we het langs deze kant ook even nakijken.

Reageer