Vraag

Proximus TV en sound system

  • 16 November 2022
  • 4 reacties
  • 633 Bekeken

Beste,

Tot recent was ik klant bij Telenet voor mijn TV. Sinds deze week ben ik overgeschakeld naar Proximus TV.

Op mijn TV is een Bose sound system aangesloten (sound system is wel al twaalftal jaar oud).

In de Telenet periode (dus tot vorige week) kon ik de afstandsbediening van het Bose systeem zodanig configureren dat ik die ook kon gebruiken om mijn TV te bedienen (ik had met andere woorden de afstandsbediening van Telenet helemaal niet nodig).

Bij overschakelen naar Proximus deze week is de opstart op zich vrij probleemloos verlopen, inclusief de koppeling met mijn Bose systeem (via een optische kabel tussen de TV box en het Bose systeem). Het geluid van mijn TV hoor ik dus via mijn Bose systeem. Tot daar alles OK.

Wat echter niet meer werkt, is de koppeling tussen de afstandsbedieningen. Met andere woorden: ik moet nu twee afstandsbedieningen gebruiken:

  • Die van Proximus om de TV in te schakelen en te bedienen (bv. de kanalen wijzigen enz.). Maar als ik op die afstandsbediening de volumeknop bedien, maakt die het geluid van de TV zelf hoger of lager en niet het geluid van het Bose systeem
  • Ik moet dus ook apart de afstandsbediening van Bose gebruiken om het volume van het sound system te regelen

Uiteraard zou ik bij voorkeur niet constant twee afstandsbedieningen willen gebruiken.

Ik heb intussen al één en ander geprobeerd:

  • De procedure proberen uitvoeren die Proximus beschrijft om bepaalde toetsen van de proximus afstandsbediening te ‘leren’ om het Bose systeem te bedienen. Lukt echter niet
  • Geprobeerd om via de instellingen in het Bose systeem (zoals vroeger) enkel de Bose afstandsbediening te moeten gebruiken. Ook zonder succes. Ik blijf dus genoodzaakt om beide afstandsbedieningen te gebruiken

Heeft iemand enige ervaring op dit vlak of enig advies?

Alvast bedankt.

 

4 reacties

Reputatie 4
Badge +1

Als je uw Böse systeem kunt aansluiten via HDMI zou ik de box van Proximus via HDMI aansluiten in de in en de out op het José systeem op de tv aansluiten (als dat Böse systeem dit heeft natuurlijk) 

dan kan je mogelijks je tv weer bedienen via de Böse afstandsbediening, de HDMI verbinding zorgt voor de connectie tussen de tv en je ontvanger van Proximus en je Böse.

via de optische kabel zorg je enkel voor het geluid dat uit de Proximus box komt.

@Master-magic Is het zo dat je bedoelt ?

TV Box(hdmi)< ----->  (hdmi-in)Bose(hdmi-uit)< -----> (hdmi)TV

dan kan je mogelijks je tv weer bedienen via de Böse afstandsbediening, de HDMI verbinding zorgt voor de connectie tussen de tv en je ontvanger van Proximus en je Böse.

Maar dan heb je toch weer twee afstandsbedieningen nodig, namelijk PX Remote om de TV Box te bedienen of zie ik het verkeerd?

kopieer methode met de Proximus-afstandsbediening

 

Bose systeem heeft geen HDMI poort. En de procedure om toetsen op de Proximus afstandsbediening te ‘leren’ om toetsen van de Bose afstandsbediening te ‘simuleren’, werkt spijtig genoeg niet. Heb er mij stilaan bj neergeslegd dat er geen oplossing voorhanden is (al werkte het wel in de telenet periode :-( )

 

even vergeten: bedankt voor jullie input !

 

Reageer