Skip to main content

Na lang twijfelen hebben we gisteren een mesh systeem gekocht. Omdat onze wifi dekking heel slecht was. We hebben gekozen voor de tp link deco ax1800 wifi 6.

Insatllatie ging vlot. Wifi dekking is prima in orde nu.

Maar als ik de decoder van proximus opstart is de wifi verbinding precies gestoord en is het beeld van de tv ' na enkele seconden geblokt' 'verknipt' daarna krijgen we een zwart scherm. De decoder is zoals voorheen verbinden met de modem via een plc.

Kan iemand verklaren hoe dit komt, en hoe we het kunnen oplossing?

Greet 

eens proberen van via “My Proximus” de WiFi van de Internet Box uit te schakelen (want deze zal jouw Mesh verstoren). 

indien dit ook niet helpt, kan je ook eens proberen of het beter werkt als je de optie aanvinkt in de DECO- app om in AP (access point modus) te zetten

Dankjewel voor de tip... ik ben aan het zoeken in de deco app waar ik dit kan aanpassen. Maar ik kan het precies niet direct vinden 😅🙈. Waar kan ik dit aanpassen?

als ik eens googel dan vind ik het volgende:

• Ga naar het hoofdscherm van de app:

• In het startscherm van de app zie je een overzicht van je netwerk en aangesloten apparaten.
  • Ga naar de instellingen van je Deco-netwerk:

• Tik op het Menu-icoon (meestal rechtsboven of rechtsonder in de app).
    • Selecteer Advanced of Geavanceerd, afhankelijk van je taalinstelling.
  • Kies 'Operation Mode' (Bedrijfsmodus):

• Onder de geavanceerde instellingen zie je de optie Operation Mode.
    • Selecteer deze optie.
  • Selecteer 'Access Point Mode':

• Hier heb je de keuze tussen Router Mode en Access Point Mode.
    • Kies voor Access Point Mode.
  • Bevestig de wijzigingen:

• Nadat je hebt gekozen voor AP-modus, zal je Deco-systeem zich aanpassen en zal de configuratie worden voltooid.

Ook niet vergeten als dit niet helpt van via “My Proximus” de WiFi van de Internet Box uit te schakelen aangezien deze jouw Mesh kan verstoren. 

Dankjewel! Als ik de proximus app nog eens open krijg ga ik het proberen aan te passen.... de app werkt niet mee vandaag 🤔🤔

Ter info

Je privérouter instellen als draadloze router | Proximus

TV Box, VoIP en Wi-Fi Booster werken niet achter je eigen router

= eventueel de Deco router naar Access Point (AP) omschkelen of decoder rechtstreeks op de internetbox/Bbox3(v+) aangesloten laten

Indien u een eigen router wil gebruiken voor TV dienst (vanaf 1/11/24) dient deze aan onderstaande eisen te beantwoorden

Guideline 3rd party router (proximus.be) zie punt 4

eventueel nakijken op basi van de Deco handleiding p.34 IPTV/VLAN support wat eventueel reeds nu mogelijk is

1910013137_Deco X20 4.0_User Guide.pdf (tp-link.com)

De decoder is nu op de bbox aangesloten waarbij de problemen optreden (wel via PLC’s) en is inderdaad ook wat ik voorgesteld heb

=  eventueel de Deco router naar Access Point (AP) omschkelen of decoder rechtstreeks op de internetbox/Bbox3(v+) aangesloten laten.

En mss moet ook wifi (mesh) van de bbox uitgeschakeld worden aangezien de wifi (mesh) van de deco ook gebruikt wordt! (aangezien ik er ben van uitgegaan dat het  een bbox4 is)

Ik had een soortgelijk probleem mesh werkte maar tv was vreselijk wegens het verplicht moeten pakken van de wifi in de (verre) garage.

De oplossing in een notendop:

• mesh in bridgemodus zetten (bij mij een linksys velop 6)
  • mijn situatie: ik heb utp in de woonkamer….vooraleer ik een mesch aansluit eerst utp kabel in een switch die IGMP-snooping ondersteunt. Vanuit de switch utp kabel naar de tv box
  • opstelling testen en ervoor zorgen dat de utp naar de switch rechtstreeks contact maakt met je Internetbox  (ik moest even zoeken want er zijn 6 utp kabels die in de garage uitkomen..effe alles loskoppelen en één voor één inpluggen in de internetbox) maar het allerbelangrijkste is dat de utp van je woonkamer rechtstreeks in de internetbox is geplugd
  • als de tv zo werkt (en dat doet hij) kan in je instellingen van je wifi (op website proximus of via de app) kan je de Wifi en EasyMesh™️ controller op off zetten zodat er geen overbodige draadloze netwerken 
  • andere kabels (naar je mesh) kunnen ook in dezelfde switch
  • voorbeeld van switch die IGMP ondersteunt (hoeft geen poe te ondersteunen): 
    link switch
  • alles werkt zo prima, en draadloos haal ik rond de 680mbps zowel in download als upstream

Reageer