Vraag

Lage bitrate via Pickx website

  • 23 March 2020
  • 6 reacties
  • 316 Bekeken

Reputatie 1

Wanneer gaat Proximus eens eindelijk de bitrate van Pickx verhogen? Dat beeld is echt niet om aan te zien.

Als ik hetzelfde programma bekijk op VTM Go dan is het beeld veel beter, wat vrij logisch is want de bitrate daar is meer dan het driedubbele van Pickx.

 

Hier het bewijs:

Linker helft is gebruikte bandbreedte via Pickx website, rechter helft is VTM Go. Het verschil is ENORM en dat zie je duidelijk aan de beeldkwaliteit.


6 reacties

Reputatie 1

Een jaar later en beeld is nog steeds niet om aan te zien via de Pickx website. Vanaf er wat beweegt in beeld is het één blokjesfestijn.

Reputatie 1

Meer dan 2 jaar later nog steeds hetzelfde. Geef de aandeelhouders eens wat minder miljoenen, dan is er geld over voor bandbreedte.

Reputatie 7
Badge +4

@KrisL Hoe hoger de bitrate, hoe meer dataverbruik. Als je verbinding goed is, zou je geen blokjes in je beeld mogen hebben. Op welke manier gebruik je de Pickx app, op tablet/gsm/PC, via 4G of wifi ?

Dit is het dataverbruik voor de Pickx-app op dit ogenblik : 

  • Proximus Pickx app op tablet/smartphone
    • 1 uur kijken in hd-kwaliteit: +/- 700 MB
    • 1 uur kijken in standaardkwaliteit: +/- 570 MB
  • Proximus Pickx app op pc
    • 1 uur kijken in hd-kwaliteit of standaardkwaliteit: +/- 735 MB
Reputatie 1

Je moet gewoon eens vergelijken met VTM Go. Zelfde zender, zelfde programma. Het verschil in kwaliteit is enorm.

Dataverbruik was misschien een issue in 2005, maar we zijn ondertussen al 2022. 700 MB per uur voor HD zegt al genoeg, bij Netflix is dit 3 GB per uur, meer dan 4 keer zoveel.

Dus op zijn minst de bitrate verdubbelen zou ik zeggen.

 

PS: ik kijk op PC via de browser. Geen wifi, PC direkt aan de BBox aangesloten met netwerkkabel. Ik kan probleemloos 4K streamen dus aan mijn verbinding zal het niet liggen. Trouwens, via de decoder heb ik wel goede kwaliteit, daar is duidelijk de bitrate een pak hoger.

Het beeld kwaliteit is inderdaad echt om te huilen. Je moet eens naar voetbal kijken. Op een  27inch 1440p scherm kan je amper de spelers herkennen. De vele schakelingen en lage bitrate maakt in sommige momenten het beeld nog slechter dan dat het al is. Ik heb het dan niet over blokvorming maar het beeld is gewoon niet scherp.

700MB staat gelijk aan 1.55mb per seconden. Belachelijk laag dus.

1.55mb staat gelijk aan SD of (720 x 576p) met huidige compressie. Om te concurreren moet de bandbreedte minstens naar 6mb/s voor een deftige 1080p stream.

Reputatie 1

Nog steeds geen verbetering te merken. Zolang er bijna niks beweegt in beeld is het goed te doen, maar vanaf er wat beweegt is het gewoon verschrikkelijk.

Even een vergelijking voor een 1080p stream:

  • Netflix: 3GB/uur
  • Disney+: 2,25-3GB/uur
  • Youtube: 3GB/uur
  • Prime Video: 1,4GB/uur
  • Proximus Pickx: 0,7GB/uur

Proximus is hier dus de slechtste leerling van de klas. Prime Video met slechts 1,4GB/uur is nog goed te bekijken, het zou dus al een hele verbetering zijn moest Proximus zijn bitrate verdubbelen.

 

Reageer