Vraag

fiber met v7 decoder

  • 31 August 2023
  • 26 reacties
  • 369 Bekeken

Reputatie 1

beste,

als ik fiber heb kan ik dan via wifi signaal ( niet via kabel) ook perfect proximus tv bekijken ?

ze gaan de fiber aansluiting plaatsen in de gang en niet in de living waar de modem nu staat,

dus decoder bekabelen zal niet meer lukken dan enkel nog via de wifi van de fiber modem .

zoniet zal het tv vlaanderen app worden (smart tv) en proximus tv buiten …………..


26 reacties

ik vraag mij hierbij af of PX dan geen gebruik kan maken van de buizen waar nu je koperlijnen in liggen, niet kunnen gebruiken om de BBOX in de living te kunnen laten staan?

In theorie zou het inderdaad ook via draadloze oplossingen moeten kunnen werken zoals met een wifi booster of PLC bvb. Maar het staat buiten kijf dat een een vaste verbinding altijd te verkiezen is boven een wifi verbinding!

Tenslotte als het dan in de praktijk het zo zou uitdraaien dat het niet anders kan dan via wifi en de problemen zo erg worden en niet op termijn opgelost geraken, dan kun je nog altijd op ieder ogenblik je opzeg doen om bij een ander provider te gaan.

Bijvoorbeeld: ONTP en ONT in de gang en via bestaande buizen waar nu koper in ligt utp in trekken tot in de living en daar de bbox aansluiten zoals die nu aangesloten is.

@antwerpfc 

Ik weet niet waar fiber bij jou binnenkomt maar als je zelf kan kiezen waarom dan niet in de living?

Mijn fiberkabel komt binnen in de garage, bij  anderen in de straat in de living.

 Bij aanleg mocht ik zelf kiezen.

Let wel,  de plaats waar de fiberkabel binnenkomt en de aansluiting zelf  kunnen toch een eind uit elkaar liggen?

 

Mvg 

Artie

 

 

was dat bij u fiberklaar of Proximus die deze aansluiting gedaan heeft?

Reputatie 7
Badge +4

FYI

Internet Box - Installatiegids (proximus.be)

 

Bv. de witte fiberaansluitdoos en de fibermodem kunnen in de gang geplaatst worden en de internetbox/Bbox3v+ kunnen nog steeds verwijderd in de living geplaatst worden indien er een ethernet/utp-kabel tussen gang en living voorhanden is (of kan geplaatst worden)

 

Indien ook de internetbox/Bbox3v+ in de gang (tijdelijk?) zou moeten geplaatst worden kan voor de aansluiting van de decoder eventueel gebruik gemaakt worden van de Proximus Booster (of van  powerlines “PLC” met IPMG snooping; 1 bij de internetbox/Bbox3v+ en 1 bij de decoder)

Wi-Fi Booster | Proximus

TP-LINK Powerline Kit AV1300 + WiFi AC1350 Gigabit (TL-WPA8635P KIT(BE)) (mediamarkt.be)

 

Het gebruik van ethernet/utp kabel - indien mogelijk - is uiteraard steeds de “beste oplossing”

 

@PX moderators ik zie dat mijn bericht na de Topic starter bericht, verdwenen is ?

Het is niet de eerste keer dat dit gebeurd!

Reputatie 1

de powerlines (wifibridge) had ik voordien maar men rade mij aan om de kabel op de decoder aan te sluiten.

en het was iemand van fiberklaar die is komen opmeten….. ze willen de oude aansluiting die nu in de living uit de muur komt niet gebruiken ...woon op 1ste verdiep en willen van de gang rechtstreeks naar boven een gat boren in de gang bij mij boven ( als de nieuwe wifi bridge ok is dan liever draadloos)

trouwens fiber gaat toch veel sneller dan de huidige wifi……...een gat boren van beneden naar de living boven kan niet ( dus de kabel van de straat naar binnen in de kast beneden en dan een gat recht omhoog in de gang boven )

maar je bbox nu op koperlijnen via welke weg lopen die buizen dan, kan je daar geen utp kabel in trekken ? 

want al kan wifi6 al hogere snelheden aan verkies/vertrouw ik nog altijd meer een een kabel!

Reputatie 1

koperlijn loopt van de kast in de gang beneden naar app boven fiberman zei dat da nie kon langs dezelfde weg ?? mss lukt het een technieker van proximus wel maar als ze de stekkerdoos in de gang boven plaatsen ?

Reputatie 7
Badge +4

Eerlijk als de “koperlijn” in een wachtbuis (al dan niet in de muur) steekt zie ik niet in waarom deze niet zou kunnen gebruikt worden (desgevallend zoals reeds aangestipt fiberaansluitdoos en fibermodem beneden en internetbox/Bbox3v+ boven via utp/ethernetkabel waar deze nu staat= utp-kabel ter vervanging huidige dsl/telefoonkabel)

→ “klant is koning” blijft het basisprincipe (mijn gedacht)

 

Dat is inderdaad wat ik er ook van denk!

Reputatie 1

de kast beneden is de kast waar de meters hangen van de electriciteit van alle 4 bewoners.

er is geen stopcontact voorzien in de kast beneden waar de meters staan .

dus ze kunnen van de straat de kabel binnen trekken en dan via de fiberaansluiting de lijn

waar nu de koperleiding steekt gebruiken voor de utp kabel als ik jullie goed begrijp ?

zal de dag dat de werken uitgevoerd worden vragen om enkel de kabel in de kast te

trekken en de rest door proximus te laten afhandelen dan ?

Reputatie 7
Badge +4

als er beneden geen stopcontact is kan geen fibermodem geplaatst worden (elektriciteit nodig)

mogelijks fiber laten doortrekken via de bestaande buis met vervanging van de huidige dsl-kabel tot waar nu de bbox3v+ staat?

voor zover mij bekend installeert Fiberklaar normalerwijze én de fiberaansluitdoos én de fibermodem (= conversie naar ethernet RJ45)

@M_016  heb je er weet van dat ze in een bestaande elektriciteitsbuis willen fiber doortrekken? ik heb al verschillende keren gehoord dat ze dit niet willen doen, maar om welke reden en waneer ze dit niet willen doen weet ik niet.

Reputatie 7
Badge +4

= (basis) voorzorgsprincipe scheiding van de diverse nutsvoorzieningen 

Reputatie 1

de contactdoos nu in de living is enkel proximus die uit de muur komt …...dus koperkabel van de kast beneden naar het contact in de living

Reputatie 7
Badge +4

= dsl/telefoniekabel en kan deze eventueel niet als “trekdraad” gebruikt worden om de fiber tot aldaar door te trekken (indien er geen al te scherpe bochten in de betrokken buis zijn) ?

als er beneden geen stopcontact is kan geen fibermodem geplaatst worden (elektriciteit nodig)

mogelijks fiber laten doortrekken via de bestaande buis met vervanging van de huidige dsl-kabel tot waar nu de bbox3v+ staat?

voor zover mij bekend installeert Fiberklaar normalerwijze én de fiberaansluitdoos én de fibermodem (= conversie naar ethernet RJ45)

ter info: Ik vind het volgende terug op de site van Fiberklaar

Als je woning fiberklaar is, moet je alleen nog je glasvezelmodem (laten) installeren. Je fiberinternetprovider neemt hiervoor het initiatief en activeert nadien je diensten. Vanaf dan ben je vertrokken met bliksemsnel en stabiel internet. 

 

Reputatie 1

kan de kabel dan niet tot in de living door getrokken worden zodat ik in de living modem en bbox kan aansluiten ???

Reputatie 7
Badge +4

@Martin dat werd destijds anders verteld, maar mijns inziens logisch dat bv. fiberklaar stopt op niveau van de fiberaansluitdoos (in het kader van een mogelijke latere vrije keuze van eindapparatuur 2024?)

 

@antwerpfc 

zie hiervoor = dsl/telefoniekabel en kan deze eventueel niet als “trekdraad” gebruikt worden om de fiber tot aldaar door te trekken (indien er geen al te scherpe bochten in de betrokken buis zijn) ?

voor zover mij bekend wordt de afstand tussen de fiberaansluitdoos en de fibermodem normaal zo kort gehouden (en is dus de vraag op fiberklaar eventueel deze fibercontactdoos in uw living op de plaats van uw NTP2007 (?)/RJ11 contactdoos wil of kan plaatsen of deze in uw kast beneden wil zetten waar ook andere nutsleidingen toekomen (en zich eventueel nu ook de Proximus NTP2007 contactdoos zich bevindt)

Reputatie 1

fiber

contactdoos heeft geen stopcontact nodig dan ?? ben eens gaan kijken waar de proximus binnekomt is een klein vierkant doosje van waar de kabels verder zijn verdeelt via de gekende plastic kabelgoot (de gekende pechelbuis) ik heb nergens aan de verdeelkast van proximus een stopcontact gezien………..

het is enkel voor de fibermodem dat je spanning nodig hebt, net zoals je voor de koper VDSL modem/router (bbox) spanning nodig hebt alleen, wordt nu het modem gedeelte van de bbox modem/router niet meer gebruikt en is het nu de fibermodem die deze taak overneemt (licht- naar ethernetsignaal omzet om zo dan via een ethernet utp kabel op Rode Wan ingang van je bbox  wordt aangesloten.

bij koper = bbox zijn modem gedeelte zet VDSL signaal om naar ethernet signaal 

bij fiber = fibermodem zet VDSL signaal om naar ethernet signaal 

Reputatie 1

ik begrijp als ze de koperkabel vervangen door de utp kabel ik geen internet meer zou hebben.

maar als ze de kabel in de kast beneden gewoon leggen kan proximus dan niet verder opbouwen de

dag dat fiber word geactiveerd ?

Reputatie 1

in ieder geval ga ik geen gat in de vloer laten boren !

Reputatie 1

de aansluiting in de living (waar proximus telefoonaansluiting zit) is wel een buitenmuur

Reputatie 7
Badge +4

fibermodem zet het xGPON signaal om naar ethernet signaal 

&

inderdaad de witte fibercontactdoos heeft geen electriciteit nodig

de 2 zwarte “dozen” (fibermodem rechtsonder en de internetbox/Bbox in het midden daarentegen wel)

 

Reageer