Vraag

Decoder v7 - ingebouwde Chromecast vs. eigen router + "tv mode"

  • 2 October 2020
  • 8 reacties
  • 1579 Bekeken

Reputatie 2

Sinds vandaag ben ik de - tot nu toe heel gelukkige - bezitter van een v7-decoder. Buiten de vele al uitgebreid besproken nieuwigheden zijn ook de snelheid en efficiëntie van het door- en terugspoelen van opnames en programma’s een enorme verademing in vergelijking met de v5c waar ik van kom.

Twee dingen blijven voor mij een vraagteken en heb ik ook geen eenduidig antwoord op gevonden op het forum:

  1. Als je (zoals wellicht heel veel mensen) je interne netwerk achter een eigen router hebt hangen, lijkt de ingebouwde Chromecast niet bruikbaar aangezien de decoder rechtstreeks aan de modem moet en dus geen deel uitmaakt van hetzelfde netwerk. Het toestel vanaf waar je wilt casten moet dus ook rechtstreeks met de bbox verbonden zijn opdat beide elkaar zien. De decoder achter de router steken en werken met VLAN’s zal wellicht ook geen oplossing bieden omdat het dan nog steeds aparte netwerken zijn. Ziet iemand een uitweg?
     
  2. Op de v5-afstandsbediening heb je een knop “tv mode” waarmee je de input van de afstandsbediening naar je tv kan sturen en niet naar de decoder (bv. de OK-knop, pijltjes enzovoort). Op de v7-afstandsbediening lijkt dat niet meteen te bestaan en ben je beperkt tot de volumeknoppen, uit/aan en de “ext”. Zie ik iets over het hoofd of is er geen enkele mogelijkheid meer hiertoe?

8 reacties

1) veel gestelde vraag maar je v7 laten werken achter een eigen router schijnt niet meer te lukken omdat het MAC address van je  router niet in de database van proximus staat maar wel hun bboxen!

Er zijn er die dan via VLAN’s in bridged mode werken en zo proberen, maar dan zou ik je aanraden van ook eens op het www.userbase.be/forum ten rade gaan

Reputatie 2

De vraag is iets breder dan het laten werken van de decoder achter een eigen router (wat inderdaad wel vaker gevraagd wordt) - misschien is er wel een andere setup denkbaar waarbij de Chromecast van de decoder toch herkend zou kunnen worden doorheen de router? Het is qua kabels geen enkel probleem om de decoder rechtstreeks aan de modem te hangen, de bedoeling is enkel de Chromecast te laten werken.

hier op dit forum heb ik daar nog geen oplossing van gelezen daarom mss ook weer hiervoor eens ten rade gaan bij www.userbase.be forum , net zoals ik in het voorgaand bericht gepost heb!

Reputatie 2

Ik heb zelf overigens net het antwoord gevonden op de "tv mode": de "sub"-knop op de afstandsbediening doet precies hetzelfde. Ik had het bij het eerste gebruik al geprobeerd maar zonder succes, achteraf bekeken waarschijnlijk omdat de afstandsbediening nog niet volledig afgestemd was op de tv.

1) veel gestelde vraag maar je v7 laten werken achter een eigen router schijnt niet meer te lukken omdat het MAC address van je  router niet in de database van proximus staat maar wel hun bboxen!

Er zijn er die dan via VLAN’s in bridged mode werken en zo proberen, maar dan zou ik je aanraden van ook eens op het www.userbase.be/forum ten rade gaan

Ik heb sinds deze week ook zo'n v7 net om de reden dat die een ingebouwde chromecast heeft. Aangezien het wifi netwerk van de proximus modem niet tot in de living geraakt zit ik ook met een router er tussen. (feitelijk een mesh waardoor ik de router aan de bron niet kan uitzetten :-/) VLANs bridgen lijkt me dus de enige mogelijkheid? @Martin of @Bremel hebben jullie toevallig een link naar een werkende oplossing voor die v7? Heb al eens kort gekeken op userbase maar nog niet meteen iets gevonden.

Vind je in de instellingen ook geen “brugmdus” staan die je zou kunnen inschakelen.

Vind je in de instellingen ook geen “brugmdus” staan die je zou kunnen inschakelen.

De mesh is via Google Nest Wifi Router en een aantal Google Wifi points en die router kan wel in bridge gezet worden om de double nat te cancellen, maar dan werkt de mesh tussen die wifi points niet meer…

In de instellingen van de bbox 3v+ zie ik nergens expliciet “bridge modus” staan, ik kan enkel DHCP en/of PPPoE afzetten.

Aangezien de recente decoders routed mode vereisen en de bbox moeten zien zou bridged mode instellen op de bbox  ook geen oplossing zijn, aangezien dat je als je decoder op je mesh hangt er ook geen bbox meer gezien wordt.

Reageer