Vraag

Ander IP toekennen aan decoder

  • 29 January 2020
  • 13 reacties
  • 1459 Bekeken

Ola

 

Ik heb mijn eigen DHCP server in mijn netwerk (deze op de modem staat op). Ik zit in ip range 192.168.5.0/24. Nu heeft de decoder 192.168.5.127 maar ik wil die naar 192.168.5.73 krijgen. Echter, ik zie dat dingen geen lease vragen. Iemand enig idee hoe ik die kan forceren om een nieuw IP te nemen

 


13 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Wanneer je een reset uitvoert van decoder wordt er een nieuw IP adres opgevraagd. Zie hier hoe te doen: https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_dcd_reset/particulieren/support/televisie/tv-een-probleem-oplossen/uw-toestellen-heropstarten-of-resetten/uw-decoder-resetten.html Maar dat is jammer genoeg geen zekerheid. Op de Wi-Fi Bridge kan je nog zelf inloggen op de webinterface bij de decoders is dat onmogelijk.

maar waarom zou hij dan 192.168.5.73 krijgen want da ts eigenlijk de vraag heb ik toch de indruk.

Reputatie 6
Badge +3

De enigste manier is dan ook aan het MAC adres van de decoder  het statische IP adres koppelen 192.168.5.73. Normaal gezien als de topic starter dat al gedaan heeft bij zijn aparte DHCP server zou het door middel van de reset toch zijn beoogde IP adres moeten krijgen.

In dat geval wel 

Ik ging het Mac adres van de decoder in mijn eigen DHCP vastzetten. dus als de decoder een IP vraagt, heeft die dan dat IP krijgen. Ik probeer vanavond de reset en laat weten hoe het loopt :)

alvast bedankt

 

 

Als je in je in je dhcp server het ip adres koppelt aan het mac adres dan zou hij dit inderdaad moeten krijgen. 

En geen soulaas. De decoder krijgt inderdaad het IP 192.168.5.73 maar dan krijg ik een melding dat de decoder aan het verkeerde toestel zit gekoppeld (kan niet exact herhalen) Helpdesk was een lachertje. Heb ze moeten uitleggen wat DHCP was… 

 

Mijn modem heeft ip 192.168.5.1 maar ook een 192.168.5.4 (TG5xxxxxx). Mijn dhcp duwt als router 192.168.5.1 en DNS 192.168.5.134 (mijn pihole) Ik vraag me alleen af of daar het probleem zit… 

Is de modem een andere VLAN voor de decoder? Wat als dat die 192.168.5.4 is, dan kan ik dat bij die specifieke instelling zetten voor de decoder

Inderdaad decoders zitten op een andere VLAN en de modem (default ip adres = 192.168.1.1) zijn DHCP geeft default aan de decoders de ip adressen van 192.168.1.64 tem 192.168.1.127 

Modem TV mode "fully routed" krijgen de decoders een lokaal IP adres van de bbox,
en zorgt deze ervoor dat het verkeer van de decoders "gerouted" wordt naar VLAN30 (IPTV).
Dit is standard ingesteld op de Bbox3

@Martin  ik kan dat nog begrijpen. Maar dan zou ik vlan trunking moeten doen. Hoe ik dat echter op mijn dhcpd kan instellen is nog de vraag. Kan ik er van uitgaan dat ik ik nu ene IP range maak dat ik trunk op VLAN30 dat het wel zou werken?

Soit, mochten ze ons nu toegang geven op dat stuk van de dhcp zou het al een pak simpler zijn.

 

groetjes

wat gebeurt er eigenlijk als je iptv dhcp op de modem moest uitzetten

Hey Martin

 

wel als ik DHCP uitzet en ik block de dhcp request van de IPTV op mijn eigen DHCP dan krijgt die dus toch nog een IP adres van de bbox. Maw het stuk dhcp voor iptv blijft sowieso actief. Als ik die niet blokkeer op mijn eigen dhcp dan neemt die voorrang en krijg ik problemen. 

mss ondertussen ook eens je probleem op het bevriend http://userbase.be  forum zetten

http://userbase.be/forum 

Ik had daar al dat stukje van die dhcp gevonden :) . Ik wacht op de registratie mail :)

Reageer