Skip to main content
Vraag

Diverse vragen nieuwe klant...

• January 13, 2026
  • 11 reacties
  • 137 Bekeken

Hallo iedereen

Sinds afgelopen zaterdag is mijn nieuw internetabonnement bij Proximus actief.

Helaas heb ik de afgelopen weken al enkele verschrikkelijke ervaringen met de processen (vage foutboodschappen, pagina’s die blijven laden, ...), (niet) te vinden info, en klantendienst(en) van Proximus… Ik had echt gedacht/gehoopt dat na al die jaren publieke kritiek daarop, dit verbeterd zou zijn…

Anyway, hopelijk krijg ik hier wat duidelijkheid:

• Is er een manier om mijn product nu al toe te voegen aan mijn MyProximus/Proximus+ app? Ik krijg het nu niet toegevoegd omdat ik nog geen factuur heb ontvangen… Maar ik wil enkele aanpassingen doen aan mijn Internet Box…
  • Als er echt geen andere manier is dan wachten op die eerste factuur… Wil dat zeggen dat ik al mijn (smart) apparaten nu moet verbinden met deze wifi en wanneer mijn Proximus+ in orde is, alles opnieuw moet instellen?
  • Wanneer komt zo een eerste factuur…? Ik hoop niet op of na het einde van de lopende maand...
  • Klopt het dat ik modemaanpassingen alleen maar kan doen via Proximus+ (niet via 192.168… of zo)? Is alles zo hard afgeschermd tegenwoordig?
  • 24 december kreeg ik een welkomstmail met activatie-info voor mijn mailbox. Ook dat geeft een fout. Is dat ook omdat ik nog geen factuur heb gekregen?

Ik heb nu het gevoel dat mijn facturatieperiode wel al loopt, maar dat ik nog een hele tijd allerlei zaken waarvoor ik betaal niet kan gebruiken…

Ook nog (hoort eigenlijk in een ander subforum): ik had met Mobile Vikings in hetzelfde appartement (en zelfde modemlocatie) meestal 80-85mbit/s download met de Proximus bbox +v3 modem. Nu bij Proximus met Internet Box modem kom ik nooit boven 60-63mbit/s… Kan ik dat verbeteren? Hoe? Duurder maar trager was niet mijn verwachting bij mijn overstap. 😅

Alvast bedankt voor hulp/info. Ik heb al wat klantgegevens privé in mijn profiel hier ook ingevuld.

11 reacties

Martin
  • January 13, 2026

In afwachting van een verdere reactie/onderzoek van een PX moderator:

Aangezien je nog maar enkele dagen nieuwe klant bent is de kans groot dat nog niet alles doorgestroomd is.

Dat je internetsnelheid nog wat lager is en je terugvalt op een basis profiel (wat bij MV ook het geval zou zijn), zal wel iets te maken hebben omdat de DLM je lijn moet opnieuw analyseren (een tijd in het oog moet houden of je lijn en die van anderen niet onstabiel wordt) wat toch een week tijd kan in beslag nemen.

HeidiE
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • January 14, 2026

Dag ​@Shteven ik heb de dienst MyProximus gevraagd om na te kijken, we houden je op de hoogte.

HeidiE
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • January 14, 2026

@Shteven er werd een nieuwe link verzonden voor MyProximus. Ik laat je andere vragen verder nakijken door onze technische collega’s.

Martin
  • January 14, 2026

@Shteven 

Je kan inderdaad bij een internet box alleen alle instellingen doen via myproximus, zowel in je browser alsook in je Proximus+ app.

• Auteur
  • Apprentice
  • January 14, 2026

Waar en wanneer zou ik die link moeten krijgen?

Voorlopig nog niets gekregen.

@Shteven er werd een nieuwe link verzonden voor MyProximus. Ik laat je andere vragen verder nakijken door onze technische collega’s.

• Rising star
  • January 15, 2026

aWaar en wanneer zou ik die link moeten krijgen?

Hier net hetzelfde. Ook het antwoord van de support laat op zich wachten.
Misschien moeten ze hun techniekers bij installatie dit al laten doen.
Zij hebben onze gegevens en weten meteen hoe of waar.

Martin
  • January 15, 2026

Volgens mij kan de technieker dit niet direct uitvoeren, alleen doorgeven aan de bevoegde dienst van waaruit dit dan moet verder gebeuren.

• Auteur
  • Apprentice
  • January 15, 2026

Volgens mij kan de technieker dit niet direct uitvoeren, alleen doorgeven aan de bevoegde dienst van waaruit dit dan moet verder gebeuren.

'Volgens mij'. Het gaat al moeizaam genoeg om vlot, correcte, duidelijke info van Proximus(medewerkers) zelf te krijgen... :-)

Trouwens, op het 'resume' van de technicus (die verder wel heel goed werk leverde en erg vriendelijk was) die ik per mail na zijn bezoek kreeg staat als enige puntje:

Beste klant,
Op 10/01/2026 09:15:04 kwam ik bij je langs.
Hieronder vind je een lijst van de interventies:
• Activering, configuratie en demonstratie van MyProximus

Didn't happen... En ja, dat is maar een geautomatiseerd sjabloontje of zo, maar dat is één van de 30 procedurele miskleunen die ik ben tegengekomen. 🥲 (Taal- en spelfouten nog niet meegeteld)

• Auteur
  • Apprentice
  • January 15, 2026

aWaar en wanneer zou ik die link moeten krijgen?

Hier net hetzelfde. Ook het antwoord van de support laat op zich wachten.
Misschien moeten ze hun techniekers bij installatie dit al laten doen.
Zij hebben onze gegevens en weten meteen hoe of waar.

Ik heb deze middag nog een viertal keer mijn verhaal gedaan in de supportchat (nog zo een miskleun) en uiteindelijk heeft iemand mijn MyProximus laten verwijderen en mij een nieuwe registratiemail bezorgd. Daarmee mijn registratie opnieuw gedaan en deze keer kreeg ik een welkomstmail PLUS een 'Welkom in je familie' mail!! (die had ik zaterdag niet gekregen) Daarmee was ik beheerder ipv gast/gebruiker en, oh, wonder boven wonder, was mijn klantnummer en product gewoon direct aanwezig in mijn account. 

Zelfs zonder dat ik een factuur met activatiecode en datum heb gekregen! How about that. Na 8 medewerkers de afgelopen dagen die beweerden dat dat absoluut een vereiste was... 

Een van de eerste medewerkers in de chat deze middag liet ook vallen dat er even mails van Proximus niet (allemaal?) aankwamen bij Outlook/Hotmail de afgelopen tijd. Geen idee of dat waar is en of dat hier meespeelde. 

Anyway, mijn Proximus+ is daarmee ook in orde eindelijk. Nu nog hopen dat de 25% downloadsnelheid die ik kwijt ben sinds mijn overstap zaterdag van Proximusdochterbedrijf naar Proximus, nog goed komt. Anders ga ik gewoon terug naar MoVikings. Ik switchte sowieso vooral even omdat ik van de Bbox modem af wou.

Cindy, ik hoop dat jij snel ook verder geholpen wordt. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Guru
  • January 15, 2026

Afhankelijk van de lijnwaarden (afstand tot de ROP) kom je in een “zone” terecht

Bij een nieuwe installatie krijg je een “provisiong profiel”. In jouw geval is dat waarschijnlijk 70 Mbps.

Jouw lijn wordt nu gemonitored (DLM), en automatisch op een hoger profiel gezet indien positief.

Dat zal dan waarschijnlijk 85 Mbps zijn (of maximaal 100 Mpbs).

Mobile Vikings is ook Proximus, en daar is dat exact hetzelfde process.

Misschien ben je het al vergeten, maar je zal ongetwijfeld ook gestart zijn met een basisprofiel van 70 Mbps, waarnà jouw lijn automatisch werd verhoogd naar de snelheid die je nu had.

Gewoon afwachten, en je er niet druk over maken

• Auteur
  • Apprentice
  • January 17, 2026

Een week na activatie:

• Hoe lang/waarop moet ik wachten op het kunnen activeren van mijn mailbox met mijn tijdelijk wachtwoord? (melding nog steeds: “Er deed zich een technische fout voor. Gelieve later opnieuw te proberen.”)
  • Hoe lang kan het duren voor mijn internetdownloadsnelheid geöptimaliseerd is? (nog steeds, wel erg stabiel moet ik zeggen, 63mbit/s = 25% trager dan bij Mobile Vikings/Bbox +V3)

Graag antwoorden van Proximuswerknemers en niet forumhobbyisten. 😊