Vraag

Wifi-Calling



Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

105 reacties

Ik kan hier toch niet meer volgen 

Je hebt enkel een mobiel abonnement nodig bij Proximus, maar geen extra abonnement voor VoWifi. 

Dan is mijn vraag terug wordt PAY and GO dan wel ondersteund of niet, want ik zie dat niet direct vallen onder mobiel abonnement?

Reputatie 7
Badge +4

Het is al geactiveerd bij een aantal testpersonen. Omdat er toch nog een belangrijk probleem is opgedoken, is de rollout nog een beetje uitgesteld. We hopen het zo snel mogelijk toch te kunnen activeren. Dit zal dan in eerste instantie op Samsung en Apple zijn. 

Reputatie 7
Badge +1

Het is al geactiveerd bij een aantal testpersonen. Omdat er toch nog een belangrijk probleem is opgedoken, is de rollout nog een beetje uitgesteld. We hopen het zo snel mogelijk toch te kunnen activeren. Dit zal dan in eerste instantie op Samsung en Apple zijn. 

@HadewychT. Op alle toestellen van Apple. Heb een SE en 6S. Zou ook graag als test persoon fungeren 😷😉

Begin deze week overgeschakeld van Orange naar Proximus, net omdat vowifi actief zou zijn op iPhone. (vowifi werkt perfect bij Orange, maar de dekking op de baan is toch heel wat minder, dus daarom kwam ik graag terug ).  Helaas. Ik heb een iPhone XS, ios 14.3, alle instellingen staan goed, iphone meerdere keren herstart, maar nog steeds geen vowifi. Na wat heen en weer gebel, blijkt dat vorige week toch alweer de vowifi launch uitgesteld zou zijn door een probleem.  En nu zit ik weer met belabberde ontvangst binnen.

Laat ze eerst maar testen tot het 100% werkt!

FYI:

Voice over wifi (VoWiFi) verbetert je bereikbaarheid voor gesprekken en sms'en tot diep in een gebouw wanneer je wifi hebt en er helemaal geen mobiel signaal beschikbaar is. In feite biedt VoWiFi de mogelijkheid om te bellen of te sms'en vanaf elke locatie waar je toestel verbonden is met een wifi-netwerk in België (met uitzondering van Voo). Deze dienst is niet beschikbaar tijdens het reizen in het buitenland om kwaliteitsredenen.

bron → Vragen over VoLTE en VoWiFi | Proximus

Martin, Dank voor uw reactie.

Ondertussen heb ik nog wat verder zitten zoeken, en ik heb de reden gevonden wat er fout loopt.

Met een Fixed IPv4 van telenet ( met eigen PTR record) werkt de Proximus VoWifi NIET. Op mijn zelfde installatie, maar dan zonder Fixed IPv4 adres van Telenet ( configureerbaar via “mijn telenet”) werkt het perfect ! 

Ik heb ook een vast IPv6, maar dat heeft geen enkele invloed op de VoWiFi.

Dit is elke keer reproduceerbaar.

Het spreekt vanzelf dat ik mijn vast IPv4 adres nodig heb. 

Dit zou dus zeker nog nagekeken moeten worden bij Proximus, want de VoWifi van Orange werkt wel perfect met Fixed IPv4.

 

Mvg,

 

Martin, Dank voor uw reactie.

Ondertussen heb ik nog wat verder zitten zoeken, en ik heb de reden gevonden wat er fout loopt.

Met een Fixed IPv4 van telenet ( met eigen PTR record) werkt de Proximus VoWifi NIET. Op mijn zelfde installatie, maar dan zonder Fixed IPv4 adres van Telenet ( configureerbaar via “mijn telenet”) werkt het perfect ! 

Ik heb ook een vast IPv6, maar dat heeft geen enkele invloed op de VoWiFi.

Dit is elke keer reproduceerbaar.

Het spreekt vanzelf dat ik mijn vast IPv4 adres nodig heb. 

Dit zou dus zeker nog nagekeken moeten worden bij Proximus, want de VoWifi van Orange werkt wel perfect met Fixed IPv4.

 

Mvg,

 

De Proximus forummedewerkers kunnen dit doorgeven aan de bevoegde specialisten ter zake, als ze hier straks de draad opnemen.

Reputatie 7
Badge +1

Heb iPhone SE en IOS 14.3 en dit is bij mij wel ingeschakeld. Bij instellingen, Mobile netwerk en bij de telefoon 😷😉

Reputatie 7
Badge +1

Heb toch een vraag. Wat is het verschil in bereik binnen tussen een MCE en VoWifi. Op mijn iPhone is VoWifi nu ingeschakeld en heb geen MCE 😷🤔🤗

@Antoon1  MCE = Mobile Coverage Extender, werkt niet via Mobile gsm antennes maar is een locale gsm micro cel = signalen verstuurt via je bbox en VoWifi= voice over wifi (bellen over wifi of ook nog wifi calling genoemd) via Wifi 

 

Reputatie 7
Badge +4

Ik vermoed dat er weinig of geen verschil in bereik zal zijn (althans niet op WiFi 2.4) 

=

bereik gelijkaardig binnen en in de directe omgeving van uw woning voor picocel MCE (= eigen 3G-antenne) enerzijds en anderzijds WiFi 2.4 

tenzij er bv. veel andere WiFi-netwerken actief zijn in omgeving

op het Fr-forum werd er wel melding gemaakt van het feit dat VoWiFi niet mogelijk is indien lokaal voldoende dekking in 4G voorhanden (zelf kan ik het nog niet nagaan of dit effectief zo is en in hoeverre dit al dan niet een probleem is dat door Proximus nog verholpen wordt) 

 

 

Er is mij iets niet duidelijk is in je uitleg van de MCE kwestie  van weinig verschil in bereik ?

MCE → MCE is toch bekabeld met bbox en Vowifi toch over wifi!

Als ik het goed begrijp dan zou vowifi dan ook niet mogelijk zijn als je mobile uitzet op je toestel !!!

Reputatie 7
Badge +4

@Martin

MCE =

een 3G picocel met een beperkt bereik wordt gecreëerd (binnenshuis en in de onmiddellijke omgeving van de woning) en deze maakt gebruik van uw vaste internetaansluiting (via een utp-kabel met uw Bbox) om de gespreksverbinding tot stnd te brengen

VoWiFi = gebruik van het WiFi-bereik van de Bbox (en dus ahankelijk is van het WiFi-bereik Bbox) om de verbinding tot stand te brengen

 

VoWiFi zou blijkbaar volgens berichten op Fr-forum bij Proximus niet werken indien er 4G-dekking is

Dus indien uw toestel geen mobiele connectie zou hebben (dus bv. in vliegmodus), zou het in principe moeten werken indien VoWiFi actief staat op uw toestel 

Zelf kan ik het (nog) niet nakijken evenwel

 

Er is mij iets niet duidelijk is in je uitleg van de MCE kwestie  van weinig verschil in bereik ?

MCE → MCE is toch bekabeld met bbox en Vowifi toch over wifi!

Als ik het goed begrijp dan zou vowifi dan ook niet mogelijk zijn als je mobile uitzet op je toestel !!!

Martin, MCE is eigenlijk een kleine gsm mast voor binnen. Die zendt dus GSM signalen uit voor uw GSM, maar die worden via een bekabelde verbinding doorgegeven aan de bbox en zo aan proximus.  Voor uw GSM betekent dat wel dat er via het “gsm netwerk” gebeld wordt. voWifi daarentegen verloopt via Wifi signalen, niet via “gsm” signalen.

 

VoWiFi zou blijkbaar volgens berichten op Fr-forum bij Proximus niet werken indien er 4G-dekking is

Dus indien uw toestel geen mobiele connectie zou hebben (dus bv. in vliegmodus), zou het in principe moeten werken indien VoWiFi actief staat op uw toestel 

Zelf kan ik het (nog) niet nakijken evenwel

Ik ben zelf in de kerlder gaan staan, dus het gsm signaal valt daar helemaal weg. Dus ook het 4G signaal? Echter geen vowifi. 

een 3G picocel met een beperkt bereik wordt gecreëerd (binnenshuis en in de onmiddellijke omgeving van de woning) en deze maakt gebruik van uw vaste internetaansluiting (via een utp-kabel met uw Bbox) om de gespreksverbinding tot stnd te brengen

VoWiFi = gebruik van het WiFi-bereik van de Bbox (en dus ahankelijk is van het WiFi-bereik Bbox) om de verbinding tot stand te brengen

Ok dan zijn daar op de zelfde golflengte

Ja dan is de workaround even mobile uitzetten tot het opgelost is.

Reputatie 7
Badge +4

@Pieter H Dankjewel voor je feedback. Ik stuur deze door naar de veratnwoordelijken voor VoWifi. 

@Pieter H moet proximus dan geen instellingen doen zodat je VoWifi op je toestel krijgt, want ik vergelijk het met VoLTE waar dit ook soms moest gebeuren, enfin dat is maar iets dat ik mij afvraag?

@Martin VoWifi is wel degelijk compatibel met Pay&Go.

Ik heb wel mijn eerdere info van de toestellen van Samsung ondertussen terug verwijderd, want die blijkt nog niet correct. Mijn excuses voor de foutieve info. Ik was een beetje te snel :wink:

Op dit ogenblik is VoWifi toch nog enkel mogelijk voor de toestellen die in de FAQ vermeld worden. Die zal ook up to date gehouden worden. @Martin @Antoon1 is jullie toestel compatibel ? 

Het is ook zo dat je steeds een specifieke softwareversie nodig hebt op je toestel en die worden niet op alle toestellen tegelijk opgeladen, maar ook deze info zal dan beschikbaar zijn bij de FAQ. . 

@HadewychT. Heb iPhone SE, eerste model, met IOS 14.3. Heeft bij mobile data al als ProximusVoWifi gestaan. Maar nu niet meer. Waar kan ik de FAQ vinden 😷🤔

Hier moet ik Antoon bijtreden. Ik heb iPhone XS, ios14.3 . Ik krijg enkel onder “Instellingen -info” Proximus VoWifi te zien als ik eerst “herstel netwerkinstellingen” en daarna terug “bellen over wifi”  inschakel. Na een 2 tal minuten wordt dat terug gewoon “Proximus”, en wordt het NOOIT meer “Proximus VoWifi”, ook niet bij slecht signaal of zelfs vliegtuigmodus voor de GSM, met wifi aan. Dan is het steeds “niet beschikbaar”. Als ik dan terug “ herstel netwerkinstellingen” doe ….. dan krijg ik terug voor 2 min “Proximus VoWifi”….

Er lijkt dus nog iets niet helemaal ok te zijn.

Mijn internet aanlsuiting: Telenet Business gigbabit fibernet fixed IP.

Kan je even checken of de overige 2 nr’ s in mijn abonnement, die ik in “tickets” genoteerd heb ook VoWifi actief zijn ? Die zitten in een iphone 8, en dan kan ik daarmee eens testen.

Reputatie 7
Badge +4

@Pieter H 

indien uw toestel de laatste updates heeft en voorkomt in de lijst van de ondersteunde apparaten, kan enkel een Proximus het pobleem (laten) oplossen

Vragen over VoLTE en VoWiFi | Proximus

Op basis van bovenstaande begrijp ik dat er (voorlopig) geen compatibele toestellen van het type android zouden zijn (wat dan weer in tegenspraak is met andere berichten m.b.t. bv. Samsung S20 toestellen waarvoor VoWiFi al dan niet na expliciete vraag zou geactiveerd geweest zijn)

Hopelijk pikt een Proximus-medewerker uw bericht op (vermeld uw nr in uw forum login profiel)

@Pieter H moet proximus dan geen instellingen doen zodat je VoWifi op je toestel krijgt, want ik vergelijk het met VoLTE waar dit ook soms moest gebeuren, enfin dat is maar iets dat ik mij afvraag?

Ik was / ben ook in de overtuiging hiervan. Volgens hen staat alles goed. Ik had ogenblikkelijk gebeld toen ik merkte dat vowifi niet actief kwam op mijn toestel, en bij uitbreiding op de andere toestellen die mee onderdeel vormden van de overdracht. 

( al sta ik een klein beetje sceptisch hiertegenover, want de overgang naar proximus verliep nogal problematisch, ook al omdat alle gegevens zogezegd correct waren….. niet dus ).

 

Of zou er wat verschil zijn, omdat het in mijn geval over een business abonnement gaat ?

Inderdaad dat zou een rol kunnen spelen maar daar zou toch iemand van het @proximus. forumteam uitleg moeten kunnen over geven of dit anders is voor een business abo 

@Pieter H Dankjewel voor je feedback. Ik stuur deze door naar de veratnwoordelijken voor VoWifi. 

Eerst en vooral dank voor uw feedback. Ik heb dit al getest bij enkele van mijn klanten, en tot nu toe klopt het elke keer: Bij een Telenet fixed IPv4 adres blijkt de  VoWifi niet te werken.

@Pieter H

PS: eens aan mijn zus gevraagd heeft ook een business abonnement en kan het via de instellingen op haar iPhone ook niet instellen !!!

Nu ben ik ook wel benieuwd wat de proximus medewerkers daar over weten te vertellen?

Reputatie 7
Badge +4

@Pieter H Op beide andere nummers is VoWifi ook al actief.