Skip to main content
Vraag

Vreemde smsen via 8999 die niet voor mij zijn

• 17 februari 2025
  • 6 reacties
  • 68 Bekeken

Beste,

Ik ben klant bij Scarlet en kreeg via 8999 vandaag vier smsen om 09:54, 15:29, 15:43 en 15:43. De eerste sms betreft een nieuw gsm-abonnement Mobile Easy en het tweede betreft een nieuw gsm-abonnement DataPhone. Beide sms’en gaan om “mijn” gsm-nummer 0478 95 33 63. De laatste twee sms’en gaan over DataPhone voor de nummers 0471 75 13 07 en 0477 29 94 01. Als het niet van 8999 kwam, zou ik denken dat het phishing was.

Even ter verduidelijking:

1. Ik heb deze drie gsm-nummers niet.
  2. Ik zit al sinds november niet meer bij Proximus.
  3. Ik heb deze zaken nooit aangevraagd en ik ga deze dus ook zeker niet betalen. Cancel deze abonnementen onmiddellijk.

Waarom sturen jullie deze meldingen niet gewoon naar de desbetreffende telefoonnummers?

Laat deze sms’en alstublieft ophouden.

6 reacties

HeidiE
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • 2499 reacties
  • 20 februari 2025

@Koen Verellen kun je in het klantprofiel hier jouw gsm-nummer toevoegen, zodat we dit verder kunnen (laten) nakijken?

Mutlie
  • 1955 reacties
  • 20 februari 2025

@Koen Verellen 
Als u uw gsm-nummer aan uw profiel toevoegt zullen de moderatoren dit onderzoeken van de kant van Proximus. Met name :komen de sms-en wel van Proximus en zo ja, wat is de link tussen u en deze nummers (of waarom krijgt u die sms?)

Maar weet dat er ook een phishing taktiek bestaat die  “spoofing” noemt.
Daarbij wordt een nummer getoond op het scherm van de ontvanger maar dat getoonde nummer van de afzender of beller is helemaal niet het werkelijk nummer. Elk nummer is mogelijk en kan worden getoond.
Zo is er een gekend geval van iemand die telefoon kreeg op zijn gsm met als beller zijn eigen gsmnummer waarop het gesprek toekwam.

Martin
  • 33186 reacties
  • 20 februari 2025

langs de andere kant zou een spoofer hier niet veel aan hebben, of het zou moeten zijn dat het bellen die drie gsm nummers ergens iets kan opbrengen!

Mutlie
  • 1955 reacties
  • 20 februari 2025

Heb ik ook eerst gedacht, maar anderzijds, waar zit het verschil met phishingberichten die je een parkeerboete willen laten betalen voor een stad waar je nooit bent geweest? Of een rekeningnummer vragen voor een belastingteruggave terwijl je verwachtte te moeten betalen zoals ieder jaar?
Als 1% betaalt om geen problemen te hebben  brengt het op, niet waar?

Martin
  • 33186 reacties
  • 20 februari 2025

Dat was eigenlijk juist mijn vraag , want daar is het duidelijk omdat ze u iets proberen te doen betalen,  en omdat ik ook niet direct inzie op welke manier zij hier geld kunnen ontfutselen.

Hier zouden ze eventueel alleen geld kunnen verdienen als je zou die nummers opbellen, wat ik natuurlijk ook niet onmogelijk acht!
Enfin, het komt altijd eigenlijk op het zelfde neer dat je best indien je niet zeker bent of aan iets twijfelt van eerst inlichtingen probeert in te winnen, waar de auteur Koen Verellen hier eigenlijk goed aan gedaan heeft.

Mutlie
  • 1955 reacties
  • 20 februari 2025

We weten ook niet eens wat er in de sms-en  staat.
Het zou bijv. ook kunnen gaan om op een louche manier gegevens te ontfutselen of je smartphone/computer over te nemen via een contactnummer dat in de sms staat?

Reageer