Vraag

Brief einde Mobile Coverage Extender

  • 11 October 2021
  • 60 reacties
  • 1204 Bekeken

Reputatie 1

Beste,

 

We wonen in woning waarbij de isolatie gsm stralen blokkeert. Gevolg is dat we in de tuin prima ontvangst hebben, maar binnen zo goed als geen.

 

Al bijna 5 jaar is een mobile coverage extender van Proximus een prima oplossing gebleken. Niet perfect, maar het voldoet.

 

Nu krijgen we een brief in de bus dat dit vanaf april volgend jaar (2022) niet meer gebruikt zal kunnen worden. Alternatief zou dan VoWifi zijn.

 

Ik hoop dat ik me vergis en het verkeerd begrijp, maar anders vind ik dit een zeer misplaatste grap van Proximus.

 

  1. Toestellen die VoWifi ondersteunen zijn zeer beperkt. Wij hebben drie GSM toestellen in huis die allen minder dan 2 jaar oud zijn, maar niet op de lijst staan. Dienen wij 3 nieuwe GSM toestellen te kopen?
  2. Reden die ze aangeven is de verouderde 3G technologie. Ik kan begrijpen dat men 3G masten wil uit faseren ten voordelen van 4G, 5G, 6G, … Maar wat maakt het voor Proximus uit dat ik in mijn eigen woning nog gebruik maak van 3G als dit tot nu toe een perfecte oplossing is gebleken voor gebrek aan ontvangst?!?

 

Hoop dat ik het niet bij het verkeerde eind heb en er iemand mij andere inzichten kan geven of oplossingen kan aanbieden. We hebben geen zin om in april 3 nieuwe GSM toestellen te moeten aankopen omdat de huidige toestellen geen VoWifi ondersteunen. En helemaal niet als onze vrijheid van keuze beperkt wordt tot Samsung en Apple toestellen. En tenslotte al zeker niet omdat er m.i. enkel een drogreden wordt opgeven rond 3G voor het stoppen van het aanbieden van een MCE. Waarom geen MCE met 4G/5G aanbieden? Of een andere volwaardige oplossing.


60 reacties

Update van mijnentwege: lijkt erop dat mijn OnePlus 8 Pro nu wel ondersteund wordt. Het 'voice over WiFi' Icoontje is zichtbaar bovenaan en ik kan zowel bellen als gebeld worden binnen in mijn appartement wanneer mijn wifi aan staat.

Om te weten of het 100% stabiel werkt zal ik het nog een tijdje moeten aan zien. Tijdens mijn tweede gesprek verloor ik al na een halve minuut de connectie. Te bekijken over een langere periode. 

Reputatie 1

Heb mogelijk nog een groot nadeel ontdekt. Wij zijn soms van wacht. Ook tijdens de nacht. Onze gsm ligt dan op het nachtkastje. Vroeger zette wij wifi uit om niet tijdens de nacht gestoord te worden, maar we konden dan nog wel gebeld worden.

Wifi uitzetten is nu geen optie meer, want dan zal VoWifi het niet meer doen.

 

VoWifi wordt verkocht als een verbetering, maar voor ons alleen maar nadelen:

  • Wifi moet altijd aan staan
  • Je moet een gsm kopen die Proximus op de (beperkte) lijst heeft staan, ook al ondersteund het toestel VoWifi.
  • Je moet een goede en stabiele wifi dekking hebben over het volledige huis

Meer dan 5 jaar met de MCE probleemloos kunnen bellen en gebeld worden sinds we op dit adres wonen. En nu is het plotseling een heel gedoe geworden en word ik met extra kosten en beperkingen opgezadeld. Welkom in 2022 :-(

Ja idd. Wifi altijd op laten staan 's nachts is  inderdaad een nadeel. 

Ik heb alle nieuwe vragen en reacties verplaatst naar het reeds bestaande topic hierover. Groetjes, Antonella

🙏dus we zijn van je af hierzo dat is reden voor een feestje hahaha , hollandse humor met een flinke dosis waarheid en recht voor je raap .

ps succes in je nieuwe functie ;-)

 

Reputatie 7
Badge +3

@bolly201166 

 

Badge +4

Even dit topic gebruiken, kan het zijn dat Proximus hier geen antenne heeft in mijn gemeente ??? want als ik zie op de site vh bipt is er enkel orange die hier uitzendt, daarom mss dat het bereik in onze gemeente niet zo heel goed is… terwijl onze twee buurgemeentes wel Prox hebben met antennes.

Gericht aan de Proximus medewerkers.

Mvg,

Reputatie 7
Badge +3

@RedsFan Zowel het indoor als outdoor bereik zou in jouw straat goed moeten zijn. Groetjes, Antonella

Kaart met het netwerkbereik | Proximus

Kaart met het 5G netwerkbereik | Proximus

 

 

Reputatie 7
Badge +4

@RedsFan 

De info op het BIPT mobiel dataportaal geeft enkel aan dat de dekking van Orange (groen) beter kan zijn dan deze van Proximus (orange) en is mijns inziens niet direct bruikbaar/geschikt voor de gewone gebruiker

In principe zou het BIPT beter info verstrekken van de in de diverse banden in de regio door de diverse individuele operatoren gedetecteerde/normaal mogelijke snelheden (10/30/100/….cfr dataportaal vaste lijnen)

 

Concreet de info op de website van Proximus geeft aan dat er enkel in een beperkt deel van de Rollegemstraat in Rollegem-Kapelle  mogelijks intern geen 4G dekking zou zijn

Kaart met het netwerkbereik | Proximus

Maar het is en blijft bij mijn weten in eerste instantie info op basis van een “theoretisch model” (getoetst met meetcampagnes)

 

Op de website “sitebeheer) van het BIPT zijn in principe alle in dienst zijnde antennes terug te vinden (de website is mogelijk niet 100% up to date)

BIPT: Sitebeheer

Op onderstaande website vindt u althans voor Vlaanderen alle goedgekeurde maar niet noodzakelijk reeds in dienst zijnde antennes en meer detail m.b.t. de gebruikte/ondersteunde zendfrequenties/banden (deze detail info zit achter slot op de BIPT website)

Kaart zendantennes | Departement Omgeving - Vlaamse overheid (vlaanderen.be)

 

 

 

Badge +4

Bedankt beiden AntonellaD en M_016 voor jullie uitleg, we zijn wat wijzer geworden 😉

Mvg,

Badge +4

Even een update : Zowel het indoor als outdoor bereik was nog altijd slecht bij proximus , inmiddels zit ik al een 4tal maanden op het orange netwerk, heb  het volle bereik (5 blokjes op de gsm, met px hadden we slechts 1 blokje bereik) wat resulteerde in gesprekken die uitvielen en/of  we niet bereikbaar waren ….

Reageer