Skip to main content

Beste,

Ik en mijn vrouw hebben het Flex Mobile abonnement. Wanneer ik bel vanuit België met mijn gsm naar mijn vrouw haar gsm die zich op dat moment in Nederland bevindt, is dit betalend of zit dit in ons abonnement inbegrepen.

Bellen van een Europese zone bijvoorbeeld Nederland naar België zit wel inbegrepen.

Naar elkaar bellen in een Europees land is ook inbegrepen.

Ik en mijn vrouw hebben het Flex Mobile abonnement. Wanneer ik bel vanuit België met mijn gsm naar mijn vrouw haar gsm die zich op dat moment in Nederland bevindt, is dit betalend of zit dit in ons abonnement inbegrepen.

 

Dit is EU mobile roaming en inbegrepen in uw abo 

Roaming: met uw mobiele telefoon naar een ander EU-land - Your Europe (europa.eu)

Vroeger betaalde u een nationaal mobiel naar mobiel nationaal gesprek en uw vrouw (als mobile roamer) voor het internationaal inkomende oproepen (binnen EU komt dit ondertussen als mobile roamer evenwel te vervallen op basis van bovenstaande)


Beste,

Dus als ik het goed begrepen heb kan ik vanuit België met mijn gsm naar mijn vrouw haar gsm die verblijft in Nederland kosteloos bellen.

Ik ben zaterdag 6/11 en maandag 8/11 in het Proximus center in Mol ten rade geweest en het antwoord was betalend.

Gisteren heb ik contact gehad met de klantendienst van Proximus en het antwoord was betalend.

Als ik op de site Economie FOD ga kijken staat er dat het niet betalend is.

Welk antwoord is geldig, is dit voor ons betalend Ja al dan Neen.


De info op de FOD site is uiteraard correct en in het Proximus center Mol heeft persoon X u of verkeerd begrepen of verkeerd ingelicht: betrokken verkeer valt onder de EU roaming richtlijn voor het mobiel verkeer tussen u en uw vrouw op basis van uw beide Proximus mobiele abonnementen


Wat is een internationale communicatie?

We spreken van internationale communicatie wanneer je vanuit België belt of sms’t naar het buitenland, zowel binnen de EU als daarbuiten. Dan gelden de internationale tarieven.

https://www.proximus.be/nl/id_b_cr_holiday/particulieren/blog/news/service/roaming-binnen-eu.html


Teneinde eventuele mogelijke misverstanden te voorkomen internationale tarieven bv. België-Nederland zijn van toepassing wanneer vanuit Belgie naar een Nederlands vast of mobiel nummer van een Nederlandse operator (KPN, ….) gebeld wordt (en niet naar een Belgisch GSM-nr dat zich tijdelijk in Nederland bevindt)

 


En als die Belgische gsm dan KPN kiest in Nederland? of heeft dat er niets mee te maken? 


@Martin dat heeft er niets mee te maken

een ander voorbeeld voor 100% duidelijkheid als u vanaf een Belgische nummer naar een Duits mobiel nummer belt dat tijdelijk in Nederland zit betaalt u een internationaal gesprek België-Duitsland (u weet niet waar het betrokken Duitse mobiele nummer zich bevindt)

 

dus kortom de auteur werd ofwel verkeerd begrepen of fout ingelicht in het Proximus center Mol m.b.t. het telefoonverkeer tussen 2 Proximus mobiele nummers waarvan er zich 1 in België en 1 tijdelijk - als EU roaming party - in Nederland bevindt 

 


Volgens mij heeft M_016 gelijk en een verklaring (of een manier om te onthouden) is (maar verbeter mij als ik fout ben)

Wanneer je belt naar een Belgisch mobiel nummer is de connectie altijd nationaal omdat je (meestal) niet kan weten waar je correspondent zich bevindt. Wanneer je belt naar een vast nummer is dat duidelijk.
In de beginjaren van de gsm was het zelfs zo dat je de kost van de (mobiele) nationale verbinding zelf moest dragen, de ontvanger kreeg de kost van de buitenlandse verbinding aangerekend.


ik dacht ook nog altijd dat de ontvanger moest opdraaien omdat de beller niet weet waar de ontvanger zit.
Maar natuurlijk in het laatste voorbeeld van µ weet de beller dat hij naar een Duits nummer belt dus is het logisch dat de beller een internationaal gesprek betaalt. 

In TS zijn geval is het bellen van Belgisch nummer naar Belgisch nummer, dus komt er niks internationaal bij kijken.

Ik hoop dat ik het nu goed begrepen heb 😊 (nu nog blijven onthouden ook 😉 )


Beste,

 

Ik krijg net een telefoon van Proximus met als antwoord dat mijn vraag, zie de vraag bovenaan gesteld, niet in mijn abonnement is inbegrepen en dat het voor ons betalend is.


Dat begrijp ik niet goed. Is dit niet voorzien in de Europese roaming dan?


En hoe weet je van tevoren dat als je een andere gsm belt het een betalend gesprek is of niet? Want jij kan toch niet altijd weten dat je correspondent (Belgisch gsm-nummer dat niet je vrouw is die op dat moment in Nederland werkt) in België is of ergens in een buitenland???

Je vrouw heeft toch een Belgisch GSM-nummer, geen Nederlands, want in dat geval is het wel een buitenlands gesprek


@DaisyS 

kunt u a.u;b. de auteur @Johan Vdberk hieromtrent “definitief” laten geruststellen a.u.b.

dergelijk verkeer tussen een Proximus GSM-nr in België en een Proximus GSM-nr tijdelijk in Nederland is conform de EU roaming richtlijnen en conform de contractuele Proximus voorwaarden inbegrepen in het Flex mobile contract van de betrokkene 


Beste,

Zie hieronder het antwoord van Proximus.

Uw dossiernummer 49613156

@Johan Vdberk

Best bovenstaand bericht verwijderen/aanpassen (binnen 1 uur na het plaatsen) uw naam en e-mail adres staan publiek op dit forum

dossiernummer laten staan zodat een Proximus medewerker (moderator) u een passend antwoord (via dit forum) kan laten geworden (vanaf morgen vermoedelijk)

zoals reeds eerder vermeld (en conform de EU-richtlijn roaming) valt dergelijk verkeer GSM Proximus in België naar GSM Proximus tijdelijk in Nederland onder “kost nationaal verkeer” (inbegrepen in Flex abo)

= Hasham heeft u verkeerd begrepen of fout ingelicht (tenzij het eventueel over andere communicaties gaat)

 

 

 


@Johan Vdberk als er een proximus medewerker deze draad opneemt zullen ze u wel degelijk inlichten, hopelijk morgen.

je gmail mailadres best ook verwijderen en in je forumprofiel zetten bv in privé tekstvak = “ticket”


Aangepast in verband gevoelige informatie.

Dit is het antwoord van Proximus na een telefonisch contact en wel degelijk de vraag gesteld zoals mijn eerste vraag, zie hieronder mijn vraag.

Ik en mijn vrouw hebben het Flex Mobile abonnement. Wanneer ik bel vanuit België met mijn gsm naar mijn vrouw haar gsm die zich op dat moment in Nederland bevindt, is dit betalend of zit dit in ons abonnement inbegrepen.

Antwoord van Proximus verkregen Per e-mail.

Dag Mijnheer Johan Vandenberk,

Ik heb het verzoek dat je ons op 15/11/2021 hebt  gestuurd ontvangen en zorgvuldig gelezen.

Onze excuses voor de verwarring, dit is betalend

Ik dank je voor je vertrouwen                                                                                            

Met vriendelijke groeten,

Hasham
Het Proximus-team


@Johan Vdberk Als je van een Belgisch nummer naar een ander Belgisch nummer belt is dit altijd inbegrepen in je abonnement, tenzij het een betalend nummer is. 

Bel je vanuit België naar een Nederlands nummer dan betaal je hier wel voor. 

Hoop dat dit duidelijk is voor je.


Dankjewel voor het antwoord maar waarom krijg ik van de klantendienst dan een antwoord dat helemaal het tegenovergestelde mailt. Zie het bericht dat ik geplaatst heb. Misschien kan jij in mijn plaats eens proberen het recht te zetten bij de klantendienst want voor mij stopt het hier. Ik ga dit verder laten uitzoeken via een andere instantie. 


@Johan Vdberk 

daar waar mensen zijn worden fouten gemaakt

in principe kan bovenstaande intern binnen Proximus ook aan Hasham meegedeeld worden

misschien bv. verder geen tijd meer insteken?


Het probleem is ook dat bij die call centers (zijn zeker niet altijd mensen die van Proximus zelf zijn, die al jaren lange ervaring hebben) er regelmatig verandering van personeel is.
En dit is het grote verschil met de Proximus forummedewerkers die hier langskomen, die hebben wel al heel duidelijk bewezen dat ze goed op de hoogte zijn en veel ervaring hebben, en ook al ontzettend veel problemen opgelost 👍


Ik begrijp niet waarom jullie zoveel sympathie hebben voor een verkeerd antwoord van een Proximus medewerker. Vooral gezien dit een schriftelijk antwoord is, na interne consultatie.

Dat is gewoon onaanvaardbaar

 

dergelijk verkeer tussen een Proximus GSM-nr in België en een Proximus GSM-nr tijdelijk in Nederland is conform de EU roaming richtlijnen en conform de contractuele Proximus voorwaarden inbegrepen in het Flex mobile contract van de betrokkene 

 

Dat heeft eigenlijk met de EU roaming richtlijn niets te maken.

Zelfs als de bestemmeling (met een Proximus GSM-nr) zich buiten de EU bevindt, of op een boot of een vliegtuig, maakt alles geen verschil.

Als jij van een Belgisch nummer naar een ander Belgisch nummer belt - waar die zich ook bevindt - is dit altijd inbegrepen in je abonnement.

De EU romaing richtlijn maakt wel een groot verschil voor de ontvanger:

  • als een Belgisch GSM nummer, die zich tijdelijk in de EU bevindt, een telefoon ontvangt, dan is dat gesprek gratis (voor de ontvanger) - ongeacht waar de beller zich bevindt.
  • als een Belgisch GSM nummer, die zich tijdelijk buiten de EU bevindt, dan zal hij roaming kosten betalen voor de ontvangen oproepen - ongeacht waar de beller zich bevindt.

 

In de beginjaren van de gsm was het zelfs zo dat je de kost van de (mobiele) nationale verbinding zelf moest dragen, de ontvanger kreeg de kost van de buitenlandse verbinding aangerekend.

 

In de beginjaren van de GSM????

a- wat Europa betreft is das pas afgeschaft sedert de EU Roaming regels (enkele jaren geleden).

b- buiten Europa is dat nog altijd het geval!


@philippe_d 

Toch wel de EU roaming richtlijn is van toepassing op beller en gebelde zoals u trouwens hierboven trouwens ook zelf nog eens schrijft (beide abo’s behoren tot hetzelfde Flex klantnr met 2 mobiele abo’s)

&

trouwens kunnen er binnen EU in sommige grensgebieden ook verrassingen optreden indien de roaming operator niet manueel gekozen zou worden  

&

wie zonder zonde is werpe de eerste steen

Proximus zal dit met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel intern wel “oplossen/verhelpen”

wat mij betreft is dit de allerlaatste reactie op dit draadje


Geef je het al zo vlug op :wink::relaxed:


@Johan Vdberk Ik zal dit intern doorgeven. Je mag er zeker van zijn dat de informatie die hier op het forum wordt geplaatst klopt.

@M_016 @Martin Bedankt voor het vertrouwen :blush: Wij doen ons uiterste best om iedereen zo goed en zo snel mogelijk te helpen.

@philippe_d Dit zal worden doorgegeven. Roaming heeft hier uiteraard wel mee te maken aangezien dit verschilt tegenover vroeger.

 


Dankjewel Daisy en mijn dank aan al de andere voor het volgen en de antwoorden. Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Ondertussen ben ik gestart om de details van ons Mobile Flex te exporteren naar excel van mijn nummer en van het nummer van mijn vrouw. ook hier loopt het mank. Alle voorgaande facturen kan ik exporteren van mij en mijn vrouw alleen het laatste factuur kan ik alleen van mijn nummer exporteren. Hier heb ik ook een mailtje voor gedaan, ik ben benieuwd.


Reageer