Sinds vorige week is familie van me overgestapt naar Proximus TV + internet.
Ik ben alles gaan installeren en paar dagen gaan testen. Ik gebruik voor TV Telenet, en merk paar verschillen op die Proximus zou moeten doen als Telenet om mij bij Proximus klant te laten worden:
Beter bij Proximus
- beeld en geluidskwaliteit vind ik beter bij Proximus
- Prijs is interessanter
- 1 gratis bonusfilm
- 10 programma’s tegelijk opnemen
- Netflix integratie
- geen kabel(abonnement)
Wat ik vervelend vind:
- je kan niet per decoder een afzonderlijke zendervolgorde hebben
- je moet wel een 2e decoder nemen, want Pickx app met Chromecast (iPad) werkt tergend traag en is beperkt
- proximus tv opstarten duurt lang
- waarom altijd met dat infokanaal starten?
- opgenomen programma verder of terug spoelen: zo ergerlijk bij Proximus. Bij Telenet kan ik x2 dan zie ik beeld en heb geluid (bv ideaal voor saai moment F1) en bij x6 of x24 kan ik perfect timen om te stoppen na reclame. Bij Proximus : geen geluid, stop je verderspoelen zit je ineens 2 a 3 minuten verder. Echt enorm vervelend. Prioriteit om dit te verbeteren.
- opname je kan niet kiezen: dit seizoen, de ganse serie, enkel de nieuwe aflevering.
- bij herinneren start programma kan je niet kiezen: de tijd, of automatisch zappen, of enkel melding op scherm. Proximus : 10 min en dan 5, annuleer je: geen herinnering meer of niet zappen
- neem je programma op via 1 decoder, dan staat dit automatisch op andere decoder. Je zou moeten kiezen : enkel deze decoder of alle decoders/pickx
- je kan niet kiezen hoeveel minuten (voor start en na einde) je programma langer wil opnemen (ps waarom gebruiken zowel Telenet en Proximus PDC niet? opname start op moment dat programma start ongeacht duur vertraging)
- bij Telenet kan je opgenomen programma bekijken en snel even naar TV gids, bij Proximus stopt je opname en begin je live TV te kijken
- programma’s worden maar 60 dagen (of 3 jaar bewaard na altijd manueel veranderen).
- Heel veel Franstalig aanbod
- wil je op 1 TV enkel lineair kijken, gaat niet: je moet decoder hebben (is er een smartcard?)
- onvoorzien bijkomende kost van internet booster.
- algemeen de user interface: bv logo’s zender, de paarse balk onderaan scherm (aanpasbaar bij Telenet)
Conclusie: kwaliteit is goed bij Proximus, maar dringend veel meer aandacht naar UX en UI nodig