Wij wonen/werken in het dorpje Saint Jacques 5 km buiten Trois Ponts in het Waalse gedeelte. Wij hebben al die jaren (20 Jaar) een zeer trage internet verbinding en zeer traag is nog maar voorzichtig uitgedrukt. De verbinding lag op 27 Maart op 4.6 . Een dame van proximus kon me niet verder helpen, noteerde gelukkig wel over een mogelijke mobiele oplossing, waarover men gaat terug bellen. Omdat het zo traag was heb ik nog eens contact gezocht en kon een werknemer de snelheid opschroeven tot een verbinding van 12, terwij glasvezel maar liefst ±106 is. Het ligt aan de koperen kabel koper in de grond zegt men. Jammer dat er bij gemeentes etc. weinig communicatie is anders hadden ze 3 jaar geleden bij het leggen van nieuwe elektra kabels en waterleiding in het hele parc, ook glasvezel kabel kunnen meeleggen. Maar… mijn brandende vraag is, waarom moet ik wel het volle pond betalen voor een internet verbinding van bijna niets? wij hebben 2 internet verbindingen: 1 privé/kantoor en ook in de straat een internet verbinding (dus ook 2 abonnementen) voor onze groepsaccommodatie, waar de klanten ook altijd klagen over een zeer trage verbinding. Graag zouden wij een oplossing zien voor een snelle verbinding, en als er echt niets aan te doen is 1/6 deel betalen voor de verbindingen. Misschien heeft iemand anders nog een tip? andere bedrijven heeft geen zin met de koperen kabel in de grond, er moet iets anders komen ;)
ik had die linken gewoon al meegegeven voor anderen die dit ook lezen als info
en daarom had ik ook vermeld in vorige post
Andere forumleden gaan u ook wel nog meer achtergrond informatie kunnen geven, als ze hier je post opmerken.
wat bij deze door u ook gebeurd is
maar wat mij persoonlijk veel meer interesseert is het antwoord van proximus met een oplossing op korte termijn
inderdaad maar die link voor vlaanderen had ik meegegeven ook voor anderen ter info die dit lezen en dat je meer achtergrond informatie ging meegeven had ik ook vermeld wat bij deze gebeurd is
Ter info:
Voor Saint_Jacques 4980 Trois-Ponts vind ik via onderstaande adsl(2+) gegarandeerde Proximus internetsnelheden van 10/1 Mbps
Werd bovenstaand vermelde 4 Mbps snelheid gemeten via utp/ethernet kabel (LAN) of via WiFi?
Indien u over een Bbox3 type Sagem beschikt misschien best met onderstaande link Sagemtool 0.13 eens een detail overzicht van uw aansluiting maken, de belangrijkste parameters zijn:
current/maximum bit rate down/up in Mbps
noise margin down/up in dB
Misschien bij de Proximus medewerkers best aandringen op nazicht situatie én de vooruitzichten m..b.t. de migratie van uw aansluiting van adsl naar vdsl (hogere snelheden)
Ik vermoed dat een oplossing type “Tessares” = xdsl&4G voor u niet direct een oplossing is gezien de mindere Proximus dekking 4G op uw locatie
Ik zie wel dat er normaal wel een behoorlijke 4G dekking is van Orange en derhalve een internet@home Flybox oplossing in principe enig soelaas zou kunnen brengen (4G dekking op adres uitstekend)
Vermits de dichtstbijzijnde Orange en Telenet/Base antennes (Bergeval) zich op dezelfde locatie bevinden zou Tadaam (internet & TV) eveneens een mogelijk (en nog beter) alternatief kunnen bieden
http://www.sites.bipt.be/# (overzicht antennesites België)
Ik zie dat er op dit ogenblik blijkbaar ook geen breedband internetaanbod is van VOO op uw locatie en in principe zit u dus +/- in hetzelfde schuitje als o.a. de auteur van onderstaand forum-bericht
Mijn advies is en blijft zoals hierboven in dergelijke situaties (link) om indien nodig klacht neer te leggen bij de ombudsman telecommunicatie en desgevallend de verantwoordelijke minister (P.De Backer VLD) en de leden van bevoegde kamercommissie (economie, consumentenbescherming en digitale agenda) aan te schrijven
Vermits de regulator en de wetgever tot op heden hebben nagelaten zich in regel te stellen met de EU breedbandrichtlijnen (o.a. 30 Mbps 100% dekking) is het voor organistaie zoals testaankoop en unizo in principe mogelijk class actions tegen de Belgische staat in te leiden
Misschien hoeft het evenwel het niet zover te komen … succes
P.S. @ Martin Trois Ponts is wel gelegen in Wallonië ...
https://geoportail.wallonie.be/catalogue/3de9790e-529f-431f-ac4f-e86d827bde8e.html
Dag Martin, alvast bedankt voor de antwoorden, na 20 jaar traag internet kunnen die paar dagen er ook nog wel bij ;) en wacht ik tot maandag. 3g/4g is hier ook niet snel, op sommige plekken überhaupt niet te ontvangen. Maar… hier hebben we in ieder geval iets aan. Groetjes Con
Alleen iemand van proximus zelf (die komen pas maandag terug langs op het forum) kunnen natrekken of er iets op de planning staat voor de nabije toekomst, om je verbinding ipv ADSL op VDSL (of glasvezel!) te kunnen zetten.
Ik veronderstel dat je op een trage ADSL of mss op een trage VDSL lijn zit wat ver van de centrale!
Nu word er soms ook door Proximus een oplossing aangeboden met een 4G/DSL gateway te plaatsen waardoor je snelheid ook kan verhoogd worden. Dit kan natuurlijk ook maar als de 4G ontvangst in je buurt voldoende is. zo heb je ook de Flybox van Orange die op 4G werkt
Als er geen kabel ligt kan je ook geen beroep doen op de alternatieven zoals TN of www.tadaam.be
Enfin als je een officieel antwoord wilt of er op korte termijn iets kan gedaan worden voor u zal u de uitleg maandag van Proximus moeten afwachten.
louter ter info: Via deze kaarten kun je natrekken of de ontvangst van bv 4G goed is >
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_map_network/particulieren/support/internet/internet-onderweg/surfen-met-4g-of-3g/kaart-met-het-netwerkbereik.html
>
https://omgeving.vlaanderen.be/zoek-zendantennes-op-de-kaart
De EU directive is duidelijk 30 Mbps 100% dekking en 100 Mbps 50% dekking
maar het BIPT stelt in zijn verslaggeving reeds enige jaren dat enerzijds
de hogere overheid sinds 2013 geen universele dienstleverancier meer aangeduid heeft
en anderzijds er ook niet direct een probleem stelt (p.13), weliswaar wordt hierbij nog steeds
enkel rekening gehouden met een totaal voorbijgestreefde “functionele” internettoegang van 1 Mbps
https://www.bipt.be/nl/operatoren/telecom/universele-dienst/mededeling-van-de-raad-van-het-bipt-van-27-december-2019-met-betrekking-tot-de-monitoring-van-de-universele-dienst-op-telecommunicatiegebied-2019
Andere forumleden gaan u ook wel nog meer achtergrond informatie kunnen geven, als ze hier je post opmerken.
Maar voor u is het belangrijkste wat proximus op korte termijn kan aanbieden als oplossing
Reageer
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.