Vraag

zeer trage internetverbinding


Reputatie 1

Wij wonen/werken in het dorpje Saint Jacques 5 km buiten Trois Ponts in het Waalse gedeelte. Wij hebben al die jaren (20 Jaar) een zeer trage internet verbinding en zeer traag is nog maar voorzichtig uitgedrukt. De verbinding lag op 27 Maart op 4.6 . Een dame van proximus kon me niet verder helpen, noteerde gelukkig wel over een mogelijke mobiele oplossing, waarover men gaat terug bellen. Omdat het zo traag was heb ik nog eens contact gezocht en kon een werknemer de snelheid opschroeven tot een verbinding van 12, terwij glasvezel maar liefst ±106 is. Het ligt aan de koperen kabel koper in de grond zegt men. Jammer dat er bij gemeentes etc. weinig communicatie is anders hadden ze 3 jaar geleden bij het leggen van nieuwe elektra kabels en waterleiding in het hele parc, ook glasvezel kabel kunnen meeleggen. Maar… mijn brandende vraag is, waarom moet ik wel het volle pond betalen voor een internet verbinding van bijna niets? wij hebben 2 internet verbindingen: 1 privé/kantoor en ook in de straat een internet verbinding (dus ook 2 abonnementen) voor onze groepsaccommodatie, waar de klanten ook altijd klagen over een zeer trage verbinding. Graag zouden wij een oplossing zien voor een snelle verbinding, en als er echt niets aan te doen is 1/6 deel betalen voor de verbindingen. Misschien heeft iemand anders nog een tip? andere bedrijven heeft geen zin met de koperen kabel in de grond, er moet iets anders komen ;) 


55 reacties

Dat resultaat duidt er op dat de DLM op vectorised VDSL2 longreach zijn werk doet.

http://speedtest.net is er ook ene die zou moeten werken raar dat https://pxs.speedtestcustom.com/  niet werkt!

Reputatie 1

Hier van vandaag, helaas werkt het andere niet :( 
 

 

b box3V+

@olislagers omdat je hier de bbox3v+  opnoemde?

als je vanachter kijkt staan de 4 gele ethernet poorten alle vier mooi naast elkaar of 2 per 2.

de bbox3’s hebben een zwarte kleur de oude bbox2 was wit.

Reputatie 1

er staat enkel de B-Box vermeld, niet de v3+, als user en ww ingegeven worden lukt dit niet

@olislagers aangezien je een bbox3v+ van het merk Sagemcom hebt, kunt u ook gebruik maken van het Sagemtool 0.13
om je lijnwaarden (snelheid) uit te lezen om de concrete situatie in te schatten
Sagemtool downloaden > klik hier
waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.

@olislagers heb je niet gevraagd of je op VDSL2 staat, want als je op VDSL2 zou staan zou na een paar weken zelfs je snelheid nog kunnen verhogen.

Fast.com geeft wel iets meer optimistische resultaten anders nog een met 

https://pxs.speedtestcustom.com/ meten.

Reputatie 1

b box3V+

Reputatie 1

Vandaag hebben ze een nieuw modem geplaatst ook nog een gaan iets gaan doen bij Bergeval, nu 14 Mbps lijkt er al meer op ;)

 

@olislagers zou moeten overeenkomen met wat je hier leest >  http://proximus.be/tvmogelijkheden 

12 Mbps > als er ongeveer 4Mbps snelheid gemeten wordt kan dit als de HD decoder  opstaat .

Reputatie 4
Badge +1

Dixit eerder Proximus feedback  "Het klopt inderdaad dat het profiel 4Mbps niet correct was. Het voorzien profiel op de lijn is 12Mbps"

Zoals ik vermoedde is de Proximus check- en/of adres-databse voor !!uw adres niet 100% betrouwbaar (zoals élke database is't mij gekend dat ook die van Proximus een foutmarge heeft van enkele %).

U kan ook zonder bezoek technieker alsook zonder de modem uit te lezen zélf checken of u actief bent via een aloude  ADSL-lijn of een performantere VDSL-lijn vanuit de ROP. Evenwel enkel als  u over Proximus TV beschikt én kijkt op minimum één TV (voor twéé TV's in VDSL Long reach geldt mijn tip helaas niet)

1) Zet uw TV en Decoder aan.

2) Zap naar enkele losten en check op uw TV scherm of u kortstondig HD ziet staan. Zoniet dan zit u nog op ADSL(TV) met lagere beeldkwaliteit. 

nb: het is een simplistische (nood)tip in Coronatijd die wel heel effectief is. 

 

@olislagers heb je dan nog een oude bbox2 zo’n witte , dan kon je zelf nog niet eens van de VDSL2 (longreach) vectoring voordelen genieten!

Reputatie 7
Badge +3

Dag @olislagers als de omzetting naar VDSL2 mogelijk is, kan er momenteel niemand ter plaatse komen door de corona-maatregels. Voorlopig worden er geen nieuwe afspraken ingepland vóór 20 april en er is ook een nieuwe modem nodig. Ik denk dat je ons best na deze datum hier opnieuw vraagt om de haalbaarheid technisch na te kijken. Grt, Heidi

Reputatie 1

klopt meten is weten ;) ik zoek nu al de hele dag naar een goede verbinding, proximus al verschillende keren aan de lijn gehad, maar… eind april kan er mogelijk pas iets gedaan worden. Wat? ik weet het niet meer pffff

voor migratie naar VDSL2 heb je geen 3G of 4G ontvangst vandoen.

Maar bvb met ADSL (algemeen DSL) is een verhoging ook mogelijk via 4G modem/DSL-gateway,  deze combineert dan bv het ADSL signaal met 4G, maar inderdaad dan moet je 4G ontvangst goed genoeg zijn in feite zou er iemand van proxius zelf moeten langskomen om te bekijken wat de mogelijkheden zijn (bvb ook 4 G veldmeting doen ter plaatse ) je kunt altijd alles afleiden uit deze kaarten, tijdens mij opleiding kreeg ik regelmatig te horen “Eerst meten en dan Weten” 

Reputatie 1

Migratie naar VDSL 2 zou mogelijk moeten zijn mits 3 of 4 G goed zou zijn, nameting met link van u, met 4G binnen bleek niets te zijn. Zojuist test gedaan met router zaak loopt ook niet goed.
VDSL 2 zou 12 Mbps mogelijk moeten zijn en verhogen tot 30 Mbps

@olislagers VDSL heeft wel zin volgens mij aangezien aangezien zelfs als je op longreach VDSL zou staan (slechste geval dus, VDSL zone 6 & 7)  de DLM je snelheid nog mogelijks kan verhogen tot 30 Mbps.
Dus eigenlijk zouden ze dan moet ook uitleggen waarom dit geen zin heeft of waarom je op VDSL geen hogere snelheid zou kunnen halen dan je 12Mbps nu!.

NB: natuurlijk als je in zone 7 zit is de kans groot dat je niet veel meer dan nu (12Mbps) zult halen (vergelijkbaar met zone 1 en zone 2 waar de dlm je ook in zone 2 op 100Mbps kan zetten maar in de meeste gevallen lukt dit ook niet, alleen in ideale omstandigheden bv verzwakking overeen komt met zone 1).

 

Reputatie 1

Zojuist contact gehad 12 Mbps is het maximum dat ze kunnen bieden, dat varieerd en moet er al geen wifi gebruikt worden. VDSL heeft hier geen zin. Heeft u nog tip(s) ?

@olislagers Nu zijn we al zeker dat je op ADSL zit en niet op longreach vectored VDSL, dus de automatische lijntest om de DLM te triggeren had dus geen zin in dit geval alleen zou het zin gehad hebben moest je op VDSL gestaan hebben ipv ADSL .

Nu maar hopen dat de volgende stap zal zijn dat prox je kan op VDSL zetten!

Reputatie 7
Badge +4

Goeiemorgen,

 

Ik heb dit net even nagekeken. Het klopt inderdaad dat het profiel 4Mbps niet correct was. Het voorzien profiel op de lijn is 12Mbps, wat werd aangepast is inderdaad wat klopt met de realiteit. Ik geef dit hier ook door aan mijn collega’s van de administratieve dienst, dat zij kijken om een wijziging van ADSL naar VDSL te voorzien op je profiel. De voorziene snelheid staat weliswaar ook op 12 Mbps, maar door de DLM die hierop actief staat kan de lijn automatisch hoger geplaatst worden als de kwaliteit van de lijn dit toelaat.

Zeker doen zodat we ook op de hoogte blijven van het verder verloop.

Reputatie 1

Ik zei het al tegen mijn vrouw haha, ik laat zeker iets weten via het forum ;) 

Oei ik denk weer direct veel te technisch :)
maar al de raadgevingen die ik gegeven heb in de hoop je een beetje te kunnen verder helpen, zijn met heel veel plezier gedaan.

En nu wachten we met zijn allen op het verder resultaat van Proximus.

Reputatie 7
Badge +4

→ enkel Proximus medewerkers kunnen u toelichting verschaffen/een oplossing bieden

bv.

aangesloten op de dichtstbijzijnde straatkast (Bergerac) of eventueel om historische redenen nog op een andere verdere (Mont de Fosse)

aangesloten op een kabelpaar van mindere kwaliteit of eventueelop “een retou r paar”

….

Reputatie 1

was een grapje Martin 1000 Giga maal bedankt voor uw hulp ;)

wat bedoel je met 1000 Gb  uit welke meting haal je dit vandaan?

of bedoel je die snelheid van 100 Mbps dit is enkel als je VDSL zonz 1 zit dus laat ons zeggen op een lijn van minder dan 400 meter ongeveer

 

Reageer