Vraag

Zeer traag internet


Hallo allen,

Wij hebben Internet Comfort van Proximus in een pack. Dit abonnement heeft een geadverteerde snelheid van 100Mbps/30Mbps. Bij herhaaldelijk uitgevoerde metingen blijkt de daadwerkelijk maximaal behaalde snelheid echter zo rond de 15Mbps/4Mbps te liggen (en regelmatig iets lager).

Die snelheid is steeds hetzelfde ongeacht of de PC via WiFi of rechtstreeks met het modem verbonden is. Het modem is een Technicolor B-BOX3.

Nu begrijp ik goed dat de daadwerkelijke snelheid afhangt van meerdere factoren en in de praktijk niet daadwerkelijk gehaald zal worden, maar dit is wel een extreem lage snelheid van bijna 10% van waarmee geadverteerd wordt. Bij veel andere klachten over lage snelheden zie ik al mensen ontevreden zijn met snelheden die 3–4× zo hoog liggen als wat wij daadwerkelijk behalen.

Als ik de Proximus-pagina bekijk van de minimaal gegarandeerde snelheid, dan geeft dit inderdaad een dergelijk lage snelheid weer:

Geadverteerde snelheid

tot 100 Mbps download - tot 30 Mbps upload

Maximumsnelheid beschikbaar voor 64% van de lijnen met jouw configuratie

15,4 Mbps download - 2,9 Mbps upload

Gegarandeerde maximale snelheid. Dit is ook de minimale snelheid

11,2 Mbps download - 1 Mbps upload

 

Met deze snelheden zou ik praktisch naar een Internet Essential abonnement kunnen gaan en de helft betalen per maand, zonder enig verschil in snelheid (en eigenlijk dan nog steeds reden tot klagen hebben over een trage verbinding ten opzichte van waarmee geadverteerd wordt).

Wij wonen aan de rand van Leuven, dus ook niet in één of ander afgelegen buitengebied… valt er hier ook nog maar iets aan te verbeteren? Met name met het thuiswerken met twee mensen is het erg merkbaar dat de verbinding verre van snel is.


11 reacties

Eventueel via een Tessares oplossing waarbij 4G gebruikt wordt om de DSL verbindingssnelheid te boosten, dit mits er goede 4G ontvangst is en de capaciteit van de 4G antenne het toelaat (bvb omdat er al te veel anderen in de zelfde situatie deze oplossing  aangeboden gekregen hebben door Proximus.

Met andere woorden dit moet door Prox specialisten uitgevist worden of je eventueel hiervoor in aanmerking komt od mss er in de nabije toekomst een andere oplossing al in zicht is ?

Multipath TCP norm combineert vast en mobiel netwerk

 

Beste Martin,


Bedankt voor de suggestie. Ik neem aan dat we dit zelf bij Proximus moeten aankaarten. Ik weet niet in hoeverre zij dit forum lezen, of dat we zelf eens met de klantendienst contact moeten opnemen. Wellicht handig om na de vakanties eens te doen en te kijken wat mogelijk is.

De snelheid die hier blijkbaar gehaald kan worden, is wel erg bedroevend laag ten opzichte van waarmee geadverteerd wordt...
 

Reputatie 7
Badge +4

Ik neem aan dat we dit zelf bij Proximus moeten aankaarten.

Inderdaad, Proximus medewerkers (moderatoren) zijn terug aanwezig op dit publieke forum vanaf maandag maar zij zullen dienaangaande contact en overleg moeten plegen met een specifieke achterliggende technische backend voor eventuele goedkeuring van deze “Tessares”-oplossing

Dee beschikbaarheid is functie van de 4G-dekking op uw locatie en de bezetting van de betrokken 4G antenne aldaar (= slechts een beperkt aantal “Tessares”-oplossingen per antenne)

In afwachting kunt u eventueel reeds binnenshuis een 4G snelheidstest doen en in uw forumbericht opnemen indien u over een Proximus mobiel abo beschikt

Speedtest Custom - Test your internet speeds

Succes

Beste Martin,


Bedankt voor de suggestie. Ik neem aan dat we dit zelf bij Proximus moeten aankaarten. Ik weet niet in hoeverre zij dit forum lezen, of dat we zelf eens met de klantendienst contact moeten opnemen. Wellicht handig om na de vakanties eens te doen en te kijken wat mogelijk is.

De snelheid die hier blijkbaar gehaald kan worden, is wel erg bedroevend laag ten opzichte van waarmee geadverteerd wordt...
 

cfr M_016

Het is inderdaad zo dat alleen de Proximus specialisten ter zake kunnen uitvissen of dit nog kan ingezet worden voor u. 
Hopelijk komt er maandag goed nieuws voor u.

Reputatie 7
Badge +5

@Veni Kan je je klantgegevens toevoegen aan je forumprofiel? 

 

Beste DaisyS, dank voor je antwoord.

 

Dit is inmiddels gebeurd – excuses voor het wat trage antwoord, wij waren juist met vakantie. Ik hoor graag wat er eventueel mogelijk is.

Reputatie 5
Badge +2

@Veni Ik heb even alles nagekeken en gezien de afstand van uw aansluiting is het echter niet mogelijk grotere snelheden te voorzien.

Reputatie 7
Badge +4

@Michael V 

cfr bericht Martin hierboven: kan “Tessares” (dsl+4G boost) eventueel enige soelaas brengen voor de auteur?

 

Reputatie 7
Badge +3

@M_016 

Dit wordt momenteel enkel voor adsl lijnen die een snelheid hadden tot 4,6mbts toegepast.

 

Momenteel kijken we de aansluiting van @Veni  opnieuw na.

 

Geert

 

Reputatie 7
Badge +4

@GeertC ter info

Cfr Fr-forum  blijkbaar kan/kon dsl+4G Tessares eventueel ook voor andere types van (tragere) dsl-lijnen geleverd worden (bv. ook voor 8, 11, 16 Mbps vdsl2 download)

op voorwaarde dat er voldoende 4G dekking is en de bezetting van de lokale 4G antenne dit toelaat

 

Momenteel kijken we de aansluiting van @Veni  opnieuw na.

 

Bedankt voor de moeite. We horen het graag.

Reageer