Beantwoord

WIFI traag

  • 20 August 2020
  • 20 reacties
  • 690 Bekeken

  • Rising star
  • 19 reacties

Hoi Forumgebruikers

Een paar weken geleden ondervond ik een serieuze terugval van mijn draadloze 2.4Ghz verbinding tov de 5Ghz. Toevallig of niet was dis rond de tijd dat we een algemene stroomuitval hebben gehad.

Contact opgenomen met Proximus support en die stuurde iemand langs om de modem te vervangen door een nieuwe BBox3+. Deze heeft enkel maar één wifi netwerk meer ipv de vroegere 2.4 & 5Ghz. Als ik de configuratie van de modem bekijk zie ik wel 2 wifi netwerken, maar enkel de 2.4Ghz staat blijkbaar beschikbaar via “one SSID” die enabled is. Volgens de uitleg van de installateur zou dit automatisch gecombineerd worden/overschakelen volgens het gebruik.

Maar sinds een paar dagen ondervind ik terug een traag wifi netwerk. En de Proximus Ookla test geeft inderdaad aan dat ik slechts 4.3 Mb download & 15.3Mb upload bereik. Da’s veeel minder dan ik normaal gezien heb.

Iemand een idee hoe dit op te lossen ? 

BTW: heb dit met verschillende computers & browsers - maw is niet toestel afhankelijk

icon

Beste antwoord door Martin 20 August 2020, 21:07

Bekijk origineel

20 reacties

@PdC zet als test eens one ssid uit zodat je weet of het daar iets mee te maken heeft

One SSID deactiveren:
dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1
(daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is "One SSID" uitgeschakeld,
      (PS: Op identiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)
 * Hierdoor kun je na de deactivatie weer verschillende namen kiezen voor de verschillende wifi frequentie banden
en tevens de WiFi kanalen terug wijzigen via de GUI van de bbox.
Ook kan je later indien gewenst "One SSID" terug activeren, bv. nadat de oorzaak van het probleem zou gevonden zijn.

@PdC je test best (terwijl One ssid uit staat) eerst de speedtest terwijl bv je laptop verbonden is met een utp kabel aan de modem direct .

Dan ook de speedtest op wifi als je dicht staat met je toestel tegen de bbox

eens op wifi-2.4-xxxx en dan ook eens op wifi-5.0-xxxx zodat je deze drie kunt vergelijken.

Bedankt voor de tip. Ik had gezocht maar niet direct gevonden hoe de “one SSID” uit te schakelen. Met uw instructies hierbij gelukt - top.

Als ik nu connecteer met het 5Ghz netwerk en de test opnieuw doe kom ik aan 70Gb !!! download en 19Gb upload. Da’s wat ik meer gewoon ben :-)

Mijn 4.2Ghz is nu ook wel sneller (16Gb down en 19Gb up) maar helemaal niet wat de 5.0 heeft. Dus duidelijk terug een 4.2Ghz wifi issue.

nog iemand tips ?

Reputatie 6
Badge +2

De theorie van Proximus was dat de slimme WiFi altijd de beste oplossing zou kiezen via hun techniek van one  SSID. Maar tussen theorie en praktijk… 70 Gb haal ik ook, het beloofde maximum van 100 GB haal je nooit. 16 GB op uw 2,4 gigahertz is wel wat aan de lage kant. 

@PdC Op welk kanaal staat je wifi-2.4-xxxx ander eens veranderen van kanaal via de interface van je bbox en speedtest doen terwijl je dicht bij de bbox staat

@Martin : het staat op Auto 20Mhz

ik zal s testen met andere settings 

@PdC hoeveel mat je vroeger op 2.4 als je dicht bij de bbox stond?

Ter info nu meet ik op 10 m van de bbox en één muur tussen, op 2.4 ook maar 20Mbps en op 5.0 80Mbps, normaal haal ik ook meer op 2.4 , k zal eens met wifianalyzer app op windows 10 laptop, kijken of mijn 2.4 kanaal druk bezet is 

ik heb een ontvangst van -70 dbm en kanaal 11 wordt niet gestoord door andere naburige wifikanalen.

 

channel         down           up

1                       19              19

2                        8               19

3                        3               19

4                        2,7            19

5                        3               19

6                        3               19

7                        3,6            19

8                        3               19

9                        4               19

10                      3               19

11                      1,5            19

12                      9,5            19

13                      1,8            19

allemaal met 20Mhz

vershillende waarden als download, maar niet echt spectaculair

ik heb alle kanalen eens getest (met 20Mhz) maar ik zie geen spectaculaire verbetering. De download blijft traag en de upload telkens 19Gb

 

sta je dicht bij de bbox voor deze test en als je vergelijkt met vroeger welke snelheid had je toen en is dat met het zelfde toestel dat je checkt

ik haal nu ook maar op 2.4 

Download 25.12 Mb/s
Uploaden
18.71 Mb/s

 

heb net 40Mhz via kanaal 6 getest en ik zie een verbetering maar niet echt veelbelovend. En zeker niet stabiel. Soms sneller, soms gelijk. Dus ook niet echt een verbetering.

 

je zou toch eens de bbox3 kunnen resetten 

door 20 sec reset knopje achteraan ingedrukt te houden tot er leds vooraan beginnen te doven uitgenomen de powerled en dan loslaten.

En dan kijken of One SSID niet terug actief staat.

niet zeker dat het gaat helpen maar in ieder geval altijd best de de test in eerst instantie op wifi uitvoeren terwijl je heel dicht bij de bbox staat, zo sluit je meer de invloed uit van eventuele naburige kanalen die je kunnen storen.

ik had ook op 2.4 een aanzienlijke snelheid - mss niet evenveel als 5.0, maar wel in de buurt

en ik test inderdaad momenteel met hetzelfde toestel als ik gewoonlijk gebruik.

nu heb ik ook serieus verschil tussen 2.4 en 5.0 

nu doe ik terug de speedtest op 5.0 
 

Download 76.50 Mb/s
Uploaden 18.48 Mb/s

 

en ik versta dat dit bij jou vroeger ook niet echt het geval was

en trouwens … ik had dezelfde situatie voor het vervangen van de router en toen hebben ze bij support gezegd dat het niet normaal was.

zo abnormaal is dit niet want ik heb stel ook vast dat er op 2.4 de snelheid nogal flink kan varieren sommige dage is dit veel beter

Maar met wifi 2.4 (802.11n) kun je geen zo’n hoge snelheden halen als bij 5.0 (802.11ac) 

maar normaal heeft 2.4 het voordeel dat het wifi signaal niet zo vlug zakt in functie van de afstand

Het is altijd best van op 5.0 te werken als je kunt ik werk ook altijd op mijn laptop op 5.0

zoals je ziet haal ik ook beter resultaten zelf als zit ik nu op 10m van de bbox

Hey Martin

Bedankt voor uw hulp. Fantastisch dat jij zo actief bezig bent op dit forum … en met kennis van zaken

TOP

Ik ga voortaan ook de One SSID uitschakelen en meest werken op 5.0

Maar hoedanook ga ik het nog eens doorgeven aan Proximus support - you never know

(zal feedback van support ook hier posten)

ok bedankt dat je ons verder op de hoogte wilt houden.

Reageer