Vraag

Wifi signaal

  • 1 February 2021
  • 34 reacties
  • 314 Bekeken

Reputatie 2
Badge

Hallo,

Er zijn dagen waarop er via de wifi-bridge (en ook al in bezit gehad: wifi-booster) amper TV kan gekeken worden omdat het beeld vaak uitvalt. Gisteren nog 3 keer alles terug opgestart enz..

Als het weer zover is, gebruik ik soms een LAN-kabel. 

Het probleem ligt m.i. niet bij de bridge (of booster), maar bij de wifi. Onze smartphones zijn al losgekoppeld van ‘onze’ wifi om het systeem te ontlasten, alleen de desktop en de tablet maken er nog gebruik van.

En toch: geregeld (vandaag weer een 3-tal keer) valt op de tablet de ‘eigen’ wifi uit, zodat ik moet gebruik maken van Public-Wifi. Bij het eigen wifi-signaal staat dan “..misschien geen internet beschikbaar”; maar Public-Wifi is dan wel bruikbaar, met internet. Het signaal van de buren is dan beter dan het mijne ?...

Nog dit: de modem staat zo’n 6 m verder, op 1 m hoogte, niet in een kast, met amper hinder van muren. 

Kent iemand daar een oplossing voor?…

Met dank,

Guy


34 reacties

mss dan alles eens resetten ipv van herop te starten!

bbox resetten → https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mdm_reset_trouble/particulieren/support/internet/internet-thuis/problemen-met-internet/de-standaardinstellingen-van-het-wifi-netwerk-herstellen.html

WIFI BRIDGE resetten:
→ https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_wfb_reset/particulieren/support/televisie/tv-een-probleem-oplossen/uw-toestellen-heropstarten-of-resetten/uw-wi-fi-bridge-resetten.html   
 

→ Hier vindt u ook nog algemene tips om je wifi te verbeteren

Reputatie 2
Badge

Bedankt Martin, maar beide resets deed ik al meerdere keren...

Reputatie 5
Badge +3

Is uw lijn al eens getest? Kan via myproximus.

Internetsnelheid getest?

Waar zie je dit ergens staan die lijntest via http://myproximus.be ? 
speedtest link zie ik wel staan.

 

Reputatie 5
Badge +3

Punt 10: lijntest, is inderdaad een speedtest, ik dacht dat je vroeger enkel een lijntest kon uitvoeren.

De technische dienst kan uw lijn uitlezen, bellen naar 0800 20 800

 

10 tips om je wifi en internet te verbeteren | Proximus

 

je kan zelf een lijntest uitvoeren door naar een bepaald 0800 nummer te bellen maar voor onderbrekingen heeft dit niet veel zin dit is meer als je op een verlaagd vdsl profiel terecht gekomen bent op VDSL lijnen

Reputatie 5
Badge +3

Modem vervangen?

brengt ook dikwijls geen oplossing er zit ergens een veel dieper probleem, maar je moet natuurlijk ergens beginnen en vervangen is het begin of het simpelste een technieker die het probleem grondig uitvist zou beter zijn !

Reputatie 2
Badge

Hallo,

Intussen heb ik wat getest via My Proximus ..

8u45: Eigen wifi:  Downl. 19,01, Up: 3,60

           Public Wifi: Down 30,63, Up 39,3

8u50: Eigen wifi: Internet misschien niet beschikbaar (en idd: NIET beschikbaar)

11u30: Eigen wifi: Down 35,64, Up: 33,65

11u35 (tot nu: 11.43): Eigen Wifi: Internet misschien niet beschikbaar…

En zo gaat dat hele dagen...

Om de moed (en je vertrouwen in Proximus) te verliezen…

Wat die 10 tips betreft: die voerde ik al uit…

Als dus nog iemand een suggestie heeft?…

 

Reputatie 5
Badge +3

Al gebeld naar de TD?

Reputatie 2
Badge

Ik belde vorige maand nog, maar ik moet dat misschien nog eens doen... Het jammere is dat als je ook je TV vernoemt en over een WiFi Bridge spreekt, men altijd dat onderdeel als boosdoener bestempelt. 

Wat het resetten vd modem betreft (2x in januari) : dat helpt even maar kort daarna is het weer hetzelfde..

 

maar is dat over de wifi band 2.4 dat je die speedtest doet en al de kanalen eens verandert

bvb kanaal 1, kanaal 6 of kanaal 11

en wat zegt op het zelfde ogenblik een meting rechtstreeks bekabeld met de modem 

en heb je dit ook op wifi 5.0 voor?

BBOX toch eens omruilen mss, nee?

Reputatie 2
Badge

Dat is over wifi  2.4. Op 5.0 moet ik het nog eens proberen.

Wat het kanaal betreft: hoe kan ik dat veranderen?

Alvast bedankt.

 

Reputatie 2
Badge

Al snel even terug: wifi 5.0 verschijnt op de tablet niet in de 'beschikbare verbindingen'...

Je werkt met One SSID actie op je bbox waarschijnlijk dan zet je die best eens uit.
mss is het ook de reden dat je wifi problemen hebt

One SSID deactiveren:
dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1
(daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is "One SSID" uitgeschakeld,
      (PS: Op identiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)
 * Hierdoor kun je na de deactivatie weer verschillende namen kiezen voor de verschillende wifi frequentie banden
en tevens de WiFi kanalen terug wijzigen via de GUI van de bbox.
Ook kan je later indien gewenst "One SSID" terug activeren, bv. nadat de oorzaak van het probleem zou gevonden zijn.

Reputatie 2
Badge

Dag Martin,

Ik heb uitgevoerd wat je voorstelde (One SSD uitgeschakeld). Wàt dat juist inhoudt, weet ik niet; daar ken ik niet genoeg van… 

Ik hoop dat het iets uithaalt? (Als dat kan tenminste...)

Alvast bedankt voor het opvolgen..

@Guy_075 bijkomend woordje uitleg omtrent One SSID (één enkel en zelfde wifi netwerknaam voor de wifi band 5.0 en 2.4GHz)

Het is zo dat als je geen problemen ondervindt je zeker "One SSID" niet moet uitzetten,
pas als er wel problemen opduiken dat je dit eventueel eens kunt uitzetten,
namelijk om te zien of het er iets mee te maken zou kunnen hebben,
maar uiteraard zullen zeker niet alle wifi problemen met One SSID iets te maken hebben.

  • "One SSID" wil zeggen dat éénn en de zelfde wifi netwerknaam (SSID) uitgezonden wordt voor de beide wifi frequentiebanden 2.4 & 5.0 MHz,
    namelijk: "Wifi-2.4-xxxx" (of bij sommige bbox3 versies = "Wifi-home-xxxx" of ook Proximus-Home-xxx) i.p.v. de twee wifi namen respectievelijk wifi-2.4-xxxx en Wifi-5.0-xxxx als One SSID niet actief staat in je bbox.
  • Deze geïntegreerde functie (ook "Smart Wifi" of "Slimme Wifi" genoemd) zou er voor moeten zorgen dat alle WiFi-clients (smartphone, laptop enz...) automatisch overschakelen naar de meest optimale frequentieband (2,4- of 5 GHz-frequentieband) om altijd de beste WiFi-verbinding te maken.
    Maar hierbij kunnen er zich soms met bepaalde apparaten nog problemen voordoen!.
Reputatie 2
Badge

Bedankt voor de info.

Intussen de via de  WPS op de Bbox het signaal van de wifi-bridge gesynchroniseerd (had geen TV beeld meer), en nu de wifi op deze tablet op  WiFi 5.0 gezet (was blijkbaar terug een mogelijkheid als WiFi punt op de tablet?...).

Het blijft zowat dwalen in het duister voor mij...:smirk:

Reputatie 2
Badge

Vlak voor het TV-nieuws viel de wifi op de tablet uit. Tijdens het nieuws, “geen verbinding meer”, dus TV weg…

Met een kabel verbonden en alles OK.

Nu testen met WifiAnalyser en WiFi 2.4 geeft een slechter signaal dan Public Wifi; WiFi 5.0 piekt met een strek signaal.

Maar in de app Py Proximus krijg ik 1 bericht: Laat de slimme wifi het werk doen. 

Ik zal (nog) maar eens bellen naar 0800 22800 zeker...

 

ja slimme wifi kan wel je werk doen maar als je er problemen mee ondervindt dan sta je ook niet ver met slimme wifi, ik moet hem tenslotte ook uitzetten of ander valt mijn wifi verbinding ook af en toe uit, maar ieder geval is anders en moet bekeken worden er zijn er ook die geen problemen hebben met slimme wifi en alleen maar voordelen….

Reputatie 2
Badge

Bedankt voor alle hulp Martin.

Ik belde intussen met Proximus; morgen laat men de technische dienst terugbellen om het hier ter plaatse uit te zoeken…

Nogmaals dank!

Reputatie 2
Badge

Intussen bezoek gehad van een technicus.

Die verving de BBox en wist te vertellen dat het probleem allicht te maken heeft met de signalen van de (vernieuwde) lift die vlak achter het inkompunt van de telefoonlijn (en dus ook vlakbij het wifi-signaal)  ligt.

Hij splitste het signaal op: 5.0 uitsluitend door de TV te gebruiken, 2.4 voor ‘de rest’.

En nu maar hopen dat het probleem opgelost is...

Hij splitste het signaal op: 5.0 uitsluitend door de TV te gebruiken, 2.4 voor ‘de rest’.

vraag mij af of dit dan de zo genaamde “conductor“ is op de bbox die hij uitzet want one ssid uitzetten alleen hielp niet dacht ik toch.

Reputatie 2
Badge

Ik drukte me allicht verkeerd uit. Beide signalen blijven zichtbaar, maar bij het 5.0 signaal verschijnt ... 5.0 xxx Home xxx TV.

Daar moet ik 'afblijven' en dat integraal voor de tv laten.

De andere zaken (tablet, wifi-radio,...) moet ik op 2.4 gebruiken.

Nog dit: "Als het probleem zich blijft voordoen, kan ik alleen adviseren het telefooncontact te verplaatsen"... En daar zie ik nogal tegen op, want dat wordt een kabel trekken van een kleine 20m.... Dus fingers crossed en hopen dat ik niet moet gaan "verbouwen"....

Dus als je kijkt naar One SSID dan staat die nog als actief aangeduid ?

Reageer