Cascade-verbinding
Mijn situatie ziet eruit als volgt: de bbox 3v+ staat in het bureau, en in de keuken – op zo’n 15 m daar vandaan - staat een wi-fi booster v1, die tot voor kort voor een redelijk wi-fi-signaal zorgde.
Op die wi-fi booster is een decoder V5 voor een kleine TV aangesloten, via een ethernetkabel naar mijn bbox.
De laatste weken ondervond ik problemen met mijn wi-fi verbinding, vooral in de keuken, op mijn smartphone: de display vermeldde “verbonden zonder internet”.
Herhaaldelijke adviezen van de Proximus helpdesk (zoals resetten van bbox3v+) leverden hoogstens een zeer tijdelijke oplossing op....
Tot een Proximus-medewerker voorstelde om een 2de wi-fi booster bij te plaatsen, niet te ver verwijderd van de modem, om het wi-fi-bereik uit te breiden.
Ik heb, zoals aanbevolen in de informatie die ik op het forum i.v.m. cascadeverbindingen heb gevonden, de volgende stappen gevolgd:
-
Modem herstart en weer ingeschakeld
-
Beide wi-fi boosters gereset
-
Nieuwe booster gesynchroniseerd met de modem, via stopcontact vlakbij de modem
-
De 2 boosters gesynchroniseerd met elkaar
-
Nieuwe booster het dichtst bij de modem (zo’n 7,5 m ervan verwijderd) geplaatst op een kast in de living (ruimte tussen bureau en keuken).
-
Nieuwe booster op Auto gezet, booster in de keuken in Station-positie
Wat de lampjes betreft: op de booster in de keuken (via ethernetkabel op modem aangesloten) branden: on/off, wifi 2.4, wifi 5 en Access Point. De Quality link licht niet op, wat normaal zou zijn wegens een aangesloten ethernetkabel.
Op de nieuwe, bijgeplaatste booster in de living branden on/off, wifi 5 en de Quality link.
Met de Proximus Home Optimizer app heb ik de volgende signaalsterktes gemeten:
Donderdag 8/2, 20:00 u: keuken – 43, living – 64 en bureau – 40 dBm
Vrijdag 9/2, 10:30 u: keuken – 39, living – 54 en bureau – 43 dBm
wat me niet duidelijk is:
-
Welke van de 2 wi-fi boosters moet worden gesynchroniseerd met de modem: de booster die het dichtst bij de modem staat, of de wifi booster die via ethernetkabel op de modem is aangesloten?
-
Is het absoluut noodzakelijk dat beide boosters ver weg van de modem, waar geen signaal door de modem kan worden opgevangen, worden gesynchroniseerd?
Michel G