Vraag

Wifi booster en TestAankoop


  • Practitioner
  • 26 reacties

Ik heb sedert verleden week een wifi booster, omdat ik vnl. bij het streamen van film (Netflix, VTM GO, VRTNU...) problemen ondervond: traag, haperend, uitval… Na contact met de helpdesk, die mij een Wifi booster aanraadde (omdat die veel beter zou zijn dan de PLC adapter, die ik een tweetal jaar geleden aanschafte via Proximus) heb ik nu een booster (abo/maand = 2,49€). Ik zie echter weinig tot geen verbetering en nu lees ik in het laatste nummer van TestAankoop (juni 2020 pag.59 onderaan): “ je kan je thuisnetwerk verbeteren met bijvoorbeeld wifireapeters, powerline-adapters of mesh-systemen.

KIES NIET VOOR WIFI BOOSTERS, DIT ZIJN ONDANKS DE RECLAME INFERIEURE PRODUCTEN “. Ik voel me nu wel een beetje koud gepakt… OK, ik kan het abonnement stopzetten, maar dan ben ik terug bij af! De bedoeling was wel een stabieler wifi netwerk te hebben. 

Wat nu? Ethernet is onmogelijk, gezien de plaats waar de Bbox3 staat en het aansluitingspunt van de telefoonlijn van Proximus.


61 reacties

is dit op wifi5.0 dan dat je verbonden bent als je met de iphone11 de speedtest doet.

ik heb alles reeds losgekoppeld over enkele dagen en de verbindingen over wifi afgesloten, maar het resultaat was hetzelfde.

dat was dan wel met de oude bbox.

@vbm Dus als ik het nog kan goed volgen,
als je meet met de iphone11 over wifi5.0
als je bij de de booster staat en je meet ook als je bij de bbox staat
dan is je snelheid bij de bbox nog altijd merkelijk lager ?

Inderdaad...

@vbm wat ik mij nu aan het afvragen ben zou dit iets met het wifi5.0  kanaal kunnen te maken hebben kan je uw wifi5.0 kanaal op je bbox eens op k36 zetten en dan zo eens meten.

http://192.168.1.1 → inloggen  als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat

Reputatie 6
Badge +3

Voor de speedtest uit te voeren schakel ook even bluetooth uit om geen invloed te hebben op de draadloze snelheid. Dat kan het geval zijn wanneer zowel bluetooth als Wi-Fi op dezelfde chip zitten. De doorlussing zou een oorzaak kunnen zijn, maar dan zou het signaal normaal gezien onstabiel moeten zijn.

Reputatie 7
Badge +4

@vbm het lijkt mij aangewezen dat de situatie ter plaatse eens van naderbij bekeken wordt door een Proximus medewerker, wanneer het u past 

https://www.proximus.be/nl/id_b_cr_happyhouse/particulieren/blog/news/service/gratis-analyse-internet-tv-telefonie.html

 

 

Voor de speedtest uit te voeren schakel ook even bluetooth uit om geen invloed te hebben op de draadloze snelheid. Dat kan het geval zijn wanneer zowel bluetooth als Wi-Fi op dezelfde chip zitten. De doorlussing zou een oorzaak kunnen zijn, maar dan zou het signaal normaal gezien onstabiel moeten zijn.

maar dat zou dan toch  voor beide metingen het geval moeten zijn dat BT partner speelt.

@vbm anders zoals m_016 en ik zelf ook reeds voorgesteld had, toch eens een happyhouse technieker laten komen voor een analyse.

Reputatie 6
Badge +3

Alles hangt af wat er op het moment via bluetooth gekoppeld is. Wanneer er niets bezig is dan maakt dit inderdaad geen invloed op de metingen. Buiten een happyhouse technieker kan je niet veel meer doen, maar dan mag het probleem niet liggen bij de doorlussing en verplaatsing van de bbox van het aansluitpunt of het moet door Proximus zelf gedaan zijn.

je mag je bbox zelf verplaatsen tov het NTP en aansluiten over een max lengte van max 20 m met de gewone vvt ronde telefonie kabel.

  • zoals reeds eerder gemeld is het momenteel niet aan de orde een technicus te laten komen, gezien er werkzaamheden worden uitgevoerd; hoe spijtig ik het ook vind
  • ik heb meerdere testen uitgevoerd op meerdere plaatsen. Ik heb de indruk dat de downloadsnelheid iets hoger ligt zonder bluetooth dan met. Maar het zou ook een momentopname kunnen zijn. Ik kom toch niet hoger dan 40Mbps. De uploadsnelheid daarentegen lijkt lager zonder bluetooth…
  • gezien hogervermelde werkzaamheden kan ik ook geen testen uitvoeren met een gewone vvt ronde telefonie-kabel.

Ik denk dat ik beter wat afwacht, regelmatig controleer en desgevallend een technicus laat komen bij beëindiging van de werken. 

Iedereen alleszins bedankt voor de inbreng!

Inderdaad dan kun je eerst het einde v/d werkzaamheden afwacht want dan zouden ze geen waarschijnlijk ook geen happyhouse technieker sturen om die reden.

Reageer