Vraag

Wifi booster en TestAankoop


  • Practitioner
  • 26 reacties

Ik heb sedert verleden week een wifi booster, omdat ik vnl. bij het streamen van film (Netflix, VTM GO, VRTNU...) problemen ondervond: traag, haperend, uitval… Na contact met de helpdesk, die mij een Wifi booster aanraadde (omdat die veel beter zou zijn dan de PLC adapter, die ik een tweetal jaar geleden aanschafte via Proximus) heb ik nu een booster (abo/maand = 2,49€). Ik zie echter weinig tot geen verbetering en nu lees ik in het laatste nummer van TestAankoop (juni 2020 pag.59 onderaan): “ je kan je thuisnetwerk verbeteren met bijvoorbeeld wifireapeters, powerline-adapters of mesh-systemen.

KIES NIET VOOR WIFI BOOSTERS, DIT ZIJN ONDANKS DE RECLAME INFERIEURE PRODUCTEN “. Ik voel me nu wel een beetje koud gepakt… OK, ik kan het abonnement stopzetten, maar dan ben ik terug bij af! De bedoeling was wel een stabieler wifi netwerk te hebben. 

Wat nu? Ethernet is onmogelijk, gezien de plaats waar de Bbox3 staat en het aansluitingspunt van de telefoonlijn van Proximus.


61 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Ik heb vandaag meerdere keren een test uitgevoerd met en zonder one ssid.

Aan de b-box3 zijn de downloadsnelheden slecht tot ronduit dramatisch: iets boven 10MBPS tot rond de 5Mbps… De uploadsnelheden zijn niet veel beter!

Aan de Wifi booster zijn ze beter: tussen de 25 en 40Mbps download tussen 11 en 19Mbps upload.

Deze cijfers gelden zowel met als zonder one ssid.

En qos is onmogelijk met de b-box3 

Conclusie: hopeloos (zeker met mijn beperkte kennis mbt deze problematiek).

Ik zou toch eens een technicus van Proximus vragen Om dat uit te vissen. 
Hoe noemt die gratis interventie ook weer, Happy house of zo. Die heeft dat bij mij ooit eens komen doen en dat was in orde.

Mijn b-box 3 is zeker niet oud, hoogstens een paar jaar

De bbox is draadloos verbonden met de bbox maw zoals ik vroeger reeds schreef - en zoals Martin nu ook - is het raar dat de snelheid aan de Wifi booster vele malen hoger ligt dan aan de modem…

Ik kan inderdaad een technicus vragen om langs te komen: verleden jaar is hij trouwens een 3 tal keer geweest voor problemen met mijn 2 bridges/TV’s. Het probleem is echter dat ik hem momenteel niet kan ontvangen om socio-familiale redenen.

Ik heb de bbox meerdere malen herstart, maar het is een tijd geleden dat ik nog eens een hard reset heb uitgevoerd: ga ik dus doen in de late uren of anders morgen, want ik ga mijn vrouw niet zonder TV zetten 

Normaal moet alles gedaan zijn op minder dan een kwartiertje, maar gezien de problemen die ik al met Proximus heb ondervonden, ga ik Murphy niet tarten...

Reputatie 6
Badge +3

Testaankoop is een consumentenmagazine en geen vakblad. De conclusie heeft geen enkele waarde wanneer onvoldoende gestaafd. Je zou inzage moeten hebben in hun onderzoeksmethodiek. 

 

Probeer ook eens een reset van je netwerk instellingen: https://www.ikream.com/how-to-fix-macos-mojave-wifi-problems-cannot-connect-to-wifi-33661

iphone: https://www.lifewire.com/how-to-reset-network-settings-iphone-4175383 

maar hoe kan dat het probleem oplossen dat de snelheid aan bbox3 veel lager is dan aan de booster ?

Reputatie 6
Badge +3

Het is ook belangrijk om weten in welke modus de booster staat, access point of in repeater mode. Anders is het onmogelijk om zo’n slecht resultaten te halen dichtbij de bbox enkel door de netwerkinstellingen te resetten werkt dit. In een ander topic had iemand ook zeer slechte snelheden dichtbij de bbox3 en na het resetten waren de problemen opgelost. Vandaar dat ik dit voorstelde.

maar dan moet je toch ook ook slecht meten aangezien de WB niet in AP werkt.

Reputatie 6
Badge +3

Een andere factor zijn problemen met de testserver zelf of met de speedtest app zelf. Dan krijg je ook  soms abnormale resultaten. 

ja maar toch niet iedere keer veronderstel ik toch.

Ik heb een reset van mijn netwerkinstellingen gedaan en mijn mac gereboot. Het is nu wel wat laat om te zien of ik nu beter kan streamen.

Mijn booster staat in de repeater mode .

Morgen doe ik een hard reset en ga ik nogmaals de download en uploadsnelheid controleren.

@vbm inderdaad ik ben ook benieuwd of reset van de netwerkinstellingen  iets gaat veranderen aan de speedtest  via bbox direct tov  de booster !

Ik heb juist nog eens een test gedaan: de snelheid aan de bbox was wat verhoogd: 25,3 download

en 17,7 upload; aan de booster nog steeds hoger: respectievelijk 33,4 en 19,8 Mbps.

Ik heb nog iets raar opgemerkt: ik heb ook regelmatig speedtests uitgevoerd op mijn Imac. Ik ben nog in het bezit van de resultaten tussen 06 februari en nu: de uploadgegevens blijven altijd in dezelfde range: tussen 13 en 19Mbps. Maar wat download betreft bemerk ik het volgende: tussen 06 februari en 19 februari waren de cijfers goed: steeds tussen 60 en 65 Mbps. Daarna tot nu tussen 16 en 46 Mbps. Ik stel dus vast dat de uploadgegevens voor bbox, booster en imac niet veel verschillen, maar dat er toch iets niet normaal is met de downloadgegevens. Die waren ineens veel lager en zijn zo laag gebleven ...

Waarschijnlijk is er toch een defect op die modem als die plotseling lager zakte en daarop bleef. Ik stel voor dat we deze eens omruilen, als het goed is voor jou, @vbm ?

@vbm  was dit na een harde reset dat je de hogere download gemeten hebt dicht bij de bbox?

anders analyse van een technieker overwegen http://proximus.be/happyhouse 

 

Na de hard reset is de uitslag nog slechter! Aan de bbox gemeten: 13,5 download 2,44 upload dus even slecht als gisteren…

MAAR: aan de booster nu: 10,5 download en 17,8 upload = vele malen slechter dan voorheen.

Tenslotte in mijn bureel aan mijn Imac: 36,3 download en 19,6 upload: dit blijft zoals vroeger, dus redelijk maar absoluut niet de opgegeven waarden van Proximus. Ik zeg hierbij wel dat ik in mijn bureel wel nog de PLC adapter heb staan.

@Wenzel: toch maar omruilen aub in de hoop dat het dan beter wordt!

Ik heb de nieuwe modem dan laten opsturen. Normaal komt deze morgen via BPost binnen. De oude modem kan je dan terug opsturen met retourlabels die je via mail ontvangt.
Zeker niet vergeten de voedingsadapter ook mee te vervangen.

Reputatie 6
Badge +3

@Martin : Op mijn smartphone krijg ik toch wel heel rare resultaten wanneer ik de speedtest app gebruik. Het is altijd mogelijk. Maar wanneer je het op verschillende toestellen hebben dan is het iets anders. Het eerste is altijd een reset van de netwerkinstellingen doen.

 

Enfin aangezien Wenzel toch voorstelt van een modem om te ruilen zullen we maar afwachten en zien hoe het dan verder uitdraait..

Het heeft even geduurd, maar ik moest eerst wachten op de nieuwe modem en wou daarna nog wat speedtests uitvoeren en zien hoe het zat met streaming. Conclusie: de snelheid is wat verhoogd, maar aan de modem geraak ik toch bijna nooit aan 30Mbps of meer; Op alle andere plaatsen (booster, PLC adapter, bridges ligt de snelheid een pak hoger, allez als ge dat hoger kunt  noemen (rond 40Mbps). De uploadsnelheden liggen rond de 18Mbps. 

Ik stel mij wel volgende vragen: 40 Mbps (modem 30Mbps) is toch nog absoluut niet veel, een minimum van 60 tot 70 Mbps lijkt mij toch redelijk. Ik weet uiteraard ook wel dat de maximale 10 Mbps nooit bereikt wordt. En weer blijft het opmerkelijk dat de snelheid aan de bbox3V+ merkelijk lager ligt dan op de andere plaatsen waar ik getest heb… Volgende opmerking/vraag: mijn bbox staat op de eerste verdieping. Het hoofdaansluitpunt is echter op het gelijkvloers. Ik heb vele jaren geleden een doorlussing laten trekken tussen dit hoofdaansluitpunt naar een telefoonstopcontact op de eerste verdieping (mijn oud bureel). Het is immers onmogelijk de modem te plaatsen bij het hoofdaansluitpunt   en ik vermoed dat de lange afstand voor een instabiele verbinding en traag internet zorgt. Als dit zou kloppen dan weet ik niet of dit te verhelpen valt. Hoe dan ook blijft de vaststelling dat de snelheid overal hoger ligt dan aan de bbox...

Reputatie 7
Badge +4

@vbm de snelheid tot op je modem is 85Mbps, dus dit is nog ruim boven wat je graag als minimum wou:wink: .
Je kan je speedtest altijd even uitvoeren rechtstreeks op je modem.

Ik wil u een sprintscreen doorsturen van een aantal doorgevoerde tests. Hoe moet ik dat via deze weg doen? Aan de modem gemeten via Speedtest is er geen enkel test hoger dan 30Mbps. Hoe verklaart u trouwens de veel lagere cijfers aan de modem dan aan bvb. de booster e.a.? Kan u mij laten weten hoe ik de speedtest rechtstreeks op de modem kan uitvoeren?

Reputatie 7
Badge +4

Een kabel verbinden tussen je modem en je PC hangen en zo de speedtest uitvoeren. 

langs de andere kant kan het moeilijk iets te maken hebben met de bbox aangezien je nu een andere hebt. Maar kun je bv alles wat verbonden is met bbox eens loskoppelen en ook er voor zorgen dat er geen verbinding gemaakt wordt door andere toestellen over wifi met je bbox.

Mss voor alle zekerheid toch nog eens juist specifiëren hoe je juist de speedtest doet met welk toestel en of het via wifi5.0 is of bekabeld om alle misverstanden te vermeiden.

Indien je niet bekabeld kunt meten (wat de beste manier is) met een toestel verbonden rechtstreeks aan de bbox is het best dat je via wifi5.0 meet maar dan wel heel dicht bij de bbox, heb je bv een smartphone die op 5.0 kan de speedtest doen terwijl je naast de bbox staat.

Onmogelijk: de modem en de Imac staan op een andere verdieping. Kan u mij antwoord geven op mijn andere vragen: doorsturen printscreen en een verklaring voor de lagere cijfers (die ik gemeten heb) aan de modem.

ook geen ander smartphone die op wifi5.0 werkt om de meting te doen.

Martin, ik heb alles reeds losgekoppeld over enkele dagen en de verbindingen over wifi afgesloten, maar het resultaat was hetzelfde. Ik ga dit niet opnieuw doen, want dat is een hele bedoening, gezien het aantal toestellen…

Zoals reeds eerder gemeld werk ik steeds met Apple producten (imac/ipad/iphone). De tests gebeurden via een Iphone 11 via een app van Ookla, mij verleden jaar aangeraden door een technicus van Proximus (er zijn niet zoveel speedtesten mogelijk via Apple).

Ik heb de tests aan de modem uitgevoerd onmiddellijk in de nabijheid van de bbox (smart)

Reageer