Vraag

Wifi booster en TestAankoop


  • Practitioner
  • 26 reacties

Ik heb sedert verleden week een wifi booster, omdat ik vnl. bij het streamen van film (Netflix, VTM GO, VRTNU...) problemen ondervond: traag, haperend, uitval… Na contact met de helpdesk, die mij een Wifi booster aanraadde (omdat die veel beter zou zijn dan de PLC adapter, die ik een tweetal jaar geleden aanschafte via Proximus) heb ik nu een booster (abo/maand = 2,49€). Ik zie echter weinig tot geen verbetering en nu lees ik in het laatste nummer van TestAankoop (juni 2020 pag.59 onderaan): “ je kan je thuisnetwerk verbeteren met bijvoorbeeld wifireapeters, powerline-adapters of mesh-systemen.

KIES NIET VOOR WIFI BOOSTERS, DIT ZIJN ONDANKS DE RECLAME INFERIEURE PRODUCTEN “. Ik voel me nu wel een beetje koud gepakt… OK, ik kan het abonnement stopzetten, maar dan ben ik terug bij af! De bedoeling was wel een stabieler wifi netwerk te hebben. 

Wat nu? Ethernet is onmogelijk, gezien de plaats waar de Bbox3 staat en het aansluitingspunt van de telefoonlijn van Proximus.


61 reacties

het hangt ook af waar de booster staat als er een afstand moet overbrugd worden bbox en en de plaats waar je wifi signaal te zwak is dan moet die booster daar ergens tussenin komen te staan op een plaats waar er nog voldoende wifi ontvangst is want anders kan die booster bij slechte ontvangst ook alleen maar het slecht wifi signaal versterken bij manier van spreken!

 

“KIES NIET VOOR WIFI BOOSTERS, DIT ZIJN ONDANKS DE RECLAME INFERIEURE PRODUCTEN” 

Geven ze ook de uitleg waarom want je leest op de socials, kortom op het internet evenzeer problemen en klachten over al de rest PLC’s repeaters , boosters enz….

 

NB: ik ben niet van Proximus zelf :relaxed:

 

Reputatie 6
Badge +2

Ik heb ooit eens een repeater gekocht van 30 euro en die is nu voor de tweede keer op 6 maanden terug opgestuurd naar de support, die is nog onder waarborg. Ik zal wel weer een nieuwe krijgen. Het is een Premier 05, dat werkt als hij niet kapot is hé. Maar ik heb nu een andere tablet gekocht en daarop is de ontvangst goed genoeg. Het hangt dus wel af van vele factoren. Het signaal dat uit de bbox  komt, de configuratie van uw woning, de ontvanger,  en toch ook van de provider. Mijn zoon had gelijkaardige problemen, met een andere provider nu niet meer. Die repeater van mij is eigenlijk wel Chinese brol, maar kost ook niet veel. 

Ter bijkomede info: voor wis  liever niet betaald voor de booster

RE305 is dual-band WiFi access point (AC1200) / Repeater

(De RE650 is hun beste model, maar heeft ook een extra prijs.)

TP-Link biedt altijd de beste prijs-kwaliteit-functionaliteit.
Maar het kan perfect met een RE305.
Je kan ook een booster modus voor het versterken van het signaal inschakelen. 
Deze kan je inschakelen via de webinterface van de RE450.
Het kan ook zijn dat je eerst voor een firmware upgrade van jouw access point moet kijken en
deze downloaden en installeren.
Let wel heel goed op de hardware revisie anders kan je jouw access point/repater onbruikbaar maken.
De RE305 V3 booster mode zie deze handleiding: 
https://www.tp-link.com/us/user-guides/re205&re305_v3/chapter-5-customize-your-network#ug-sub-title-4 
(je moet die zetten op maximum coverage).
Klik op de sectie adjust wi-fi coverage.

ander vb: 

 https://www.tp-link.com/nl-be/home-networking/range-extender/re450/ , 
https://www.tp-link.com/nl-be/home-networking/range-extender/re650/.
Of hier hun powerline adapters (plc): 
https://www.tp-link.com/nl-be/home-networking/powerline/?filterby=5793 
Je gaat wel een kit nodig hebben. 1 adapter bij jouw bbox en
de andere op een plek waar je graag Wi-Fi bereik wil hebben.

Mijn booster staat op een kamer waar de ontvangst optimaal is: alle lampjes branden groen (op andere plaatsen rood = geen/slechte ontvangst). Het rare is dat de ontvangst bij mijn b-box3 uiterst zwak is, gemeten met mijn iphone via Speedtest: rond 14.45u. download 2,16 Mbps upload 2,66Mbps… Waar mijn booster staat download respectievelijk 40,2 Mbps en 19,1 Mbps! Speedtest via Ookla op mijn Imac in mijn bureel (waar noch de b-box3 noch de booster staat) geeft volgende gegevens: 23,71 Mbps download 19,08 Mbps upload 9 ping ms. Ik begrijp het niet. 

Ik heb geen TP link maar een PLC adapter dus kan ik op dit punt geen onderzoek doen.

De Premier 05 ken ik persoonlijk niet.
Tenslotte moet ik wel meegeven dat er heel wat apparaten aan de b-box hangen (wifi): 2 TV decoders, HP printer, Iphone 11, een oude Ipad mini, PLC adapter, hub bewakingscamera, draadloze alarminstallatie, 2 bridges voor TV.

De support van Proximus laat zeer te wensen over, niet enkel qua snelheid van reageren (aan de telefoon), maar voornamelijk op gebied van competentie. Slechte bijstand of zelfs verkeerde.

Ik weet echt niet goed meer wat te doen, voornamelijk qua streaming, de rest is nog redelijk...

Het rare is dat de ontvangst bij mijn b-box3 uiterst zwak is, gemeten met mijn iphone via Speedtest: rond 14.45u. download 2,16 Mbps upload 2,66Mbps…

Is de speedtest op wifi-2.4-xxxx gebeurd als je dicht bij de bbox staat, probeer dit anders ook eens op wifi-5.0-xxxx

Om echt een goed idee te hebben van de speed zou je inderdaad alleen met het toestel mogen verbinding maken waarmee je de speed meet en al de rest eigenlijk losgekoppeld (= geen verbinding met de bbox maken) om uit te sluiten dat er op één of ander toestel deze snelheid goed naar beneden getrokken wordt...

Volgens de support van Proximus kan ik niet bepalen of Wifi 2.4 dan wel Wifi 5.0 dient gebruikt te worden. De laatste versie van b-box 3 bepaalt dit zelf. Ik kan blijkbaar ook geen andere kanalen testen.

Ik ben niet genoeg op de hoogte om te weten of dit klopt en zoniet hoe ik dit zelf kan doen: ik vermoed via 192.168.1.1? Martin, bedankt voor het snelle antwoord, waar meer kennis uit blijkt dan bij de helpdesk!

@vbm Dat is smart wifi die op staat in de bbox maar je kunt eventueel deze ook uitzetten als je daar problemen mee ondervindt en dat kun je als volgt 

via de bbox3 zijn web GUI, door te surfen naar http://192.168.1.1
(inloggen als User met User wachtwoord dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is One SSID uitgeschakeld,
en kan je terug kiezen voor wifi-2.4-xxxx en wifi-5.0-xxxx en ook de wifi kanalen zelf kiezen als je dit wenst ipv default automatisch.

je kan ook later altijd nog one ssid (smart wifi) terug activeren net op de zelfde manier zoals je die geactiveerd hebt

Wat bijkomende info: 

One SSID wil zeggen dat beide wifi banden onder de zelfde wifi-naam (SSID) uitgezonden worden,
dus zowel wifi 5.0 als wifi 2.4 wordt uitgezonden onder één en de zelfde naam, namelijk "wifi-2.4-xxxx".
Daarom zie je op je toestellen de wifi naam "wifi-5.0-xxxx" niet meer toekomen.

Toestellen die vroeger op SSID = "wifi-5.0-xxxx" ingesteld stonden moeten nu op SSID "wifi-2.4-xxxx" ingesteld worden.

 

"Smart" Wifi" :
bbox met smart wifi detecteert wat een draadloos toestel ondersteunt en
stuurt het automatisch naar de best beschikbare frequentieband
wanneer u verbinding maakt met een Wi-Fi-netwerk,
dus automatische keuze tussen 2.4 GHz en 5 GHz band, roaming tussen AP's, enz.
Maar je kunt zelf niet meer kiezen welke WiFi band je wilt gebruiken, beide hebben dezelfde naam (SSID).
De SSID is nu deze van je 2.4 GHz = wifi-2.4-xxxx voor beide frequenties 2.4 en 5.0.
Daardoor denken sommige klanten dat hun 5 GHz WiFi niet meer werkt op hun bbox.

Maar het positieve is dat je nog altijd One SSID kunt uitzetten als je hiermee problemen ondervindt en terug kunt inschakelen als je bv de reden van het probleem kunt achterhalen als je nog met toestellen zit die daar last mee hebben (en er geen oplossing voor te vinden  is, bv door mogelijks  firmware updates…. ) kun je smart wifi beter laten uitstaan.

Thanks, ik ga het morgen uit proberen! Weet u welke de beste kanalen zijn voor Wifi 2.4 en Wifi 5.0? Zijn deze voor beiden dezelfde? Vindt u het ook niet raar dat de ontvangst aan de modem zo laag is in vergelijking met waar de Wifi booster staat? Trouwens zelfs daar zijn de cijfers ook niet zo hoog, dacht ik.

Ik las onlangs in Het Nieuwsblad in een artikel met als titel EERSTE HULP BIJ WIFI PROBLEMEN o.m. het volgende: “Vervolgens test je hoe snel het internet is dat je binnenkrijgt. Met je laptop kan dat door de netwerkkabel even in te steken en vervolgens naar een site als speedtest.net te surfen. Op je smartphone of tablet doe je hetzelfde zonder kabel. Vervolgens krijg je de downloadsnelheid te zien, uitgedrukt in Mbps, en kun je die controleren met de snelheid waarvoor je betaalt bij je provider. Is die heel laag, bijvoorbeeld maar 30 van de beloofde 200 Mbps? Bel je provider en vraag of hij het signaal en de modem kan controleren. De oplossing zal dan van hem moeten komen. Welke snelheid in je pakket zit, vind je op de website van Telenet, Proximus of wie je provider ook is.” Denk niet dat Proximus met een ernstige oplossing zal komen...

(NB: ik heb nog wat meer info in mijn vorig bericht bijgezet)

De kanalen voor wifi-2.4 zijn niet de zelfde als bij wifi-5.0 voor wifi 5.0 is het eigenlijk niet echt nodig om die te veranderen omdat deze band veel minder gestoord wordt

bij wifi 2.4 is dit een ander geval want is een drukke bezette band en kun je kiezen tussen kanaal 1 , 6 en kanaal 11 over het algemeen is kanaal 1 een  slechtste keuze omdat veel naburige wifi signalen (die binnenkomen van buren bvb) ook op kanaal 1 staan bij mij staat die op kanaal 11 maar dit kontroleer ik met mijn laptop waar ik de gratis windows app “wifi analyzer” geïnstalleerd heb uit de windows store.

Hiermee kun je zien welk kanaal er het minst bezet is en dus deze dan kan instellen op je bbox  

Met die wifi analyzer kun je ook zien hoe sterk het wifi signaal is van je bbox , als je dicht van je bbox staat met je laptop bv als de wifi analyzer daarop geïnstalleerd is.

 

wifi-2.4 kanalen k1 / k6 / k11

je kunt de bbox ook altijd eens heropstarten als die zou laag lijken.

De snelheid die proximus kan bieden kun je opvragen hier 

> http://proximus.be/internetsnelheid  daar kun je je zien welke minimale snelheid verzekerd wordt.

De snelheid waarvoor je betaalt bij je provider is te interpreteren als volgt, als je bv ziet staan voor je pack (abonnement) 100Mbps (zie screenshot hieronder, aangegeven als geadverteerde snelheid voor abonnement maxi) dan is dit enkel het geval indien je lijn ook deze snelheid aankan afhankelijk van de kwaliteit/ lengte / verzwakking/ van die lijn waarop je aangesloten bent, dit staat op hun site ook bv vermeld onder de voorwaarden.

een voorbeeld van het resultaat van http://proximus.be/internetsnelheid 

 

Reputatie 6
Badge +3

Goedkopere Wi-Fi AP’s,extenders,boosters hebben problemen wanneer er een aantal apparaten tegelijkertijd draadloos verbonden zijn. De duurdere modellen hebben daar niet echt last van. Je gaat al moeten kijken op de ondersteuningspagina’s wat het maximaal tegelijkertijd verbonden apparaten is. Op de duurder modellen kan je ook quality of service instellen zo kan je bijvoorbeeld streaming voorgang geven, … .Wel een beetje grappig want de booster is in feite 3 producten in 1 : repeater,accesspoint,netwerk adapter waar je uw decoder op aansluit. Je gaat natuurlijk altijd problemen hebben.

Toevallig of niet maar er zijn toch altijd maar meer en meer meldingen in dit verband sedert one ssid!

Reputatie 6
Badge +3

Dat is inderdaad een vaststelling. 

Momenteel ben ik aan het onderzoeken wat Martin geschreven heeft ivm de Smart Wifi en de kanalen.

Ik heb eveneens Internet Maxi (met max. beschikbare snelheid van 81% en gegarandeerde snelheid van

62,4 Mbps en 14Mbps upload. Ik kom in de verste verte niet aan deze cijfers. Wat mij intrigeert is dat de snelheid aan mijn b-box3 zeer laag is: hoe is het dan mogelijk dat de snelheid in de buurt van de booster vele malen hoger ligt… Ik dacht dat die nooit hoger kon zijn dan bij de b-box3 waar toch alles bij vertrekt.

Ik dank ook de familie vandesype voor haar inbreng. Ik begrijp dat goedkope Wifi AP’s, extenders, boosters voor problemen kunnen zorgen, maar het zijn allemaal toestellen van Proximus zelf, dus ga ik er van uit dat deze toch geen “brol” zijn. Kan je me informeren over de werkwijze om via quality of service voorrang te geven aan streaming?

Iedereen bedankt! 

Marc

@vbm die speedtest die je doet dicht bij de bbox en bij de booster is dit met het zelfde toestel en is dit zowel op 5.0 als op 2.4 dat je die test doet.

haal je ook die lage snelheid met dit zelfde toestel als one ssid uit staat.

Wat haal je als snelheid als je de speedtest doet bv met een laptop rechtstreeks verbonden met een utp kabel aan de bbox 

Reputatie 6
Badge +3

Nog een probleem bij Proximus dat je als gewone consument bijna geen instel mogelijkheden  hebt met de user account, buiten het kanaal wijzigen kan je niet veel doen, dat is het geval op de web interface van de booster. Bij andere extenders,boostersAP’s kan je dit instellen in de webinterface of via een app quality of service of afgekort als qos. Je moet daar op letten wanneer je informatie inwint.  Je mag ook niet vergeten dat vooral het kostenplaatje speelt en een ISP kan altijd kiezen welke configuratie ze willen. De Wi-Fi booster wordt net als de bridge geleverd door Technicolor. 

Die booster kun je ook niet direct bestempelen als brol maar er zijn zeker even goed alternatieven zoals die van TP-Link bv die ik hierboven al opgenoemd heb …..

Reputatie 6
Badge +3

Technicolor en Sagemcom maken heel wat apparatuur voor ISP en gaan zeker niet doelbewust brol op de markt brengen. Iedere thuissituatie is anders en alles hangt af van de eisen van de ISP. TP-link behoort tot de absolute top van prijs/kwaliteit/prestatie.

Dat is inderdaad zo, want eigenlijk zijn de meesten wel content van de booster net als ze ook tevreden waren over de wifi bridge.

Ik kan moeilijk al mijn producten buiten gooien: de meeste zijn gekocht, enkele gehuurd zoals de b-box3. Ik begrijp ook niet goed waarom Proximus niet inzet op Wifi 6 terwijl de Wifi 6e al op komst is. Bovendien maken ze reclame met fiber, maar de uitrol is zo traag, enkel in nieuwbouw wordt het geplaatst. Voor de rest: wachten…

Wat de vraag betreft over de metingen: ik heb de tests uitgevoerd met een Iphone 11 zowel  aan de b-box3 als aan de booster. Ik moet wel nog de test doen met 5.0. Een rechtstreekse verbinding met een utp kabel kan ik niet doen, want al mijn toestellen zijn van Apple en die hebben geen ethernet verbinding, behalve mijn Imac, maar die staat in mijn bureel: kan ik moeilijk onder de arm nemen om even wat proeven uit te voeren. Ik herinner me wel dat vroeger de modem nog eens met de Imac verbonden is geweest: ik weet nog dat dit beter was, (maar ik heb toen geen speedtest uitgevoerd)  dit is natuurlijk logisch. Ik ben echter verplicht via Wifi te werken gezien de plaatsing van de toestellen.

Tenslotte, wat te denken van de opmerking van TestAankoop dat Wifi boosters inferieure producten zijn? Ik kan hem natuurlijk altijd terugsturen en het abonnement stopzetten.

Reputatie 6
Badge +2

Als testaankoop zo iets schrijft zou ik dat toch geloven. Alleszins mijn repeater premier 05 van 30 euro is niet veel waard. Maar hij kan ook in de drie standen : repeater, ap, en router.  Eens gekocht uit nieuwsgierigheid, maar brol.

@vbm en maakt dit dan verschil uit als je “one ssid” op de bbox3 al dan niet uit zet of niet ?

Als testaankoop zo iets schrijft zou ik dat toch geloven. Alleszins mijn repeater premier 05 van 30 euro is niet veel waard. Maar hij kan ook in de drie standen : repeater, ap, en router.  Eens gekocht uit nieuwsgierigheid, maar brol.

En wat denk  je dan enkele jaren geleden van hun speedtesten ! die waren blijkbaar toch niet zo correct

ik kon zelf snelheden halen waar je alleen maar kon van dromen!

Ik heb vandaag meerdere keren een test uitgevoerd met en zonder one ssid.

Aan de b-box3 zijn de downloadsnelheden slecht tot ronduit dramatisch: iets boven 10MBPS tot rond de 5Mbps… De uploadsnelheden zijn niet veel beter!

Aan de Wifi booster zijn ze beter: tussen de 25 en 40Mbps download tussen 11 en 19Mbps upload.

Deze cijfers gelden zowel met als zonder one ssid.

En qos is onmogelijk met de b-box3 

Conclusie: hopeloos (zeker met mijn beperkte kennis mbt deze problematiek).

Reputatie 7
Badge +4

Indien u de test gedaan hebt met WiFi 5.0 (ac/5) in de onmiddellijke buurt van uw Bbox3 en indien er geen storingszenders/hindernissen in de omgeving zijn lijkt er mij toch iest niet ok met uw Bbox3 (van een ouder type?)

→ eens van nader te bekijken door een Proximus medewerker a.u.b.

Welke is de normale snelheid op uw lijn (cfr. MyProximus - producten - internet)

@vbm die wifi booster is die verbonden met een utp kabel aan je bbox  of draadloos 

want als het draadloos is zou je aan je wifi booster normaal gezien ook dan die lage snelheid meten zoals je aan de bbox meet, in ieder geval voor de bbox kun je alleen maar een reset uitvoeren en meer kun je niet doen om de bbox terug op zijn poten te krijgen als er aan de bbox iets zou schelen op wifi niveau.

 

Reageer