Vraag

Wifi booster en TestAankoop



Toon eerste bericht

61 reacties

Ik heb juist nog eens een test gedaan: de snelheid aan de bbox was wat verhoogd: 25,3 download

en 17,7 upload; aan de booster nog steeds hoger: respectievelijk 33,4 en 19,8 Mbps.

Ik heb nog iets raar opgemerkt: ik heb ook regelmatig speedtests uitgevoerd op mijn Imac. Ik ben nog in het bezit van de resultaten tussen 06 februari en nu: de uploadgegevens blijven altijd in dezelfde range: tussen 13 en 19Mbps. Maar wat download betreft bemerk ik het volgende: tussen 06 februari en 19 februari waren de cijfers goed: steeds tussen 60 en 65 Mbps. Daarna tot nu tussen 16 en 46 Mbps. Ik stel dus vast dat de uploadgegevens voor bbox, booster en imac niet veel verschillen, maar dat er toch iets niet normaal is met de downloadgegevens. Die waren ineens veel lager en zijn zo laag gebleven ...

@vbm inderdaad ik ben ook benieuwd of reset van de netwerkinstellingen  iets gaat veranderen aan de speedtest  via bbox direct tov  de booster !

Ik heb een reset van mijn netwerkinstellingen gedaan en mijn mac gereboot. Het is nu wel wat laat om te zien of ik nu beter kan streamen.

Mijn booster staat in de repeater mode .

Morgen doe ik een hard reset en ga ik nogmaals de download en uploadsnelheid controleren.

ja maar toch niet iedere keer veronderstel ik toch.

Reputatie 6
Badge +3

Een andere factor zijn problemen met de testserver zelf of met de speedtest app zelf. Dan krijg je ook  soms abnormale resultaten. 

maar dan moet je toch ook ook slecht meten aangezien de WB niet in AP werkt.

Reputatie 6
Badge +3

Het is ook belangrijk om weten in welke modus de booster staat, access point of in repeater mode. Anders is het onmogelijk om zo’n slecht resultaten te halen dichtbij de bbox enkel door de netwerkinstellingen te resetten werkt dit. In een ander topic had iemand ook zeer slechte snelheden dichtbij de bbox3 en na het resetten waren de problemen opgelost. Vandaar dat ik dit voorstelde.

maar hoe kan dat het probleem oplossen dat de snelheid aan bbox3 veel lager is dan aan de booster ?

Reputatie 6
Badge +3

Testaankoop is een consumentenmagazine en geen vakblad. De conclusie heeft geen enkele waarde wanneer onvoldoende gestaafd. Je zou inzage moeten hebben in hun onderzoeksmethodiek. 

 

Probeer ook eens een reset van je netwerk instellingen: https://www.ikream.com/how-to-fix-macos-mojave-wifi-problems-cannot-connect-to-wifi-33661

iphone: https://www.lifewire.com/how-to-reset-network-settings-iphone-4175383 

Mijn b-box 3 is zeker niet oud, hoogstens een paar jaar

De bbox is draadloos verbonden met de bbox maw zoals ik vroeger reeds schreef - en zoals Martin nu ook - is het raar dat de snelheid aan de Wifi booster vele malen hoger ligt dan aan de modem…

Ik kan inderdaad een technicus vragen om langs te komen: verleden jaar is hij trouwens een 3 tal keer geweest voor problemen met mijn 2 bridges/TV’s. Het probleem is echter dat ik hem momenteel niet kan ontvangen om socio-familiale redenen.

Ik heb de bbox meerdere malen herstart, maar het is een tijd geleden dat ik nog eens een hard reset heb uitgevoerd: ga ik dus doen in de late uren of anders morgen, want ik ga mijn vrouw niet zonder TV zetten 

Normaal moet alles gedaan zijn op minder dan een kwartiertje, maar gezien de problemen die ik al met Proximus heb ondervonden, ga ik Murphy niet tarten...

Reputatie 6
Badge +2

Ik heb vandaag meerdere keren een test uitgevoerd met en zonder one ssid.

Aan de b-box3 zijn de downloadsnelheden slecht tot ronduit dramatisch: iets boven 10MBPS tot rond de 5Mbps… De uploadsnelheden zijn niet veel beter!

Aan de Wifi booster zijn ze beter: tussen de 25 en 40Mbps download tussen 11 en 19Mbps upload.

Deze cijfers gelden zowel met als zonder one ssid.

En qos is onmogelijk met de b-box3 

Conclusie: hopeloos (zeker met mijn beperkte kennis mbt deze problematiek).

Ik zou toch eens een technicus van Proximus vragen Om dat uit te vissen. 
Hoe noemt die gratis interventie ook weer, Happy house of zo. Die heeft dat bij mij ooit eens komen doen en dat was in orde.

@vbm die wifi booster is die verbonden met een utp kabel aan je bbox  of draadloos 

want als het draadloos is zou je aan je wifi booster normaal gezien ook dan die lage snelheid meten zoals je aan de bbox meet, in ieder geval voor de bbox kun je alleen maar een reset uitvoeren en meer kun je niet doen om de bbox terug op zijn poten te krijgen als er aan de bbox iets zou schelen op wifi niveau.

 

Reputatie 7
Badge +4

Indien u de test gedaan hebt met WiFi 5.0 (ac/5) in de onmiddellijke buurt van uw Bbox3 en indien er geen storingszenders/hindernissen in de omgeving zijn lijkt er mij toch iest niet ok met uw Bbox3 (van een ouder type?)

→ eens van nader te bekijken door een Proximus medewerker a.u.b.

Welke is de normale snelheid op uw lijn (cfr. MyProximus - producten - internet)

Ik heb vandaag meerdere keren een test uitgevoerd met en zonder one ssid.

Aan de b-box3 zijn de downloadsnelheden slecht tot ronduit dramatisch: iets boven 10MBPS tot rond de 5Mbps… De uploadsnelheden zijn niet veel beter!

Aan de Wifi booster zijn ze beter: tussen de 25 en 40Mbps download tussen 11 en 19Mbps upload.

Deze cijfers gelden zowel met als zonder one ssid.

En qos is onmogelijk met de b-box3 

Conclusie: hopeloos (zeker met mijn beperkte kennis mbt deze problematiek).

Als testaankoop zo iets schrijft zou ik dat toch geloven. Alleszins mijn repeater premier 05 van 30 euro is niet veel waard. Maar hij kan ook in de drie standen : repeater, ap, en router.  Eens gekocht uit nieuwsgierigheid, maar brol.

En wat denk  je dan enkele jaren geleden van hun speedtesten ! die waren blijkbaar toch niet zo correct

ik kon zelf snelheden halen waar je alleen maar kon van dromen!

@vbm en maakt dit dan verschil uit als je “one ssid” op de bbox3 al dan niet uit zet of niet ?

Reputatie 6
Badge +2

Als testaankoop zo iets schrijft zou ik dat toch geloven. Alleszins mijn repeater premier 05 van 30 euro is niet veel waard. Maar hij kan ook in de drie standen : repeater, ap, en router.  Eens gekocht uit nieuwsgierigheid, maar brol.

Ik kan moeilijk al mijn producten buiten gooien: de meeste zijn gekocht, enkele gehuurd zoals de b-box3. Ik begrijp ook niet goed waarom Proximus niet inzet op Wifi 6 terwijl de Wifi 6e al op komst is. Bovendien maken ze reclame met fiber, maar de uitrol is zo traag, enkel in nieuwbouw wordt het geplaatst. Voor de rest: wachten…

Wat de vraag betreft over de metingen: ik heb de tests uitgevoerd met een Iphone 11 zowel  aan de b-box3 als aan de booster. Ik moet wel nog de test doen met 5.0. Een rechtstreekse verbinding met een utp kabel kan ik niet doen, want al mijn toestellen zijn van Apple en die hebben geen ethernet verbinding, behalve mijn Imac, maar die staat in mijn bureel: kan ik moeilijk onder de arm nemen om even wat proeven uit te voeren. Ik herinner me wel dat vroeger de modem nog eens met de Imac verbonden is geweest: ik weet nog dat dit beter was, (maar ik heb toen geen speedtest uitgevoerd)  dit is natuurlijk logisch. Ik ben echter verplicht via Wifi te werken gezien de plaatsing van de toestellen.

Tenslotte, wat te denken van de opmerking van TestAankoop dat Wifi boosters inferieure producten zijn? Ik kan hem natuurlijk altijd terugsturen en het abonnement stopzetten.

Dat is inderdaad zo, want eigenlijk zijn de meesten wel content van de booster net als ze ook tevreden waren over de wifi bridge.

Reputatie 6
Badge +3

Technicolor en Sagemcom maken heel wat apparatuur voor ISP en gaan zeker niet doelbewust brol op de markt brengen. Iedere thuissituatie is anders en alles hangt af van de eisen van de ISP. TP-link behoort tot de absolute top van prijs/kwaliteit/prestatie.

Die booster kun je ook niet direct bestempelen als brol maar er zijn zeker even goed alternatieven zoals die van TP-Link bv die ik hierboven al opgenoemd heb …..

Reputatie 6
Badge +3

Nog een probleem bij Proximus dat je als gewone consument bijna geen instel mogelijkheden  hebt met de user account, buiten het kanaal wijzigen kan je niet veel doen, dat is het geval op de web interface van de booster. Bij andere extenders,boostersAP’s kan je dit instellen in de webinterface of via een app quality of service of afgekort als qos. Je moet daar op letten wanneer je informatie inwint.  Je mag ook niet vergeten dat vooral het kostenplaatje speelt en een ISP kan altijd kiezen welke configuratie ze willen. De Wi-Fi booster wordt net als de bridge geleverd door Technicolor. 

@vbm die speedtest die je doet dicht bij de bbox en bij de booster is dit met het zelfde toestel en is dit zowel op 5.0 als op 2.4 dat je die test doet.

haal je ook die lage snelheid met dit zelfde toestel als one ssid uit staat.

Wat haal je als snelheid als je de speedtest doet bv met een laptop rechtstreeks verbonden met een utp kabel aan de bbox 

Momenteel ben ik aan het onderzoeken wat Martin geschreven heeft ivm de Smart Wifi en de kanalen.

Ik heb eveneens Internet Maxi (met max. beschikbare snelheid van 81% en gegarandeerde snelheid van

62,4 Mbps en 14Mbps upload. Ik kom in de verste verte niet aan deze cijfers. Wat mij intrigeert is dat de snelheid aan mijn b-box3 zeer laag is: hoe is het dan mogelijk dat de snelheid in de buurt van de booster vele malen hoger ligt… Ik dacht dat die nooit hoger kon zijn dan bij de b-box3 waar toch alles bij vertrekt.

Ik dank ook de familie vandesype voor haar inbreng. Ik begrijp dat goedkope Wifi AP’s, extenders, boosters voor problemen kunnen zorgen, maar het zijn allemaal toestellen van Proximus zelf, dus ga ik er van uit dat deze toch geen “brol” zijn. Kan je me informeren over de werkwijze om via quality of service voorrang te geven aan streaming?

Iedereen bedankt! 

Marc

Reputatie 6
Badge +3

Dat is inderdaad een vaststelling. 

Reageer