Omdat de wifi booster het niet goed deed op onze eerste verdieping (via wifi en elektriciteitsnet geprobeerd), heb ik besloten om een UTP-kabel te gebruiken om de modem met de wifi booster te verbinden en deze laatste als access point te gebruiken.
Nu weet ik niet hoe dit in zijn werk gaat… Ik vind hier niets van informatie op de proximus-website over.
In welke poort in de modem (bbox) moet ik de UTP-kabel steken? En moet ik nadien gewoon de booster op de functie “Access point” zetten?
Alvast bedankt!
Bladzijde 1 / 2
in gelijk welke gele utp poort van de bbox en na de installatie/synchronisatie, de booster zijn schakelaar dan op access point zetten is het beste
wifi doctor of conductor deze namen worden door elkaar gebruikt
“Wi-Fi Doctor” is een agent die in de modem firmware zit, evenals in onze boosters en bridges. 1 van de onderdelen zorgt ervoor dat elk apparaat automatisch wordt “gestuurd” naar de op-dat-moment-en-op-die-plek beste band en kanaal. Dat werkt fantastisch goed voor de meeste devices, maar spijtig genoeg hebben Apple devices dat vaak niet zo graag. Voor mensen die er erg veel last van hebben kunnen we dat onderdeel wel uitschakelen op de modem (“Conductor”).
TBI; Ik ondervind ook dat de instellingen van mijn kanaal op 48 na een tijd weer op een kanaal boven de 100 gezet wordt, mss moeten ze bij proximus toch eens die wifi doctor uitzetten want One ssid uitzetten lost dit bij mij in ieder geval niet op!
De aandacht trek je in feite al van zodra je een nieuw bericht post !
Even een update: ik heb bij 5Ghz uiteindelijk het kanaal op auto laten staan, maar ik had nog steeds om de paar dagen traag internet. Ik heb dit toen manueel aangepast naar 104, en toen had ik enkele weken perfect internet (ongeveer 300Mb/s). Nu was het deze week weer traag (20Mb/S). Stond wel nog op kanaal 104. Ik heb het kanaal aangepast naar 48 en nu gaat het weer snel. Vingers gekruist dat het zo blijft.
Kan ik hier op een of andere manier de aandacht van een proximus-medewerker trekken? Dit is intussen een maand geleden en er heeft nog steeds geen medewerker op gereageerd. Ik ben vooral benieuwd hoe zij dit zouden oplossen. Heeft One SSID of wifi doctor er iets mee te maken? Het kan toch niet de bedoeling zijn dat ik om de zoveel weken het kanaal zelf moet aanpassen?
Bedankt!
@RedsFan cfr info hierboven/oner vermeld
met info voorhanden op de booster (login &paswoord & LAN adres booster)
Noteer het MAC adres en het wachtwoord dat op de booster sticker staat.
Login op de webinterface van de bbox: http://192.168.1.1 als User en met User password dat je op een sticker van de bbox vindt.
Daar kun je dan zien welk IP adres overeenkomt met het MAC adres van de booster, dit Ip adres heb je nodig om in te loggen op de booster met zijn wachtwoord dat je van de zijn sticker afgelezen hebt.
wat ik nu al een tijd zelf vaststel is dat op mijn bbox ook zijn zelf ingesteld wifi-5.0 kanaal (54) niet behoudt en voor het ogenblik staat die kanaal 112 !
In principe zou het gebruik van 104 of 112 geen verschil mogen maken (beide onderhevig aan DFS t.t.z. worden tijdelijk uitgeschakeld indien interferentie met luchtverkeersleiding- en/of weerradar toepassingen); enkel de lagere kanalen zoals 48 ontsnappen hieraan
Zelf heb ik geen booster maar kijk eens na in hoeverre u op de GUI van de booster niet terecht kunt met info voorhanden op de booster (login &paswoord & LAN adres booster) en indien dit mogelijk zou zijn of het mogelijk is het door de booster te gebruiken kanaal aldaar manueel te selecteren
Misschien kan een Proximus-medewerker op dit forum meedelen of dit al dan niet kan op/via de booster
Anders vrees ik dat u vroeg of laat een gelijkaardig probleem zult ondervinden (wat blijkbaar kan verholpen worden door de booster uit en aan te zetten of tijdelijk zonder stroom te zetten)
Er wordt een “wifi doctor” die o.a er voor zorgt dat en naar de op-dat-moment-en-op-die-plek beste band en kanaal gekozen wordt, dus ik vermoed dat door dit uit te zetten door de Prox forummedewerkers, dat het hiermee zou opgelost zijn, want als je in de interface van de booster zou geraken en het kanaal zou zelf vast instellen dan denk ik dat dit systeem je instelling toch zou overrulen , dus denk ik dat de prox forummedewerkers dit best eens voorleggen aan de specialisten wat hiervoor de beste oplossing is!
104 of 112 zou geen verschil mogen uitmaken in theorie maar de praktijk heeft hier wel al bewezen dat het wel kan iets uitmaken, gerefereerd naar vroeger berichten in de zelfde problematiek.
@M_016 vlug even tussendoor kun jij nog berichten bewerken ?
@Martin ja zie “edit” boven
Edit 2 @Martin ja
Er wordt een “wifi doctor” die o.a er voor zorgt dat en naar de op-dat-moment-en-op-die-plek beste band en kanaal gekozen wordt, dus ik vermoed dat door dit uit te zetten door de Prox forummedewerkers, dat het hiermee zou opgelost zijn, want als je in de interface van de booster zou geraken en het kanaal zou zelf vast instellen dan denk ik dat dit systeem je instelling toch zou overrulen , dus denk ik dat de prox forummedewerkers dit best eens voorleggen aan de specialisten wat hiervoor de beste oplossing is!
Het zal waarschijnlijk niks met One SSID te maken hebben maar blijf mij toch afvragen indien je One SSID zou uitzetten of dit iets zou oplossen als je via de interface van de booster moest het kanaal op laag zetten en daardoor het kanaal mss niet meer zou overruled worden, maar ik weet het we zullen maar zeker zijn als er bij de Prox specialisten een duidelijk antwoord komt.
@Martin ja zie “edit” boven
Als jij op bewerken klikt lukt dit nog, want ik weet niet of je antwoord nu wil zeggen dat je nu nog kunt editeren want het is nog maar recent dat ik het niet meer kan!
Ik heb geen idee hoe ik in de GUI van de booster geraak, en hoe ik die “wifi doctor” dus uit zet.
Lezen proximus-medewerkers deze berichten mee of bel ik best naar de klantendienst?
@Martin dus ja zie edit 2
@aardbeienjazz
ja Proximus medewerkers bekijken de berichten en zullen wel reageren (eventueel met vertraging)
misschien kunnen zij best eens vanop afstand kijken of en welke storingsbronnen in de buurt van uw booster zitten (momentopname)
op basis van uw 1e foto vermoed ik dat de Booster kanaal 1 & 112 gebruikte en de Bbox kanaal 3 & 56 (zwakste signalen 2.4 & 5.0)
dus een aanpassing op/via de Booster lijkt mij in principemogelijk onafhankelijk van de Bbox op voorwaarde dat de nodige info een sticker (user login & user paswoord) op de Booster zouden voorhanden zijn
@aardbeienjazz ik heb ook geen wifi booster in huis maar ik zou denken dat je het op volgende manier zou moeten kunnen inloggen op de web interface van de WiFi boosters:
Noteer het MAC adres en het wachtwoord dat op de booster sticker staat.
Login op de webinterface van de bbox: http://192.168.1.1 als User en met User password dat je op een sticker van de bbox vindt.
Daar kun je dan zien welk IP adres overeenkomt met het MAC adres van de booster, dit Ip adres heb je nodig om in te loggen op de booster met zijn wachtwoord dat je van de zijn sticker afgelezen hebt. Daar zou je dan manueel bij 5.0 Ghz config ergens moeten kunnen instellingen doen.
Uit je eerste foto kun je afleiden dat je wifi 2.4 kanaal op 3 staat maar niet op staat!
mss eens de details van je wifi verbinding posten als je contact maakt met 5.0 van de BBOX al vrees ik er voor dat het iets te maken heeft door het feit dat kanaal 112 gebruikt wordt, er zijn hier nog meldingen geweest dat er problemen waren en bij de lagere 5.0 kanalen was er dangeen probleem. Je ziet nu zelf dat het kanaal veranderd is naar 104 (iets te maken met DFS kanalen waarschijnlijk)
hoeveel snelheid heb je nu op k104
Ik heb me kunnen inloggen op de GUI van de booster.
Ter info, dit is de status van 2,4Ghz en 5Ghz:
Onder de config van 5Ghz kan ik volgende zaken aanpassen:
En onder 2.4Ghz:
Ik zie nergens iets staat van “wifi doctor”. Ook niet in de andere menus (WPS, MAC filter,...).
Zou ik bij 5Ghz het kanaal alvast van “auto” naar “104” veranderen? Of zou dat niet zo veel uitmaken als het systeem later mijn instelling toch overruled?
Zelf zou ik het gewoon auto laten staan tot er opnieuw problemen opduiken en dan kiezen voor auto → manueel & een specifiek kanaal op basis van een voorafgaandelijke controle van de WiFi netwerken in de buurt (InSSIDer bv.) om een dan weinig of niet gebruikt kanaal te kiezen 48, …
Succes
@aardbeienjazz Ik haal met mijn bbox in de hogere kanalen ook minder snelheid op 5.0 ik stel hem daarom in op kanalen rond de 50.
Je zou hem wel eens kunnen instellen op manueel op kanalen rond de 50 of eigenlijk de laagste kanalen is nog het beste, om te zien of die ook zo blijft staan, enfin je doet er natuurlijk mee wat je zelf wilt.
Ik vraag mij zelf af of je hem moest op het zelfde kanaal zetten van de bbox of de bbox niet gaat veranderen van kanaal zelf daardoor, maar ik haal hier maar aan wat ik zelf allemaal zou experimenteren
Ik heb me kunnen inloggen op de GUI van de booster.
Ter info, dit is de status van 2,4Ghz en 5Ghz:
Onder de config van 5Ghz kan ik volgende zaken aanpassen:
En onder 2.4Ghz:
Ik zie nergens iets staat van “wifi doctor”. Ook niet in de andere menus (WPS, MAC filter,...).
Zou ik bij 5Ghz het kanaal alvast van “auto” naar “104” veranderen? Of zou dat niet zo veel uitmaken als het systeem later mijn instelling toch overruled?
Hoe moet men eigenlijk inloggen op de booster ? nog nooit geprobeerd….
@aardbeienjazz ik heb ook geen wifi booster in huis maar ik zou denken dat je het op volgende manier zou moeten kunnen inloggen op de web interface van de WiFi boosters:
Noteer het MAC adres en het wachtwoord dat op de booster sticker staat.
Login op de webinterface van de bbox: http://192.168.1.1 als User en met User password dat je op een sticker van de bbox vindt.
Daar kun je dan zien welk IP adres overeenkomt met het MAC adres van de booster, dit Ip adres heb je nodig om in te loggen op de booster met zijn wachtwoord dat je van de zijn sticker afgelezen hebt. Daar zou je dan manueel bij 5.0 Ghz config ergens moeten kunnen instellingen doen.
Uit je eerste foto kun je afleiden dat je wifi 2.4 kanaal op 3 staat maar niet op staat!
Bedoel je met wifi doctor = de conductor ???
Doet me er nu ook aan denken in dit topic dat het misschien de modem kan zijn zoals ik ook heb ervaren met mijn booster (modem was de schuldige van het uitvallen van 2.4 op de booster) …. hier is sinds de vervanging vd modem alles terug goed werkend met de booster.
Vandaag weer extreem traag internet op kanaal 48. Heb het eens veranderd naar 52 en 104, maar blijft traag. Ik weet niet of dat ook iets verduidelijkt, maar ping is ook vaak rond 500ms. Op de booster brandt enkel het lampje van 5Ghz, maar dat is waarschijnlijk normaal aangezien ik nu met mijn macbook met een 5ghz kanaal ben verbonden?
Ik doe net ook eens de test met mijn iphone, op dezelfde plaats waar ik met de macbook zit, en die haalt wel een snelheid vaan 250mbs...
Bovenstaande toont aan dat uw toestellen verbonden zijn met uw Proximus WiFi op kanaal 56 en kanaal 112 (sterkste signaal = booster normalerwijze)
Ik vermoed dat inderdaad dat onderstaande het geval zou kunnen zijn
Zou het kunnen dat de laptops verbinden met de bbox beneden en niet met de booster?
Misschien kan WiFi-netwerk vergeten (niet onthouden) en opnieuw instellen op laptop/macbook hiervoor een oplossing bieden
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.