Vraag

Wifi booster als access point gebruiken


Omdat de wifi booster het niet goed deed op onze eerste verdieping (via wifi en elektriciteitsnet geprobeerd), heb ik besloten om een UTP-kabel te gebruiken om de modem met de wifi booster te verbinden en deze laatste als access point te gebruiken.

Nu weet ik niet hoe dit in zijn werk gaat… Ik vind hier niets van informatie op de proximus-website over.

In welke poort in de modem (bbox) moet ik de UTP-kabel steken? En moet ik nadien gewoon de booster op de functie “Access point” zetten? 

Alvast bedankt!


47 reacties

in gelijk welke gele utp poort van de bbox en na de installatie/synchronisatie, de booster zijn schakelaar dan op access point zetten is het beste

→ Wi‑Fi Booster installeren | Proximus

→ Installeer en synchroniseer je Wi-Fi Booster - YouTube

Reputatie 7
Badge +5

@aardbeienjazz Is het gelukt met de uitleg van @Martin ?

Bedankt @Martin voor de info! Ik heb de Wifi booster als access point kunnen instellen. Het ging enkele dagen goed, maar hij verliest af en toe signaal. Momenteel gaat hij bv. ook weer erg traag: ongeveer 10mbs, terwijl ik aan de modem op de verdieping hieronder aan 250mbs raak. Het lichtje van access point valt ook uit.

@aardbeienjazz 250 Mbps , je zit dan op een glasvezelaansluiting.

Best afwachten tot morgen dan kunnen de Proximus forummedewerkers, als ze hier terug langskomen, beslissen of de booster eens moet vervangen/omgeruild  worden.

Je kan natuurlijk eens de booster even spanningsloos zetten en terug opzetten om te zien of het dan terug normaal komt, maar dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat je dit herhaaldelijk moet doen.

Als je de snelheid / speedtest doet op de utp kabel aan de kant waar de booster op aangesloten is bv door je laptop er aan te hangen ipv de booster, dan is je snelheid toch in orde dan veronderstel ik.

Reputatie 7
Badge +4

@aardbeienjazz  heb je zoals martin voorstellen al even de snelheid getest aan de utp kabel waar de booster is aangesloten ?
of even de booster zonder spanning gezet ? zoweten we of de bosster defect en en we deze kunnen vervangen

Het gaat inderdaad om glasvezelaansluiting. Die werd eerder dit jaar aangelegd in onze straat en ik ben enkele weken geleden overgestapt naar Proximus om van de deze snelle verbinding gebruik te kunnen maken.

Ik heb vandaag de snelheid van de utp-kabel getest door hem rechtstreeks in de laptop te steken. Dan haalde ik een snelheid van 400mbs. 

De wifibooster als accesspoint haalt slechts 50mbs. Ik heb deze middag de wifibooster ingeruild voor een nieuwe booster in het proximus center in de buurt. Deze is geïnstalleerd/gesynchroniseerd en opnieuw als access point ingesteld, maar ook bij deze wifi booster haal ik ongeveer 50mbs…

het  toestel waarmee je de  wifi snelheid van de booster meet ondersteunt toch Wifi-5 / 802.11AC (of hoger)  en is dit in de wifiband 2.4, en als je meet op wifi-band 5.0 is dit ook zo laag?

De wifiband 2.4 kan veel meer gestoord worden door naburige wifi signalen en ook door stoorzenders zoals microgolf, TL lampen , elektro motoren, enz...

Ik heb een Windows laptop en een MacBook Pro. Beiden ondersteunen Wifi-5 / 802.11A. En op beide laptops raak ik niet boven 50mbs.

Ik veronderstel dat ik meet op 5.0, maar ben dit niet zeker. Op de booster knippert of blijft het lampje 5ghz alleszins branden. 

Reputatie 7
Badge +4

Ik begrijp dat u  een WiFi-verbinding maakt met laptop & macbook 

Dicht bij de booster gemeten zal dit quasi zeker WiFi 5.0 zijn

Misschien dient de booster op een andere/betere plaats te worden opgesteld om u een betere WiFi-dekking boven te geven

10 tips om je wifi en internet te verbeteren | Proximus

Woon je in een huis of een grote flat? Het wifi-signaal van de b-box is mogelijk niet sterk genoeg om alle kamers te bereiken. Breid je netwerk daarom uit met een Wi‑Fi Booster. De MyProximus app helpt je om hiervoor de beste plaats in je woning te vinden.

 

Met InSSider bv. kunt u zien welke WiFi netwerken actief zijn in uw buurt en welke uzelf gebruikt

inSSIDer 3.1.2.1 Download | TechSpot

 

Uiteraard ook bv. uw laptop/macbook eens met utp/ethernet-kabel op de booster aansluiten en vergelijken met de snelheid gehaald op de Bbox (met laptop/macbook aangesloten met utp kabel)

In principe zouden deze toch +/- gelijk/vergelijkbaar moeten zijn

 

@aardbeienjazz  → 802.11A ← gebruikt de 5Ghz band en dan is de maximale doorvoersnelheid 54 Mbps! dus komt overeen met wat je ook meet 50Mbps! 

Trouwens als je meet met die zelfde computers op de wifi van de bbox is dit dan ook 50 Mbps

met een gratis wifi analyzer app op je windows computer kun je ook de wifi kanalen zien waarop e de booster uitzendt en in de 2.4 kun je ook naburige wifi signalen zien die binnenkomen, stoorzenders zal je spijtig genoeg niet zien daarmee.

 

Uiteraard ook bv. uw laptop/macbook eens met utp/ethernet-kabel op de booster aansluiten

 

= 400Mbps op de bbox gemeten op de booster werd nog nog niet gemeten met utp maar dat zou wel straf zijn als je daar het zelfde niet zou meten.
Het probleem situeert zich rond de wifi 

daarom beter wifi snelheid  vergelijken op de bbox met wifi op booster terwijl je dicht bij de bbox/booster staat met je laptop.

 

Sorry @Martin, ik bedoelde 802.11AC (ipv 802.11A). Beide toestellen ondersteunen 802.11AC.

Aan de Bbox meet ik met de kabel 400mbs. Aan de wifibooster haal ik met de kabel hetzelfde resultaat.

Als ik in de ruimte waar de bbox staat, het wifi-signaal meet, haal ik ongeveer 270mbs. Aan de booster vandaag 60mbs. 

Zou het kunnen dat de laptops verbinden met de bbox beneden en niet met de booster? 

Ik heb InSSider geïnstalleerd, maar begrijp de data niet zo goed… Ik voeg hieronder een screenshot toe. Mijn netwerk is Proximus-Home-A660.

Nogmaals bedankt iedereen hier om mee te zoeken naar een oplossing!

 

Reputatie 7
Badge +4

Bovenstaande toont aan dat uw toestellen verbonden zijn met uw Proximus WiFi op kanaal 56 en kanaal 112 (sterkste signaal = booster normalerwijze)

Ik vermoed dat inderdaad dat onderstaande het geval zou kunnen zijn

Zou het kunnen dat de laptops verbinden met de bbox beneden en niet met de booster?

Misschien kan WiFi-netwerk vergeten (niet onthouden) en opnieuw instellen op laptop/macbook hiervoor een oplossing bieden

 

@aardbeienjazz Proximus-Home-A660 wil zeggen dat One SSID actief is en dus de zelfde wifi netwerknaam (SSID) gebruikt wordt voor zowel de 2.4 en 5.0 wifi frequentieband.

Nu is het zo dat je niet kunt weten met die wifi analyzer welke frequentieband en of het de bbox is of de booster die genomen werd. Die analyzer dient eigenlijk meer om te zien of er naburige signalen zijn die uw kanaal (kanaal 1 van de 2.4 wifi band) storen, kanaal 6 zou in dit geval waar je met de wifi analyzer gemeten hebt beter zijn .

Als je de grafiek genomen hebt waar stond je dan dicht bij de bbox of dicht bij de booster, . Wat ik niet goed begrijp is dat ik maar  één 2.4 wifi signaal A660  zie.

Bovenstaande toont aan dat uw toestellen verbonden zijn met uw Proximus WiFi op kanaal 56 en kanaal 112 (sterkste signaal = booster normalerwijze)

  

Bovenstaande toont aan dat uw toestellen verbonden zijn met uw Proximus WiFi op kanaal 56 en kanaal 112 (sterkste signaal = booster normalerwijze)

Normaal zou smartwifi er voor moeten zorgen dat het beste van de  wifi signalen genomen wordt maar dat is volgens de theorie. 

Praktisch nu als je wilt weten of je laptop het signaal van de booster neemt zet je bv de wifi van de bbox even uit met het knopje wifi vooraan aan de bbox.

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Praktisch nu als je wilt weten of je laptop het signaal van de booster neemt zet je bv de wifi van de bbox even uit met het knopje wifi vooraan aan de bbox.

Dit is inderdaad ook een (tijdelijke oplossing)

@Martin 

Normaal zou smartwifi er voor moeten zorgen dat het beste van de  wifi signalen genomen wordt maar dat is volgens de theorie. 

Dit is mijns inziens hier niet van toepassing

Toestellen op het gelijkvloers gebruikt blijven verbonden met Bbox in WiFi 5.0 wanneer ze op de eerste verdieping verder gebruikt worden (d.i. “roaming (issue)” cfr mesh networks)

Daarbij zorgt Smart WiFi ervoor dat snellere apparaten voorrang krijgen, wat het hele netwerk sneller maakt, en dat automatisch de juiste frequentieband gekozen wordt. ... smartphones, tablets, laptops en alle andere wifi-apparaten maken automatisch verbinding met de snelste frequentieband (band steering)

smartwifi op de bbox (coductor) zorgt er ook voor dat de juiste/beste wifi bron en band genomen wordt maar dat gebeurt niet altijd correct met alle apparaten en dat ondervindt ik trouwens zelf! en om die reden staat die bij mij niet meer actief.

En trouwens hoeveel keer heeft dit al niet gemeld geweest dat Apple toestellen daar slecht op reageren….

Ik heb het wifi netwerk verwijderd/vergeten en opnieuw ingesteld, maar geen verandering. Ik heb de wifi van de bbox uitgezet en de laptop blijft verbonden met wifi, dus het is wel degelijk met de booster dat hij verbonden is. Snelheid blijft hetzelfde: ongeveer 50mbs vlakbij de booster. 

 

Met de wifi van de bbox uitgeschakeld, is dit het resultaat:

 

 

Reputatie 7
Badge +4

@aardbeienjazz

Ik kan moeilijk aannemen dat er met 2 opeenvolgende boosters WiFi-problemen zouden zijn

Kunt u eventueel een beeld bezorgen op basis de oudere InSSider 3.1 versie (cfr. hierboven, die wat mij betreft qua interpretatie duidelijker is dan de laatste versie ) met WiFi op Bbox uitgeschakeld?

Zijn er eventueel storingsbronnen in de omgeving van de booster (airco, TL/LED-lampen, metaal/glas) die de verbinding met de laptop/macbook kunnen beïnvloeden?

 

Edit:

Ik vraag mij af wat de verschillende * (Proximus, Telenet) in uw overzicht betekenen

In onderstaande versie ziet u welk WiFi kanaal bij mij op dit ogenblik in gebruik is (1 *)

 

Is dit niet gewoon om aan te duiden dat het de kanalen van 5.0 /40Mhz zijn.

maar met die analyzer ga je op 5.0 niet de reden vinden waarom dat de speed maar zo laag is.

Reputatie 7
Badge +4

@Martin correct maar in de laatste foto van de auteur staat dat 1 & 112 in gebruik zijn

= ik vraag me af of er om één of andere reden eventueel gebruik gemaakt wordt van WiFi 2.4 (kanaal 1)

kwestie van (meer) duidelijkheid te bekomen …..

Daarom ookdat ik al vroeger (voor dat de grafieken van InSSider gepost werden ) gevraagd heb of hij weet met welke wifi 2.4 of 5.0 er contact gemaakt wordt. 

@M_016 Ik heb geprobeerd om de oude 3.1 versie te installeren, maar bij installatie vraagt hij naar een license key,  die niet meer te verkrijgen is. Bij de nieuwe versie vraagt hij daar niet naar.

Wanneer ik naar de details van de wifi-verbinding kijk, zie ik dat hij verbinding maakt met kanaal 112 (5Ghz)

 

Het enige apparaat dat in de omgeving van de booster staat is de televisie en de decoder. Geen airco, TL-lampen,...Hij staat centraal in de ruimte op het tv-kastje, en wordt niet belemmerd door glas, metaal of andere wanden. Ik heb hem al eens verplaatst, maar dat verandert niets.

Als er andere software bestaat dat ik zou kunnen installeren om een duidelijker beeld te scheppen van de verbinding, doe ik dat graag.

Ik heb de booster nog eens aan en uit gezet, en nu gaat het plots wel opnieuw perfect: 260mbs.

Ik merk dat ik nu wel op kanaal 104 zit en daarstraks zat ik op kanaal 112. Heeft dit er mee te maken?

 

 

mss eens de details van je wifi verbinding posten als je contact maakt met 5.0 van de BBOX al vrees ik er voor dat het iets te maken heeft door het feit dat kanaal 112 gebruikt wordt, er zijn hier nog meldingen geweest dat er problemen waren en bij de lagere 5.0 kanalen was er dangeen probleem. Je ziet nu zelf dat het kanaal veranderd is naar 104  (iets te maken met DFS kanalen waarschijnlijk)

hoeveel snelheid heb je nu op k104 

Ik haal nu op kanaal 104 ongeveer 275mbs. Het lag dus inderdaad aan kanaal 112.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat het nu altijd op 104 blijft? Ik had bijvoorbeeld verleden week perfecte snelheden. Tijdens het weekend  ging het plots véél trager, dus het zal dan veranderd zijn naar kanaal 112. Nu terug op kanaal 104 en snelheid perfect. Ik zou dus graag willen voorkomen dat ik opnieuw op kanaal 112 val.

Reageer