Beantwoord

Wifi 2.4 valt weg

  • 19 February 2019
  • 24 reacties
  • 4740 Bekeken

Hallo,

Na een uptime van enkele maanden werd een week of 3 geleden de stekker van mijn BBox3 eens uitgetrokken om de kabels te herpositioneren. De Bbox zelf is op dezelfde plaats blijven staan. Sindsdien is het Wifi 2.4GHz zeer onstabiel geworden.
Meerdere malen per uur valt het signaal voor enkele seconden tot soms enkele minuten volledig weg. Zowel smartphones, computers als smarthome devices verliezen hun verbinding. Met de home optimizer app werd het wifi kanaal al aangepast, ik heb het manueel ook al getest op andere kanalen maar het probleem blijft. De 5GHz Wifi lijkt wel stabiel, al gaat het initieel verbinden ermee ook moeizamer (verbinding geweigerd, enkele seconden later toch verbonden).
Mogelijks draait de Bbox sinds de herstart met andere firmware versie, dat weet ik niet.
Met een Wifi scanner zie ik het signaal gewoon wegvallen en terugkomen. Pingen (via een ethernet kabel) naar een device op de 2.4Ghz wifi geeft tijdens van 2 tot 2000ms, met vaak genoeg gewoon een timeout tussen. Computers met een ethernet kabel en de TV decoder hebben geen enkel probleem.
Iemand die raad weet ?

Mvg
icon

Beste antwoord door SamuelD 22 February 2019, 13:21

Bekijk origineel

24 reacties

Probeer eens een reset van de bbox te doen
>
https://www.proximus.be/support/en/id_sfaqr_mdm_reset_adv/personal/support/internet/internet-at-home/advanced-settings/restore-default-settings-of-your-wi-fi-network.html
Reputatie 7
Badge +3
ruther hebt u de bbox al eens herstart? Groeten Els
Bedankt voor de reacties. Ik heb de Bbox al meerdere malen herstart, de wifi van kanaal verwisseld en met de tip van Martin ook eens een factory reset uitgevoerd. Het resultaat blijft helaas hetzelfde.
Ik heb vanavond een wifi analyzer op de computer geinstalleerd, en terwijl zowel de Bbox als computer op een vaste plaats stonden deze even het ontvangen signaal laten weergeven.


De blauwe lijn is de 5GHz wifi, de oranje lijn is de 2.4GHz. De 5GHz is redelijk mooi en stabiel op ongeveer -55dBm, maar de 2.4GHz wifi is er meer niet dan wel. In de Bbox configuratiepagina staat 'E-WiFi' (wat dat ook mogen wezen) uit. Als ik hetzelfde bekijk van een ander 2.4GHz wifi netwerk dat in de lucht hangt, zie ik wel een stabiel signaal. Kan het zijn dat de 'wifi module' van m'n Bbox (technicolor model) de geest aan het geven is? In mijn e-services is mijn down- en uploadsnelheid trouwens ook niet meer te zien. "Deze informatie is op dit moment niet beschikbaar omwille van technische redenen". Gerelateerd ?
was dit na resetten
Reputatie 7
Badge +4
Wanneer we de modem uitlezen zien we dat het wifi kanaal waarop de modem uitzend toch niet ideaal is, we zien op dat kanaal namelijk een stoorzender die deze frequentie stoort. Dit toestel zou zelf geen wifi uitsturen maar wel op die frequentie werken.

Ik zou je willen vragen in eerste instantie eens je wifi terug op auto in te schakelen zodat we van op afstand kunnen nagaan wat de modem zelf kiest.

Wanneer je dat gedaan hebt laat gerust hier iets weten dan kan ik het verder opvolgen.
Hallo Samuel,

Bizar, de Home Optimizer app heeft zelf channel 11 gekozen voor de 2.4GHz Wifi. Er is volgens een wifi scanner ook geen andere wifi die channel 11 gebruikt.
Maar geen probleem, ik heb de channel keuze op 'automatic' gezet, en hij heeft channel 6 gekozen. Er zouden 4 andere Wifi's ook channel 6 al gebruiken. Even afwachten hoe het loopt...
Een maandje op wifi channel 6 nu, en dit lijkt veel stabieler. Ik merk wel nog vaak een belabberde wifi snelheid en moeilijke ontvangst, maar dat komt eerder door obstakels (dikke muren) die tussen Bbox en ontvanger staan. De smart home plugs die op vaste plaatsen geinstalleerd zijn hebben dat probleem niet (tragere verbinding valt ook minder op wegens nauwelijks data-overdracht).
Wat zou de originele stoorzender op channel 11 kunnen zijn ? Als deze zelf geen wifi uitstuurt, wat kan het dan zijn ? Iets bij mij, iets bij mijn buren ? Hoe kan ik hier zelf op onderzoek uitgaan en proberen dit signaal te sniffen / volgen ?
een wifi analyser app installeren waar je kunt zien of een signaal binnenkomt van naburige wifi routers ….
een wifi analyser app installeren waar je kunt zien of een signaal binnenkomt van naburige wifi routers ….Heb ik gedaan, maar volgens SamuelD van PXS is er geen Wifi signaal op channel 11. Wel een 'stoorzender', maar die zou geen Wifi uitzenden...
ja dan moet je al een echte spectrum analyser hebben!

Bedoelt Samuel niet dat je niet op ch 11 stond, want ik vraag mij af hoe zij kunnen zien of er een stoorzender (geen wifi-stoorzender) op een wifi channel zit?
Aangezien Proximus die 'stoorzender' wel kom zien, moeten ze zoiets al ingebouwd zitten hebben in de Bbox ?
Bedoelt Samuel niet dat je niet op ch 11 stond, want ik vraag mij af hoe zij kunnen zien of er een stoorzender (geen wifi-stoorzender) op een wifi channel zit?
Enfin, mss zal iemand van Prox meer uitleg kunnen geven hoe zij dat zien
Home Optimize app heeft de channel op 11 gezet, met als gevolg een zeer onstabiele Wifi. Op aanraden van PXS de channel selection op 'automatic' gezet (heeft toen 6 gekozen, ondankt het feit dat er al 4 andere Wifi's op ch 6 zitten). De suggestie van Samuel om de channel selection op automatic te zetten kwam omdat ze stoorzenders die geen wifi uitzenden op ch 11 zagen.
Misschien kan iemand van PXS dit even toelichten wanneer ze dit lezen.

Hebben wij ook!  Is al maanden zo: net met mijn smartphone: ‘verbonden met Wifi’ maar geen internettoegang.  En opeens lukt het dan weer wel!  Iedereen in huis heeft er last van!

 

 

Je bedoelt op wifi 2.4 en heb je dit ook op wifi 5.0 want het wifi signaal komt op beide goed binnen op je toestel zo te zien.

BBOX al een gerest 

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mdm_reset_trouble/particulieren/support/internet/internet-thuis/problemen-met-internet/de-standaardinstellingen-van-het-wifi-netwerk-herstellen.html

anders via de webinterface van je bbox >  http://192.168.1.1 
(inloggen als User met User wachtwoord dat op een sticker van je bbox staat)

eens het wifi 2.4 kanaal vast zetten op kanaal 1 of 6 of 11 om te zien of het dan beter wordt op één van deze 3 kanalen.

Reputatie 7
Badge +4

Indien uw toestellen WiFi 5.0 ondersteunen, misschien best de 5.0 band kiezen indien een soft en/of hard reset Bbox geen (blijvend) soelaas biedt

Afhankelijk natuurlijk waar TS zich verplaats/bevindt en er mss dan geen voldoende wifi 5.0 ontvangst is dan is men wel aangewezen op wifi 2.4 daar om dat het altijd goed is van eens te testen op welk kanaal 1 of 6 of 11 men het beste resultaat bereikt.

BBox 10-tal dagen geleden gereset voor ‘vaste telefoon’ problemen.

Dus resetten heeft geen invloed op het probleem.  Probleem doet zich al langer voor.  De 5.0 nog nooit gebruikt omdat ik dacht dat die diende om te streamen.  De Playstation werkt via de 5.0.

Telefoons hier in huis zitten op de 2.4

@Martin ‘TS’ waar staat dat voor?  Zal eerstdaags eens proberen die andere kanalen te gebruiken.

De Bbox staat hier op bureau.  Ik zit dus op nog geen meter van de BBox.

TS staat voor Topic Starter, maar ik ben verkeerd ik dacht dat u het topic hier opgestart had :slight_smile:

Reputatie 6
Badge +3

@M_016 : Wanneer je naar het screenshot kijkt dan zie je dat de smartphone ook de 5 Ghz band ondersteund. Namelijk de SSID: Wi-Fi5.0-3F22. Maar dat kan je niet voorspelen voor de andere apparaten die draadloos verbonden zijn.

De plaats waar het toestel zich op dit moment bevond, daar kwamen beide 2.4 en 5.0 goed binnen maar natuurlijk als men zich verplaatst is het wel weer een ander verhaal.
En staat de op de bbox blijkbaar one ssid  (smartwifi ) niet actief.

natuurlijk met 2.4 altijd heb je altijd een grote kans dat je op die band gestoord wordt en als je ver van de de modem verwijderd staat (waar 5.0 te zwak binnenkomt) heb je niet veel keuze en kun 5.0 ook vergeten en schiet alleen 2.4 over over of je moet dan weeral beginnen met Acces points of wifi extenders enz… .Maar mss kan het een ander wifi kanaal bvb kan 11 op wifi 2.4 wat soelaas brengen, enfin we horen het nog wel...

Reputatie 7
Badge +4

Zoal reeds aangestipt door @familievandesype  is bv. uw smartphone perfect bruikbaar op band 5.0; deze band draagt inderdaad minder ver maar is minder bezet (en geeft ook een hoger debiet)

Wat uw voorbeeld wel WiFi maar geen internet op band 2.4 betreft kan eveneens geopteerd worden om a) de betrokken SSID op uw toestel “te vergeten” en vervolgens “terug voor gebruik te activeren” en/of b) gewoon te wisselen tussen de beide banden in een poging de verbinding terug te herstellen

Zoals reeds aangehaald door @Martin kunt u  indien nodig ook opteren voor WiFi repeaters, PLC met of zonder WiFi en/of kunt u ook een meer performante router achter u BBox plaatsen (= toestellen met uitzondering van TV-decoders achter deze router)

Ik vermoed evenwel dat dit laatste niet direct vereist is om het probleem “wel WiFi geen internet” op te lossen 

= indien het probleem blijft met diverse van uw toestellen  misschien best in overleg met Proximus uw BBox laten omwisselen

 

 

Als smartwifi  ”One SSID” zou opstaan dan zou er theoretisch ook op zijn toestel die zowel 2.4 en 5.0  ondrsteunt moet automatisch geschakeld worden naar 2.4 of 5.0 naar gelang de beste situatie, maar dat die theorie weer niet altijd vor 100% klopt weten we ondertussen ook al, en tenslotte zoals reeds aangehaald als je te verwijderd bent voor 5.0 en de 2.4 band te veel verstoord, ja wat baat dan kaars en bril als ……….:nerd:

De modem zal inderdaad best vervangen worden dan. Kan je via volgende tool het voor jou gemakkelijkste UPS Access punt uitkiezen en hier posten? https://www.proximus.be/eservices/en/jsp/dynamic/KPL

Van zodra de nieuwe modem is toegekomen in dat punt, zal je een SMSje krijgen en kan je de oude voor de nieuwe omruilen. 

 

Reageer