Skip to main content

Wederkerend probleem met wifi

Ongeveer een jaar geleden heb ik overgestaps naar fiber met de bijhorende internet box router.

Voor een half jaar was alles prima, de wifi werkte normaal, overal een bruikbare snelheid van +500 Mbs op het intern netwerk.

Maar sinds een half jaar heb ik steeds problemen die zeer wisselvallig zijn. Sommige dagen is alles ok, andere is het een totale ramp.

De wifi op 5 GHz valt dan terug naar enkele Mbs (vaak 5-12 Mbs) met zeer veel vertraging.

Herstarten helpt niet, of zeer tijdelijk.

Het signaal is prima en het probleem doet zich voor dicht of ver van de router.

Bedraad internet heeft geen problemen.

Als iemand hier suggesties heeft ...

9 reacties

Martin
  • 34221 reacties
  • 10 juli 2025

Heb je ook geprobeerd door de Internet box (router) te → Resetten

• Auteur
  • Rising star
  • 15 reacties
  • 10 juli 2025
Martin schreef:

Heb je ook geprobeerd door de Internet box (router) te → Resetten

Zowel soft als hard resets gedaan, meerdere, zonder resultaat.

Idem voor de wifi clients, als het probleem zicht voordoet is het op alle toestellen.

Forum|alt.badge.img+2

@Vincenti Heb je al eens met een app gekeken of er niet teveel wifi kanalen in de buurt dezelfde kanaal gebruiken en elkaar zo storen??

• Auteur
  • Rising star
  • 15 reacties
  • 10 juli 2025
Master-magic schreef:

@Vincenti Heb je al eens met een app gekeken of er niet teveel wifi kanalen in de buurt dezelfde kanaal gebruiken en elkaar zo storen??

Er zijn inderdaad een hele hoop andere netwerken in de buurt. Ik die hun kanaal kunnen scanner, maar dat helpt niet aangezien je in de internetbox niks kan instellen van kanalen voor je eigen wifi.

Martin
  • 34221 reacties
  • 11 juli 2025
Vincenti schreef:

De wifi op 5 GHz valt dan terug naar enkele Mbs (vaak 5-12 Mbs) met zeer veel vertraging.

Er zijn inderdaad een hele hoop andere netwerken in de buurt. Ik die hun kanaal kunnen scanner, maar dat helpt niet aangezien je in de internetbox niks kan instellen van kanalen voor je eigen wifi.

Het zou mij toch verwonderen dat er in de wifi-5Ghz band nog veel andere kanalen op het zelfde kanaal binnen komen op het zelfde kanaal als dat van u, maar mss bedoel je naburige kanalen, naast deze van u. 
Moest je kijken op de Wifi-2.4 band dan zal dit wel eerder het geval zijn dat er andere signalen op uw kanaal binnenkomen.

Maar eigenlijk zal (zou) de internet box het beste kanaal moeten kiezen.

Ik heb het nog niet geprobeerd maar het schijnt inderdaad dat je op de internet box “One SSID” niet meer kunt uitzetten.

NB: Maar wat ik zelf al vastgesteld heb dat de Internet box niet altijd het beste kanaal kiest en maar pas na een herstart. 
Bv bij stelde ik een tijd geleden vast dat min snelheid gezakt was tot 20Mbps en met de wifi analyser zag ik op kan 52 een Hidden wifi signaal ook binnenkomen met ongeveer de zelfde sterkte als deze van mijn Internet box en na herstarten van de internet box stond mijn kanaal op 36 en was mijn snelheid was terug in orde, het Hidden wifi signaal bleef uiteraard op kanaal 52 binnenkomen

• Auteur
  • Rising star
  • 15 reacties
  • 11 juli 2025

Mijn internet box gebruikt kan 56, anderen in de buurt zijn 48 en 100. In totaal zijn er 6 andere wifi’s zichtbaar op de 5 Ghz band.

Sterkte is -60, noise -83 op 2m afstand van de router.

De 2.4 is meer bezet, maar wel stabieler, deze valt niet terug naar single digit snelheden.

Ik vermoed dat er een sterke verborgen zender op de 5 Ghz is die de boel al dan niet actief verstoord.

Martin
  • 34221 reacties
  • 11 juli 2025

En als je die heropstart blijft die dan op kanaal 56 staan, want stel dat je gestoord wordt zou de Internet box een beter kanaal moeten kiezen ( als alles goed werkt ), want ik vermoed dat de internet box niet automatisch altijd de beste kiest, uit hetgeen ik al ervaren heb met mijn Internet box die dan een beter kanaal kiest na heropstart.

Martin
  • 34221 reacties
  • 11 juli 2025

Ik heb bij mij nu nog eens de test gedaan en de Internet box herstart en nu zie ik bv op wifi-2.4 dat die kanaal 1 gekozen heeft waar heel veel naburige signalen binnenkomen het enigste kanaal waar niks binnenkomt is Kanaal 6 bij mij, dus ik moet vaststellen dat de Internet box niet altijd het beste kanaal kiest !!!

• Auteur
  • Rising star
  • 15 reacties
  • 31 juli 2025

Het was een tijdje goed, maar de laatste dagen is de wifi weer een ramp.

Na verschillende herstarts blijft de interbox steeds een kanaal rond de 50 kiezen, terwijl daar verschillende buren ook gebruik van maken. De kanalen vanaf 116 zijn grotendeels vrij, maar ik kan de interbox niet dwingen deze te gebruiken. (Tenzij deze in niet werken wegens radar...)

Ik val dus steeds terug naar snelheden van minder dan 10 Mbs. Een reconnect van de wifi helpt voor enkele minutes, maar vaak niet meer.

Komt nog een bij dat de internet box weer mijn lg tv blokkeert op ethernet, dus dat is heel leuk tv kijken.

Ik denk dat het tijd word om uit te kijken naar een andere router/wifi en/of provider.