Vraag

Vraag over Smart Wifi

  • 24 April 2020
  • 32 reacties
  • 1057 Bekeken

Beste,

 

Ik heb op Google en andere forum topics gelezen dat Smart Wifi ervoor zorgt dat de 2.4GHz en 5GHz onder dezelfde SSID terecht zullen komen. Dat de modem automatisch naar de beste verbinding zoekt voor elk toestel.

Ik verbind enkel mijn computer met de 5GHz zodat ik rond de 90mbps download snelheid krijg. Wanneer ik verbind met 2.4GHz daalt dit al tot 20mbps. Ik probeer er steeds voor te zorgen dat de computer altijd de hoogste download snelheid krijgt.

Stel dat Smart Wifi aangezet wordt, en het gemiddelde download snelheid van alle toestellen stijgen tot bijvoorbeeld 40mbps. Dit vind ik niet voldoende voor de computer t.o.v. een download snelheid van 90mbps.

Graag wil ik weten of ik ervoor kan zorgen dat de computer hogere prioriteit krijgt (of ik dit kan instellen) met Smart Wifi.

 

Ook maak ik deze topic omdat mijn 5GHz verbinding al een week zo goed als plat ligt. Komt niet voor in de netwerken; en wanneer het er wel in voor komt, dan is er slechts enkele seconden verbinding met het internet waarna het weer uit valt. Ik heb mijn modem al gereboot.

 

Alvast bedankt!


32 reacties

het is normaal dat je geen wifi-5.0-xxxx meer terug vindt aangezien Smart wifi ook staat voor One SSID dus één en de zelfde wifi naam voor zowel de wifi-2.4 band alsook voor de wifi-5.0 band en proximus heeft er voor gekozen om deze de naam “wifi-2.4-xxxx” te geven vandaar dat je denkt dat de wifi-5.0 weg is!

het is normaal dat je geen wifi-5.0-xxxx meer terug vindt aangezien Smart wifi ook staat voor One SSID dus één en de zelfde wifi naam voor 

Dit begrijp ik. Maar ik heb Smart Wifi nog niet eens aan staan. Ook zit er op de modem webpage One SSID disabled staan. Ik heb niets veranderd en ongeveer een week is de 5GHz netwerk plat.

 

Mijn vraag is nu: kan ik ervoor zorgen dat de computer nog steeds dezelfde snelheid behoud (90mbps) zoals op 5GHz wanneer ik Smart Wifi aan zet? Want dit betwijfel ik.

die smart wifi staat al op bij u aangezien je zegt “mijn 5GHz verbinding al een week zo goed als plat ligt”

Toestellen die vroeger op SSID = "wifi-5.0-xxxx" ingesteld stonden moeten nu op SSID "wifi-2.4-xxxx" ingesteld worden.

dus in dit geval heb je ook uw 90 Mbps behouden .

dit hangt zowel met smart wifi of er zonder af van wat je andere toestellen aan het downloaden zijn.

Je kan altijd smart wifi afzetten als je dit wenst en op identiek de zelfde manier weer opzetten wanneer je dit ook maar wilt, zie hoe hieronder>

One SSID deactiveren:
Als je vermoedt dat dit de oorzaak zou zijn van je probleem of testen wilt doen of om het even welke reden,
dan kun je gewoon via de bbox3 zijn web GUI, door te surfen naar http://192.168.1.1
(inloggen als User met User wachtwoord dat op een sticker van je bbox staat)
En daar "One SSID" deactiveren:
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is One SSID uitgeschakeld,

Smart Wifi is nog nooit geactiveerd geweest, One SSID is altijd al “disabled” geweest (en nu nog steeds) op de web GUI.

De 5GHz is nooit volledig weg geweest. Ongeveer een week geleden had ik er nog verbinding mee (met 90mbps). Daarna enkele keren dat het voor enkele seconden uitviel. Vanaf eergisteren is het volledig weg. Niemand heeft Smart Wifi aangezet (is ook nooit aan geweest) aangezien enkel ik aan de modem configuratie kan komen.

 

@Lithm ok dan heb ik je uitleg inderdaad verkeerd geïnterpreteerd.

(maar nu weet je al hoe je smartwifi kan activeren en deactiveren.)

Dus sta je nog niet op one ssid en is er iets niet in orde met je wifi-5.0 mss dan al eens proberen door de bbox te resetten.

> als volgt > https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mdm_reset_trouble/particulieren/support/internet/internet-thuis/problemen-met-internet/de-standaardinstellingen-van-het-wifi-netwerk-herstellen.html

Ik zal eerst zien hoe het internet is met Smart Wifi geactiveerd. Anders probeer ik mijn modem te hard-resetten.

@Lithm Je mag dit uiteraard doen van mij maar als je eerst reset zonder one ssid te activeren kun je al weten of dit de oorzaak van het probleem opgelost heeft, enfin aan u de keuze.

Na een hard-reset is de 5GHz verbinding terug beschikbaar, maar jammer genoeg geen 90mbps zoals vorige week. Ook is de downloadsnelheid heel onstabiel. Maar toch goed dat de 5GHz beschikbaar is.

 

 

Ik verander ook vaak van kanaal wanneer een kanaal niet goed werkt. Kan het problemen opleveren als je te vaak van kanaal wisselt? Ook heb ik ondervonden dan de kanaal vanzelf veranderd. Ik stel het bijvoorbeeld in op 104 en enkele minuten later is ‘ie terug op 36 of 40 of ...

 

Is al veel beter :sweat_smile:

 

@Lithm je kan inderdaad het kanaal zelf kiezen maar dat heb ik van anderen ook nog gehoord dat dit soms vanzelf veranderd, bij mijn bbox3v+ blijft dit nochtans staan zoals ik die zelf ingesteld heb.

Als je met smartwifi werkt kun je die niet meer zelf instellen.

hoe ver sta je van de bbox of wat staat er van muren tussen die eventueel de 5.0 kan verzwakken, anders moet je eens met een toestel op 5.0 de snelheidstest https://pxs.speedtestcustom.com/ doen terwijl je dicht van de bbox staat .

 

louter ter bijkomende info en indien het u moest interesseren:

Als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt, kunt u ook gebruik maken van het Sagemtool 0.13
om je lijnwaarden (snelheid) uit te lezen om de concrete situatie in te schatten
Sagemtool downloaden > klik hier
waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.
(speed=actuele/max snelheid, vectorised yes/no? DLM profile yes/no?, noise margin down/up > 10 dB, 
repair y/n, ROP/modem compatible y/n…)

De computer staat ongeveer 4 à 5 meter van de modem. Er is ook geen muur er tussen. 

Dit zijn de resultaten van de Sagemtool:

 

ja die resultaten zijn natuurlijk prima.

Als je de speedtest doet indien je met een utp kabel verbonden bent bv met laptop aan de bbox direct, haal je dan 90Mbps 

Ik heb eigenlijk nog nooit kabel kunnen gebruiken voor de computer. Een laptop gebruik ik zelf niet. Een kabel trekken van modem naar PC is niet te doen (gaat los doorheen midden de kamer). Maar ik ben er zeker van dat ik 100% snelheid zou krijgen via kabel aangezien ik bijna 100% krijg met 5GHz Wifi verbinding.

Voorlopig ben ik al tevreden dat 5GHz terug werkt.

Reputatie 6
Badge +3

Je zou ook eens even jouw draadloze netwerkkaart kunnen resetten door deze tijdelijk uit te schakelen in apparaatbeheer, vervolgens PC herstarten en dan terug inschakelen. Om in apparaatbeheer te geraken houdt je de windows toets tegelijkertijd in met de r toets typ vervolgens bij openen: devmgmt.msc druk op de enter toets of op ok, ga vervolgens naar netwerkadapters, klik vervolgens met je rechtermuisknop op de naam van je draadloze netwerkkaart en kies voor uitschakelen, herstart je pc. Doe terug hetzelfde maar klik dan op inschakelen. Voer dit ook uit: https://help.iinet.net.au/resetting-network-adapter-winsock-reset  Kijk of er dan verbetering is.

Ik heb eigenlijk nog nooit kabel kunnen gebruiken voor de computer. Een laptop gebruik ik zelf niet. Een kabel trekken van modem naar PC is niet te doen (gaat los doorheen midden de kamer). Maar ik ben er zeker van dat ik 100% snelheid zou krijgen via kabel aangezien ik bijna 100% krijg met 5GHz Wifi verbinding.

Voorlopig ben ik al tevreden dat 5GHz terug werkt.

inderdaad het probleem is eigenlijk al opgelost maar ik stel toch ook vast dat het netwerk in het corona tijdperk zeer zwaarbelast wordt en dat ondervind ik ook als ik de speedtesten doe tov vroeger op wifi5.0 dan haal ik niet meer altijd die 90 Mbps zoals ik vroeger wel haalde. daarom dat ik dacht dat je het ook op het zelfde moment zou merken met een directe bekabelde verbinding met de bbox,, enfin het voornaamste is dat je terug uit de voeten kunt :slight_smile:

Inderdaad. Ik ben er ook zeker van dat door de coronacrisis het netwerk zwaar belast wordt. Daarom ben ik tevreden met ietwat trager internet. Zolang er maar internet is ^^

Reputatie 6
Badge +2

Ooit heb ik die fameuze mail gekregen van Proximus waarin ze die samenvoeging van de kana!en 5.0 en 2.4 aankondigden tot een SSID. Het idee erachter was dat Proximus zelf voor zijn klanten de beste oplossing zou kiezen. Maar ik weet nog altijd niet wat die beste oplossing is. De snelste verbinding? Het beste signaal? Andere factoren?

In myproximus staat nog altijd dat ik die SSID one moet activeren, wat ik niet doe. Ik verkies mijn oplossing te kiezen, baas in eigen huis. En dat is een eerder zwak signaal maar snel genoeg, 5.0 dus. Bij 2,4 zie ik inderdaad meer streepkes maar veel ?inder snelheid.

 

in feite is het snelste het belangrijkste criteria maar gaat natuurlijk hand in hand met het ontvangst niveau maar ook naburige stoorsignalen kunnen een rol spelen zelf al heb je nog redelijk wat ontvangst want die kunnen verstoord worden door naburige stoorders enkel als die zeker 20 dB lager liggen en dan nog afhankelijk of het co-channels zijn of niet speelt een rol maar in hoever het algoritme van de bbox juist met dit alles rekening houdt daar hebben we het raden naar.
Maar het beste dat je kunt doen en dit is altijd zo in automatische systemen is checken in de werkelijkheid of dit voor u zelf echt voordelen biedt en de rest is echt theorie!

Reputatie 6
Badge +3

Het was meer hun reclame over smart Wi-Fi  (=One SSID) die misleidend was (youtube filmpje waardoor je verkeerde verwachtingen schept bij mensen), dat je ineens een snellere verbinding zou krijgen. Wat totaal niet klopt.

Ja dat is net zoals met alle reclame die over het algemeen misleidend is net zoals in dat geval hier door het feit dat men niet uitlegt wanneer en waarom het kan een snellere verbinding geven.

Reputatie 6
Badge +2

Het was meer hun reclame over smart Wi-Fi  (=One SSID) die misleidend was (youtube filmpje waardoor je verkeerde verwachtingen schept bij mensen), dat je ineens een snellere verbinding zou krijgen. Wat totaal niet klopt.

Dat is het hem juist. Ik meen dat ik ooit eens een topic heb gemaakt over dat reclameaspect. De communicatie daarover was inderdaad misleidend, er stonden daar zelfs zinnen in die niet te begrijpen waren. Veel te veel bla bla over eigenlijk een technisch probleem. Daarom nog 1 poging : wat beschouwt Proximus als beste oplossing? Mogen we dat algoritme kennen? Wordt de beste oplossing dan permanent gecontroleerd door software die waar draait? Wordt daar nog verder aan gewerkt, want ik zie op het forum dagelijks problemen die daarmee verband houden? 

De bbox stuurt inderdaad bij welk toestel het best verbindt met de 2.4 of 5.0 band.

die techniek is niet nieuw wordt al een tijdje gebruikt o.a ook bij acess points enz… daarom dat proximus ook wilde/moet  volgen en dit ingevoerd heeft onder de naam smart wifi .

Dat het niet altijd even soepel werkt is soms te wijten aan bepaalde toestellen die daar niet goed mee wegkunnen, in het kort gezegd dat het aan elkaar doorgeven van informatie niet op een correcte manier gebeurd,  maar kan dan soms met een software update, als die voorhanden is voor dit toestel, weer in orde komen.

Een voorbeeld is dat het door sommigen in order gekomen is als hun wifi verbinding met hun TV niet meer goed werkte en na een firmware update te doen het in orde was, het is dan meer een kwestie van te vinden waarom een toestel bv niet goed werkt met smart wifi. 
Voor een doorsnee gebruiker en zeker als je met tostellen werkt die eigenlijk niet van plaats veranderen dus als je geen roaming vandoen hebt dan weet je zelf wel ondervindt je zelf wel vlug wat het beste werkt voor dit toestel ofwel op 5.0 of 2.4.

Om die reden heb ik smart wifi uitgezet.

Het nogal dikwijls zo dat hoe meer je automatiseert hoe meer er ook iets kan verkeerd lopen en dit vraagt wat tijd en debuging, updates enz….

Nog een voorbeeld is het Mesh systeem waar in het begin veel gebruikers daar last mee ondervonden en daarom vond en vind je ook voor deze systemen ook regelmatig software updates uitkomen om dit systeem bij te sturen, al doende leert men…. :relaxed:

Die reclame is misleidend omdat er niet uitgelegd wordt waarop die zogezegde hogere snelheid slaat, maar in zeker zin klopt dit natuurlijk.

Bijvoorbeeld mijn laptop staat op wifi5.0 en zit op een paar meter van de bbox dan haal ik zo’n 70Mbps, maar soms ga ik ook in de bureau zitten en zijn er geen probleem, maar als ik de speedtest doe haal ik maar  20 Mbps  in het beste geval , zet ik hem om te  testen eens  op wifi2.4 dan haal ik het dubbele, had ik nu smart wifi actief laten staan dan had ik inderdaad zoals proximus beweert een snelheidswinst gehaald hiermee!

Dus voor iemand die totaal niet vertrouwd is met het wifi gedoe die zal er zonder hij het weet er baat bij hebben om op smartwifi te werken.

Als ik van de living soms in de bureau ga zitten dan schakel ik ook niet altijd manueel over op wifi2.4, denk er trouwens niet altijd aan, maar soms valt het op dat het trager begint te lopen en dan zet ik hem direct op 2.4.

Reputatie 6
Badge +2

Eigenlijk is het : hoe meer men automatiseert, hoe minder fouten er zouden mogen zijn. Toch als de software goed is gemaakt na een grondige analyse van het probleem. En uiteraard voldoende is getest. 

Men probeert zelfs om ons automatische auto's aan te praten, met uw redenering wordt dat een catastrofe! 

Reageer