Vraag

Vectoring = 'no' - DLM profile = 'unknown'

  • 25 March 2024
  • 15 reacties
  • 187 Bekeken

  • Apprentice
  • 3 reacties

Beste,

Al enkele jaren sinds onze laatste verhuis vind ik dat wij vaak sukkelen met onze internet snelheden (internet Maxi). We komen nooit hoger dan ~15.0/1,8 mbps down/up snelheid. Leuk om met één toestel streams te bekijken maar wanneer je daar een tweede bovenop gooit wordt het vaak lastig (beide via kabel).

Deze getallen zitten ook heel ver van de maximale snelheden (100/30) die Proximus kan aanbieden als ik de internet packs bekijk. Deze maximalen kunnen niet overal gegarandeerd worden en dat begrijp ik ten zeerste. Maar onze snelheden zitten, vind ik, toch een heel pak onder deze maximale getallen.

Afbeeldingen en videos uploaden naar cloud opslag heb ik thuis al enige tijd opgegeven want dit neemt uren in beslag.

Na enkele malen over meerdere maanden er de B-Box 3 Sagem Tool 0.13.0 er bij te halen merk ik telkens op dat vectoring op ‘no’ staat en DLM profile op ‘unknown’. Na een poging te wagen om me bekender te maken met deze termen vroeg ik me af of deze voor ons adres mogelijks kunnen wijzigen. Beide termen lijken een optie te hebben om snelheden te verhogen/verlagen als ik het goed heb?

Bovenstaande screenshot is deze ochtend genomen. Ik heb anderhalve dag geleden een lijntest uitgevoerd via het nummer 0800 22424 samen met een herstart van de modem. De waarden in deze screenshot zijn niks gewijzigd en zijn al jaren dezelfde voor zover ik weet.

Alvast bedankt om dit te lezen en hopelijk meer informatie te bieden.


15 reacties

afgaand op de opgegeven afstand = 666m

zou je in Non-Vectored Zone 2 vallen 

  vectored non-vectored
  profiel DLM profiel DLM
zone 2 50/15 100/40 20/6 50/10

maar ben je aangesloten op een Straatkas (ROP of LEX) die niet gevectoriseerd is.

Waarvan het startprofiel 20/6 is dus zonder de evt verhoging van de DLM (indien dit zou mogelijk zijn in geval je lijn en deze van anderen in de zelfde distributiekabel ook stabiel blijven) In deze Zone 2  zou je profiel ook op 17B moeten staan en niet op 8d

Nu werd je om één of andere reden op zone 3 gevallen

zone 3 30/10 60/15 16,5/2 30/4

.Met basis profiel 16,5/2 

De reden hiervan zal door een PX moderator eens verder moeten nagetrokken worden

Check ook eens of fiber naar je toe komt → Sluit jouw woning aan op fiber - Supersnel internet | Proximus

Reputatie 7
Badge +4

Met een noise margin van 25/18 dB down/up moet uw snelheid  normalerwijze (na enige tijd automatisch) hoger kunnen (zelfs voor een non vectorised line)

Voor een non vectorised line met een lengte tussen 400 en 700 m is de “standaard” startsnelheid LP266 20/6 Mbps down/up

Blijkbaar is deze lager 16.5/2 Mbps down/up omwille van de kwaliteit van de kabel/lijn (ouderdom/reparaties kabel in het publieke domein, ….)

Max. haalbare lijkt op basis van bovenstaande 40/6 Mbps down/up

 

Blijkbaar zou u (nog) aangesloten zijn op een non vectorised ROP (straatkast) , mogelijks ik vermoed evenwel dat u eerder rechtstreeks op een installatie in een gebouw waar vroeger een telefooncentrale LEX aangesloten bent)

Mogelijks worden dergelijke uitrustingen ofwel vervangen om vectorised dsl te ondersteunen ofwel zal uw buurt direct op fiber aangesloten worden

Enkel Proximus kan u hierover info verschaffen

 

De “standaard” startsnelheid van de vectorised dsl line met een lengte tussen 400 en 700 m is 50/15 (LP085), ook hier kan de DLM (dynamic line management system) hogere snelheden ondersteunen indien de resultaten van automatisch lopende testen dit toelaten ( vermijden dat klanten met koperparen in dezelfde distributiekabel elkaar storen)

 

Ref.

voor de minimum gegarandeerde snelheid op adres zie

Speedtest internet connectie | Proximus

&

ibpt | Dataportaal - Dataportaal van het BIPT (bipt-data.be)

 

 

 

 

afgaand op de opgegeven afstand = 666m

zou je in Non-Vectored Zone 2 vallen 

  vectored non-vectored
  profiel DLM profiel DLM
zone 2 50/15 100/40 20/6 50/10

maar ben je aangesloten op een Straatkas (ROP of LEX) die niet gevectoriseerd is.

Waarvan het startprofiel 20/6 is dus zonder de evt verhoging van de DLM (indien dit zou mogelijk zijn in geval je lijn en deze van anderen in de zelfde distributiekabel ook stabiel blijven) In deze Zone 2  zou je profiel ook op 17B moeten staan en niet op 8d

Nu werd je om één of andere reden op zone 3 gevallen

zone 3 30/10 60/15 16,5/2 30/4

.Met basis profiel 16,5/2 

De reden hiervan zal door een PX moderator eens verder moeten nagetrokken worden

Check ook eens of fiber naar je toe komt → Sluit jouw woning aan op fiber - Supersnel internet | Proximus

 

De 666m afstand lijkt perfect overeen te komen via Google Maps met de ingang van een oud RTT gebouw 3 straten verder parallel met de onze. Qua fiber hebben we al interesse getoond en zou dit worden geïnstalleerd. Maar dat verwachten we niet al te snel.

Fiber is binnenkort beschikbaar op je adres.

 

Hopelijk kan een moderator meer info bieden over het zone gedoe.

Met een noise margin van 25/18 dB down/up moet uw snelheid  normalerwijze (na enige tijd automatisch) hoger kunnen (zelfs voor een non vectorised line)

Voor een non vectorised line met een lengte tussen 400 en 700 m is de “standaard” startsnelheid LP266 20/6 Mbps down/up

Blijkbaar is deze lager 16.5/2 Mbps down/up omwille van de kwaliteit van de kabel/lijn (ouderdom/reparaties kabel in het publieke domein, ….)

Max. haalbare lijkt op basis van bovenstaande 40/6 Mbps down/up

 

Blijkbaar zou u (nog) aangesloten zijn op een non vectorised ROP (straatkast) , mogelijks ik vermoed evenwel dat u eerder rechtstreeks op een installatie in een gebouw waar vroeger een telefooncentrale LEX aangesloten bent)

Mogelijks worden dergelijke uitrustingen ofwel vervangen om vectorised dsl te ondersteunen ofwel zal uw buurt direct op fiber aangesloten worden

Enkel Proximus kan u hierover info verschaffen

 

De “standaard” startsnelheid van de vectorised dsl line met een lengte tussen 400 en 700 m is 50/15 (LP085), ook hier kan de DLM (dynamic line management system) hogere snelheden ondersteunen indien de resultaten van automatisch lopende testen dit toelaten ( vermijden dat klanten met koperparen in dezelfde distributiekabel elkaar storen)

 

Ref.

voor de minimum gegarandeerde snelheid op adres zie

Speedtest internet connectie | Proximus

&

ibpt | Dataportaal - Dataportaal van het BIPT (bipt-data.be)

 

Als ik hier rondwandel kom ik meerdere kabelverdeelkasten en ROPs tegen. Meeste op zo’n 300 tot 350 meter. Klein beetje doorwandelen bots ik op een oud RTT gebouw. De afstand van onze deur naar dit gebouw is bijna exact wat de tool voorschotelt (~666m). Dit RTT gebouw zal het ‘LEX’ ‘bevatten’ waar wij mogelijks op aangesloten zijn?

 

Minimum gegarandeerde snelheid:

Geadverteerde snelheid

tot 100 Mbps download - tot 30 Mbps upload

Maximumsnelheid beschikbaar voor 64% van de lijnen met jouw configuratie

15.4 Mbps download - 2.9 Mbps upload

Gegarandeerde maximale snelheid. Dit is ook de minimale snelheid

11.2 Mbps download - 1 Mbps upload

Normaal beschikbare snelheid

De werkelijke beschikbare snelheid zal na indienstelling meegedeeld worden via MyProximus.

Je downloadvolume is onbeperkt, ook in een Pack.

 

komt dus overeen met 16,5/2

16,5/2 is de synchronisatie snelheid waar je ongeveer 10% mag aftrekken wegens overhead.
Of PX je op een andere ROP zou kunnen zetten (of dit praktisch mogelijk is) met kortere lijnafstand is weer een andere vraag natuurlijk, als die ROP’s volzet zijn gaat het zeker al niet!

Reputatie 6
Badge +2

Of PX je op een andere ROP zou kunnen zetten (of dit praktisch mogelijk is) met kortere lijnafstand is weer een andere vraag natuurlijk, als die ROP’s volzet zijn gaat het zeker al niet!

 

Hoe meer mensen overgaan naar Fiber, hoe meer plaats er vrijkomt in de ROPs zou je denken? 😃

Overzetten naar een ROP is in de praktijk niet altijd mogelijk: jouw kabel moet dan wel ergens aan de ROP/KVD passeren?

 

Bovenstaande screenshot is deze ochtend genomen. Ik heb anderhalve dag geleden een lijntest uitgevoerd via het nummer 0800 22424 samen met een herstart van de modem. De waarden in deze screenshot zijn niks gewijzigd en zijn al jaren dezelfde voor zover ik weet.

 

De screenshot is duidelijk dat er iets hapert aan jouw lijn

  • De downstream attenuation (20 dB) komt absoluut niet overeen met de afstand van 666m. Bij zo’n korte afstand zou de attenuation véél lager moeten zijn. Er zit dus “verlies” op de lijn.
  • Bij deze afstand (met normale verzwakking) zou je in “zone 2” moeten zitten, en zou je tenminste 20/6 tot max. 50/10 moeten kunnen halen
  • Met de goede SNR waarden die je hebt (25dB down, 18dB up) zou DLM normaal jouw lijnsnelheid nog kunnen verhogen (30/4 of meer) …

Mijn advies

  1. Vraag een interventie van Proximus. Een technieker moet ter plaatse jouw lijn testen en eventueel repareren (los contact, slechte kabel, ...). Dit is in principe gratis, tenzij de fout op jouw binneninstallatie gevonden wordt.
  2. @moderator kan eventueel je lijn eens van afstand uitmeten/checken
  3. vraag eens aan de geburen (links en rechts van jouw woning, aan dezelfde kant van de staat) welke snelheden zij krijgen
  4. last but not least: kijk eens na of jouw binnen installatie volledig OK is:

Binneninstalatie:

  • de binnenkomende Proximus lijn eindigt op een NTP2007.
  • geen enkele andere telefoondraad mag hieraan verbonden zijn, dus géén “aftakkingen”
  • jouw B-box3 moet direct op de NTP aangesloten worden (eventueel via een DDSL2 filter (TF2007)
Reputatie 7
Badge +4

Wacht de reactie van een Proximus moderator met bijkomende info op dit publieke forum af

Of u al dan niet op een straatkast in uw buurt aansluitbaar bent hangt af van de topologie van het betrokken lokale net (en inderdaad of erin al dan niet nog dsl-poorten vrij zijn op dit ogenblik)

Uw actuele snelheid op uw huidige lijn moet mijns inziens evenwel nog (automatisch) “beduidend” hoger kunnen (16.5/2 → 25/ x→ 30 /y → max. 40/6 ? op basis van de noise margins die beduidend hoger zijn dan 10 dB

 

Noise margin' parameter value [dB]:

  • up to 6 dB is a bad line, and there are synchronization problems;
  • 7 dB to 10 dB failures are possible;
  • 11 dB to 20 dB is a good line, no problems with synchronization;
  • 21 dB to 28 dB is a very good line;
  • 29 dB and above is a perfect line.

'Signal attenuation' parameter value [dB]:

  • up to 20 dB is a perfect line;
  • 20 dB to 40 dB — stable line;
  • 40 dB to 50 dB — possible failures;
  • 50 dB to 60 dB — the synchronization is periodically lost;
  • 60 dB and above — the equipment will not work.

maar als op http://proximus.be/internetsnelheid er aangegeven wordt gegarandeerd  11,12/1 zou ik toch veronderstellen dat PX toch weergeeft wat echt mogelijk is op die lijn, of passen ze dit aan als er om één of andere reden verzwakking op die lijn bijgekomen is ??

Bedankt voor de vele reacties ondertussen. Heb eens de binneninstallatie samen met men pa bekeken om te zien of er daar iets fout loopt. Daar lijkt in onze ogen niks verkeerd te zijn *questionmark*.

(3 foto’s lager)

De linker donkergrijze kabel gaat rechtstreeks in een aparte rode tube (zoals ernaast) de grond in naar de voorgevel. Lengte van de NTP2007 naar de voorgevel zal minstens een vier tot vijf meter zijn.

De middelste zwarte kabel gaat rechtstreeks naar onze B-box 3. Dit is enkel deze kabel, geen filter of wat dan ook is hiertussen geplaatst.

De rechter lichtgrijze kabel is de telefoonkabel? Deze gaat richting de woonkamer en lijkt in orde te zijn.

Resterende zichtbare kabels hebben geen interactie met de Proximus bekabeling.

Wij zien geen aftakkingen of andere zaken die verkeerd zijn. Maar corrigeer ons indien nodig.

 

Bij de buren polsen probeer ik zo snel mogelijk. We wonen in een doodlopende straat/wijk met 15 rijhuizen (9x even, 6x oneven). Vermoed dat de bekabeling een lus maakt waarbij deze aftakt van en terugkeert naar de ‘hoofdstraat’ waar wij in- en uitrijden met onze voertuigen.

 

Qua reactie van een Proximus moderator hoef ik enkel te wachten en geen ‘ping’ te sturen?

 

 

 

 

Wat bijkomende info: 

Dit is het inwendige van de NTP2007 PX intro aansluitdoos.

uw linkse donkergrijze kabel is de binnenkomende Proximus introductie kabel aangesloten op het zwart klemmenblokje.

uw rechtse kabel kabel is aangesloten op het groen klemmenblokje

op het blauw blokje is er niks aangesloten bij u. In de plaats is uw bbox / internetbox bij u op de DSL uitgang aangesloten van de TF2007 (= Laagdoorlaat Filter, om telefoonsignaal van VDSL signaal te scheiden) die op de NTP2007 ingeplugd is .

Dus zo te zien lijkt alles normaal kwestie aansluitingen.

Om een reactie van een PX moderator te krijgen is het gewoon wachten tot iemand hier de draad opneemt.

 

Reputatie 1
Badge

 

 

Graag had ik wat info over de 2 telefoonaansluitingen. Is dit enkel als je enkel vaste lijn hebt? Of kan je daar de modem zonder splitter op aansluiten?

 

Wat is de functie er dus precies van?

 

Wat is het nadeel of voordeel met of zonder splitter? En aansluiten voor of nadeel in de telefoonaansluiting.

die twee telefoon aansluitingen kan je inderdaad gebruiken voor een vaste analoge telefoon verbinding.

Als je geen vaste telefoon aansluiting/abonnement hebt kan je zonder die TF2007 laagdoorlaat filter werken (laat alleen de frequenties door tot 3400Hz).

Dan kan je de bbox gebruiken zonder TF2007 .

Als de splitter TF2007 verwijderd is, gaat de introlijn rechtstreeks naar het groene blokje en de twee RJ11 TF stekkertjes van de NTP2007 en komt de introlijn volledig los te liggen van het blauwe blokje van de NTP2007.

Reputatie 6
Badge +2

De linker donkergrijze kabel gaat rechtstreeks in een aparte rode tube (zoals ernaast) de grond in naar de voorgevel.

De middelste zwarte kabel gaat rechtstreeks naar onze B-box 3. Dit is enkel deze kabel, geen filter of wat dan ook is hiertussen geplaatst.

De rechter lichtgrijze kabel is de telefoonkabel? Deze gaat richting de woonkamer en lijkt in orde te zijn.

 

 

Kan je de Proximus aansluitdoos eens openvijzen om de aansluitingen te controleren?

  • de linker donkergrijze kabel (intro) moet aangesloten zijn op de zwarte klemmen. Controleer of er hier geen los contact is (eventueel wat oxidatie)
  • de rechter lichtgrijze kabel moet aangesloten zijn op de groene klemmen. Controleer deze ook.

Belangrijk is dat de rechter lichtgrijze kabel (telefonie) niet aangesloten is op het blauwe blokje!

Reputatie 7
Badge +4

@ffm Je lijn staat op 16Mbps. Dit is inderdaad afhankelijk van de afstand naar de hoofdcentrale in jouw geval. Het kan inderdaad zijn dat de kabel eerst de ene kant van de straat bedient en dan op het einde van de straat oversteekt en terugkomt zoals je zelf al aangeeft. Een technieker gaat in dit geval jammer genoeg niet veel aan de snelheid kunnen veranderen.

Reputatie 7
Badge +4

@HadewychT met noise margins van 25/18 dB down/up en een attenuation van 20 dB mag in 1e instantie toch verwacht worden dat de DLM om zijn minst de downloadsnelheid automatisch hoger zou kunnen krijgen, nee?

 

Reageer