Vraag

uitgaande mails met thunderbird

  • 9 December 2023
  • 14 reacties
  • 389 Bekeken

Sinds begin dec kan ik geen uitgaande mails meer versturen via Thunderbird, inkomende mails zijn geen probleem. Na contact met Proximus, via telefoon en via chat, waarbij ze verschillende instellingen doorgegeven hebben die we allemaal geprobeerd hebben, lukt het niet. De authenticatie lukt gewoon niet.

We hebben ook al de tips getest die op het forum van Thunderbird staan, ook zonder resultaat.

Kan er iemand helpen om dit probleem op te lossen?


14 reacties

Heb je al gecontroleerd of deze instellingen kloppen bij u

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mail_auth/particulieren/support/internet/e-mails-en-website/problemen-met-je-mailbox/bescherm-je-mailbox-om-e-mails-te-versturen.html

&

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mail_config/particulieren/support/internet/e-mails-en-website/je-mailbox-instellen/email-instellen-op-je-gsm-tablet-of-computer.html

  • Inkomende mailserver
    • Type: IMAP
    • Adres: imap.proximus.be
    • Beveiliging: SSL
    • Poort: 993
      Wie liever Skynet POP3 gebruikt voor het ontvangen van e-mails, gebruikt het volgende adres:
      pop.proximus.be. Poort: 995
  • Uitgaande mailserver
    • Type: SMTP
    • Adres: relay.proximus.be
    • Beveiliging: STARTTLS of TLS
    • Poort: 587
    • Authentificatie: Ja

Vul je volledige e-mailadres en het wachtwoord van je mailbox in.

Maar kun je wel mails versturen via http://webmail.proximus.be 

NB: PX medewerkers komen pas maandag terug langs hier.

Dag Martin,

ik heb inderdaad al deze tips geprobeerd, de instellingen kloppen. Mails kan ik inderdaad versturen via webmail maar hopelijk is dit een zeer tijdelijke oplossing en wordt het probleem definitief opgelost.

 

@avkw

ik heb met deze instellingen geen problemen met thunderbird, maar zou ook iets kunnen te maken hebben met welke mailzender contact gemaakt wordt en wel om deze reden zoals hier beschreven → E-mail verzenden gaat niet meer vanuit outlook (windows 10) | Proximus Forum !

Heb de directe IPs van de server gebruikt:

pop.proximus.be, 195.13.7.92:995

Met deze server lukt de TLS handshake wel. Server biedt TLS1.1/1.2 en 6 ciphers aan.

pop.proximus.be, 195.13.7.87:995

Met deze server lukt de TLS handshake niet. Server biedt enkel TLS1.2 en 2 ciphers aan.

Naargelang de emailclient support heeft voor TLS1.1 of TLS1.2 en in combinatie met het al dan niet ondersteunen van de aangeboden ciphers, krijg je problemen.
Bovendien zal de ene problemen zien en de andere niet, omdat de fysieke servers blijkbaar verschillende configuraties draaien!

Ik heb zelf wat problemen ondervonden om een oude email client in de pas te krijgen op PC maar met thunderbird en outlook (onder IMAP) werkt het probleemloos.

Maar ik snap niet dat u zegt “mail versturen” en daarbij de parameters opgeeft van “mail ontvangen” (pop adres)? 
Bij mijn weten moet dat naar een smtp server op poort 587 met STARTTLS authenticatie … een kwestie van “talk or listen” op eventueel dezelfde server, ander protocol. 

En BTW er is een gigantische verwarring bij Proximus tussen uw email login en uw proximus account login!

Reputatie 7
Badge +5

@avkw Kan je je klantengegevens aan je forumprofiel toevoegen? Dan kijken we het voor je na.

Reputatie 2
Badge

Uitgaande mails gaan niet met Thunderbird.

Sinds een week kan ik geen mails meer verzenden. Donderdag heb ik proximus gebeld maar na een gesprek moest ik contact opnemen met de verkoper. De PC binnen gedaan maar daar werkte alles prima. Vrijdag voormiddag heb ik terug naar proximus gebeld (een gesprek van bijna 1 uur en 30 minuten). Zonder resultaat. Daarna heeft men mij gebeld. Steeds hetzelfde: geen oplossing. De verkoper nogmaals gecontacteerd en die is vrijdag avond aan huis geweest maar kon niets vinden. Het probleem is niet aan de PC maar ligt aan proximus. Zaterdag een andere technieker aan huis geweest met hetzelfde antwoordt. Het heeft mij al een pak geld gekost en er is nog steeds geen oplossing. Wie kan mij verder helpen.

Daisy

de klantgegevens heb ik toegevoegd aan mijn forumprofiel.

Witte herder, ik heb hetzelfde probleem en ook geen zicht op een mogelijke oplossing. Probleem is ook iets meer dan een week geleden begonnen.

 

Wie kan het blijvend probleem oplossen met de uitgaande mails met Thunderbird? Ook al uren met de Proximus klantendienst aan de lijn gehangen en verschillende instellingen die ze doorgaven geprobeerd, maar het probleem blijft. De klantendienst van Proximus heeft al 2x een ticket aangemaakt voor een externe IT dienstverlener die binnen de 48 uren contact zou opnemen, maar we zijn bijna 3 weken verder en nog geen enkel contact gehad met de IT dienstverlener. Ben ik nu echt de enige Thunderbird gebruiker die problemen heeft sinds begin dec met uitgaande mails? De inkomende mails geven geen enkel probleem.

@avkw Ter info:

volgens mij kan het toch ook iets te maken hebben met welke mailserver er aangesproken wordt. zie → Problemen met versleutelde IMAP/POP3 / beperkte TLS 1.2 ciphers | Proximus Forum

Trouwens heb ik met Thunderbird dit probleem totaal niet wat ook in de zelfde richting wijst?

Long shot. Probeer eens het volgende (geen permanente oplossing) bij SMTP :
Server : relay.skynet.be
port : 25
Connection Security : none
Auth Method : No Authentication
 

Raar dat dit nog werkt gezien de recente restricties die PX opgelegd heeft uit veiligheid, ofwel wordt op de mailserver die je benadert nog niet toegepast?

Raar dat dit nog werkt gezien de recente restricties die PX opgelegd heeft uit veiligheid, ofwel wordt op de mailserver die je benadert nog niet toegepast?

Lijkt nog te werken, ik heb nog 1 mailbox die er gebruik van maakt merk ik zelf. Dus ja, vreemd :-)
Vermoedelijk ergens over het hoofd gezien.

Reputatie 6
Badge +2

Raar dat dit nog werkt gezien de recente restricties die PX opgelegd heeft uit veiligheid, ofwel wordt op de mailserver die je benadert nog niet toegepast?

 

Waarom zou dat niet werken?

Authenticatie is alleen nodig als je mails verstuurt vanop een ander netwerk. Bijvoorbeeld met je GSM, of met een laptop als je die elders gebruikt.

Maar met een Desktop PC, die je alleen thuis gebruikt op een Proximus internetlijn, is er (nog) geen SMTP authenticatie nodig.

@philippe_d  Dan begrijp ik niet waarom dit op mijn laptop (met thunderbird) op mijn proximus netwerk thuis niet werkt?

Reageer