Vraag

type fibermodem

  • 10 February 2023
  • 31 reacties
  • 901 Bekeken

Hallo ik heb een vraag weet iemand soms welke fibermodem dat proximus gebruikt ?

Mvg


31 reacties

Geen idee waarom je dit vraagt maar een soortgelijke vraag passeerde hier onlangs nog.
Misschien vind je daar het antwoord (deels) ?

 

 

Neen daar vind ik de info niet op, over gewone modems en boxen krijg je op de site volledige uitleg over maar over de fibermodems word niets vertelt

Reputatie 7
Badge +4

Bv. een zwarte links van het witte fiberaansluitpunt

Er zou blijkbaar ook een dergelijke kleinere versie zijn

&

 

bv. een witte links naast de Bbox3v+

 

Ik dacht begrepen te hebben dat het Nokia ONT betreft

 

Gaat het over de kleur, het merk, het formaat?
Het formaat staat wel in de link geloof ik.
Misschien eens specificeren wat je wil weten?

 

Neen daar vind ik de info niet op, over gewone modems en boxen krijg je op de site volledige uitleg over maar over de fibermodems word niets vertelt

@techboy27 ter info: mss is het de bedoeling van je om een ander ONT te gebruiken dan die van Proximus, maar bij Proximus ben je verplicht van hun fibermodem te gebruiken.

ja had graag geweten weten aansluiten er allemaal op de fibermodem zijn.

zodat ik mijn andere router/modem er kan op aansluiten 

Reputatie 7
Badge +4

U kunt op de ONT/fibermodem enkel 1 ethernetpoort RJ45 gebruiken (waarop Proximus uw Bbox3v+ of  internetbox aansluit)

Indien u geen decoders hebt kunt u evenueel de betrokken Bbox3v=/internetbox vervangen door een gepaste privé router 

U kunt op de ONT/fibermodem enkel 1 ethernetpoort RJ45 gebruiken (waarop Proximus uw Bbox3v+ of  fibermodem aansluit)

Indien u geen decoders hebt kunt u eventueel de betrokken Bbox3v=/internetbox vervangen door een gepaste privé router 

 

Je hebt te vlug willen typen ;-)

(waarop Proximus uw Bbox3v+ of  internetbox =bbox4  aansluit) (de Wan poort van de bbox3 of bbox4)

TBI: Je eigen privérouter  | Proximus

 

Reputatie 7
Badge +4

@Martin inderdaad (multitasking activiteiten...)

het is een cisco adsl router

Reputatie 7
Badge +4

het is een cisco adsl router

Of u deze als router achter de ONT/fibermodem kunt gebruiken moet ik u het antwoord schuldig blijven

→ consulteer uw handleiding en zie welke instellingen al dan niet mogelijk zijn

&

ter info in het Fr

Conseil pour l'utilisateur d'un routeur sur une connexion fibre | Proximus Forum

 

Ik heb nog een vraag nu steek de RJ11 in de muur voor telefonie, is dat ook voor fiber zo ?

 

Waarom ik deze vraag stel is omdat de telefoon beneden staat en de modem twee verdiepingen hoger.

Reputatie 7
Badge +4

Bij Fiber wordt (in principe) geen gebruik meer gemaakt van NTP2007 aansluitpunt

Zoals reeds het geval is of kan zijn bij het gebruik van een Bbox3v+ op xdsl verbindingen wordt voor de aansluiting van gewone vaste analoge (of DECT) telefoons gebruik gemaakt van de groene RJ11 poorten 

Uiteraard kunt u een dergelijke poort verbindingen met een RJ11 (Niko) contactdoos om de telefonieaansluiting via telefoonkabel in de muur naar een andere verdieping over te brengen

Een Dect basisstation naast de BBox3v+/internetbox in uw woning kan mogelijkerwijze ook de verbining met een Dect telefoon verzekeren

Eventueel kunt u ook gebruik maken van een VoIP telefoon (bv. Yealink) aangesloten op een gele RJ45 poort van de Bbox/internetbox  al dan niet via (Niko) RJ45 datacontactdozen op een hogere verdieping gesitueerd (via utp/ethernetkabel)

Tot slot er zijn uiteraard ook VoIP Dect telefoons (bv. Gigaset)

Koop de Gigaset PREMIUM 100A GO draadloze DECT-telefoon | Gigaset

Yealink SIP-T30 - Classic Business IP Phone - Voice Communication | Yealink

Basisfuncties van je Call Connect-toestel | Proximus

 

b-box 3V+ - Installatiegids (proximus.be)

 

 

Internet Box - Installatiegids (proximus.be)

 

Op een Bbox3v+ kunt u ook eventueel gebruik maken van de geïntegreerde DECT basis en van een Proximus HD40 toestel

Twist 40 HD | Proximus

&

hier vind je een duidelijke uitleg over het aansluiten van een telefoon op je bbox of op je Internet box

Telefoon aansluiten op je bbox (proximus.be)

Telefoon aansluiten op je Internet box (proximus.be)

verschil is ook dat de internetbox geen ingebouwd dect basisstation heeft zoals de bbox3 die wel nog heeft. Als je de NTP2007 laat staan voor TF aansluiting mag je de TF2007 er uit pluggen indien je dit wilt, als je hem laat steken zit er een laagdoorlaat filter tussen wat natuurlijk mag)

Links=TF2007 ---------------------------------------------------------Rechts=NTP2007

Edit: nu zie ik dat M_016 deze telefoon aansluitgidsen ook bijgevoegd heeft aan zijn oorspronkelijk bericht hierboven.  

Reputatie 6
Badge +2

het is een cisco adsl router

 

Vraag is waarom je die oude Cisco ADSL router nog zou willen gebruiken?

Als je nu een nieuwe Fiber aansluiting bestelt, zal je van Proximus gratis (bruikleen) de nieuwe Internet Box krijgen (of een B-box3).

Dan heb je die oude ADSL modem toch niet meer nodig?

 

Als je die toch persé verder wilt gebruiken, en je kan die instellen als router moet je die aansluiten achter de Proximus router.

Reputatie 6
Badge +2

Ik heb nog een vraag nu steek de RJ11 in de muur voor telefonie, is dat ook voor fiber zo ?

Waarom ik deze vraag stel is omdat de telefoon beneden staat en de modem twee verdiepingen hoger.

 

De telefoon wordt aangesloten op de Proximus internet box of B-box3 modem.

Maar gezien de oude telefoonkabel niet meer gebruikt wordt voor ADSL of VDSL2 is er wellicht een mogelijkheid om de bestaande bekabeling te gebruiken voor de verbinding tussen modem en telefoon...

Reputatie 7
Badge +4

ter info

met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan de telefoonkabel tussen de huidige NTP2007 (naast de huidige Bbox) en de lager gelegen telefoon herbruikt worden

het volstaat een groene RJ11 poort van de Bbox/internetbox aan te sluiten op zwart links onder en de betrokken telefoonkabel op groen rechts boven van de NTP2007 (of deze laatste door een RJ11 contactdoos van bv. Niko te vervangen ) vermits deze NTP2007 niet meer gebruikt wordt voor een fiberaansluiting (zie hiervoor)

de 

Reputatie 6
Badge +2

het volstaat een groene RJ11 poort van de Bbox/internetbox aan te sluiten op zwart links onder en de betrokken telefoonkabel op groen rechts boven van de NTP2007 (of deze laatste door een RJ11 contactdoos van bv. Niko te vervangen ) vermits deze NTP2007 niet meer gebruikt wordt voor een fiberaansluiting (zie hiervoor)

 

Waarom moeilijk maken als het gemakkelijk kan? Je hoeft hiervoor de NTP niet open te schroeven 😉.

Ik neem aan dat de TS inderdaad een NTP2007 heeft (zoals hierboven afgebeeld) en een splitter (TF2007), en dat zijn telefoon aangesloten is op het groene blokje rechtsboven.

Wat je dan kan doen is:

  • op de splitter (TF2007) staan 2 kleine schakelaartjes (dipswitches). Zet deze schakelaartjes naar beneden (staan normaal naar boven).
  • steek de splitter terug om de NTP.
  • sluit de groene poort van de B-box3 of Internet Box aan op één van de 2 RJ11 poorten op de NTP.
  • Nu heb je het telefoonsignaal zowel op de 2de RJ11 poort, als op het groene blokje.

Deze schakelaartjes isoleren het telefonie signaal en het VDSL2 signaal van elkaar.

Deze (niet goed gekende) set-up wordt gebruikt als je telefonie hebt via een router (B-box, FrirzBox, etc...)

  1. bij een klassieke analoge telefoonlijn staan deze dipswitches naar boven: in deze stand wordt het analoge telefoonsignaal gefilterd (zie tekening hierboven) uit de binnenkomende Proximus lijn.
  2. bij een I-talk lijn, of als je “internet only” hebt, staan de dipswitches op de filter naar beneden. Nu wordt het inkomend signaal gescheiden van het telefonie gebeuren, en kan je het telefoonsignaal vanuit de modem terug op jouw telefonie binnenbekabeling zetten.
Reputatie 7
Badge +4

Deze (niet goed gekende) set-up

Inderdaad een mij tot op heden onbekende nog gebruiksvriendelijker/eenvoudiger oplossing 

 

  • Nu heb je het telefoonsignaal zowel op de 2de RJ11 poort, als op het groene blokje.

Dat is toch ook zo als je gewoon de TF2007 splitter uittrekt
(aangezien die dan toch niet meer vandoen is )

Reputatie 6
Badge +2
  •  

Dat is toch ook zo als je gewoon de TF2007 splitter uittrekt
(aangezien die dan toch niet meer vandoen is )

Neen.

Want dan word je binnenbekabeling nog altijd doorverbonden met de binnenkomende (dode) Proximus-lijn (zwarte blokje).

Met de splitter en de diepswitches naar beneden isoleer je zwart van groen..

Ik heb nog geen fiber aansluiten bestelt, waarom ik die cisco adsl gebruik omdat je op de bbox beperkt  zit en wil graag twee netwerken, en je moet een bbox gebruiken als je tv hebt. 

Bedankt @philippe_d 

ik heb het inwendig schema van de NTP2007 en de splitter eens beter bestudeerd en inderdaad de introlijn komt dan volledig los te liggen van de het groene blokje en de twee RJ11 TF stekkertjes van de NTP2007 en komt de Introlijn wel nog terecht op het blauwe blokje van de NTP2007 en op het RJ11 DSL stekkertje van de splitter.

En in het ander geval, als je de splitter verwijderd, gaat de introlijn rechtstreeks naar het groene blokje en de twee RJ11 TF stekkertjes van de NTP2007  en komt de introlijn volledig los te liggen van het blauwe blokje van de NTP2007

Reputatie 7
Badge +4

Er is in principe niets dat u belet achter de ONT (“fibermodem”) een (managed) switch te installeren en op een uitgang X van deze switch de Bbox/internetbox aan te sluiten voor de aansluiting van de decoder(s) en op een uitgang Y van deze switch een gepaste router voor uw “lokale privé netwerk”

&

ter info:

Connection décodeur à un TP-Link DECO X60 | Proximus Forum

Oke kun je dit ook doen via de klassieke verbinding 

Reageer