Vraag

TV Box op eigen router?

  • 11 November 2023
  • 9 reacties
  • 530 Bekeken

Ik denk er sterk aan om de BBox3 in m’n appartement waar de Internet ethernet op toe komt (Fiber komt toe 3 verdiepen lager en wordt daar omgezet van filer->ethernet) weg te halen en volledig te vervangen door een UI DreamMachine Pro.
Ben op de hoogte dat dit kan (VLAN tagging op WAN poort enz...).

Waar ik tot nu toe geen confirmatie over heb: werkt de Proximus TVBox (android) ook nog altijd als ik deze inplug op de DreamMachine?

Karel.


9 reacties

mss vind je hier voldoende uitleg:

Je privérouter instellen  | Proximus

zie ook → without Bbox4 | Proximus Forum

Thanks… Die topics had ik al gevonden, maar geen confirmatie dat de TVBox effectief werkt zonder Proximus BBox op je eigen router.

Thanks… Die topics had ik al gevonden, maar geen confirmatie dat de TVBox effectief werkt zonder Proximus BBox op je eigen router.

@karelu mss moet je eens ook kijken op Userbase of daar iets meer te vinden is.

bv.→  Proximus: nieuwe configuratie "1vlan" - Pagina 2 - Userbase

Reputatie 7
Badge +4

Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zal dit niet correct functioneren (tenzij mogelijks voor opgenomen programma’s of programma’s in “replay”

changer de modem | Proximus Forum

 

 

 

Reputatie 6
Badge +2

Ik denk er sterk aan om de BBox3 in m’n appartement waar de Internet ethernet op toe komt (Fiber komt toe 3 verdiepen lager en wordt daar omgezet van filer->ethernet) weg te halen en volledig te vervangen door een UI DreamMachine Pro.

Waar ik tot nu toe geen confirmatie over heb: werkt de Proximus TVBox (android) ook nog altijd als ik deze inplug op de DreamMachine?.

 

Bent u zeker dat je een B-box3 hebt? Bij de meeste Fiberklnaten werd een “Internet Box” geiinstalleerd.

De kans is klein dat Proximus TV zal blijven werken achter jouw eigen router.

Je kan best je eigen router laten staan, en daarachter jouw UDM pro aansluiten (in bridge). En je TV Box direct aansluiten op de B-box3

PS

Vanaf 1/11/2024 zou dat geen probleem meer mogen zijn. Door de “vrije hardware keuze” zal PX verplicht zijn de nodige support te beiden om je eigen router te kunnen gebruiken.

De kans is klein dat Proximus TV zal blijven werken achter jouw eigen router.

 

@philippe_d 

Wat bedoel je daar juist mee ?  wil dit zeggen dat Proximus dit na een tijd gaat verhinderen ?

Of bedoel je dat het met een bbox3 niet gaat blijven werken en met een bbox4 wel ?

Reputatie 7
Badge +3

@karelu 

Je kan dit proberen en misschien gaat het werken, maar het is niet echt de bedoeling. 

Op een privé modem wordt echter geen ondersteuning gegeven door de technische dienst. 

Het gebruik van onze eigen (bbox) modems wordt ten zeerste aanbevolen.

 

Geert

 

Ik heb deze setup volledig werkende gekregen met de Ubiquity dream Machine en een Layer 3 Enterprise switch van Ubiquity.

 

Het belangrijkste is dat u IGMP snooping toelaat en de specifieke poort waar de Android TV in zit op een aparte VLAN zet waar IPTV is toegestaan. Bovenop hebben wij een traffic route opstaan dat alles wat zich in deze VLAN bevindt, rechtstreeks doorgeforward wordt naar de WAN poort van de Dream Machine. Ik raad u dus aan een /29 subnet te gebruiken waar specifiek uw Proximus android tv box in zit.

 

Indien u hulp nodig heeft met deze setup kan u altijd even afspraak boeken op pcdokterhasselt

 

Mvg

 

Julio

@PC Dokter Hasselt misschien is het niet slecht om de kennis te delen zoals iedereen doet hier op het forum?

Had u een BBox3 (PPPoE ) of werkte u met de nieuwe InternetBox (DHCP)
BBox: VLAN10 voor Internet traffic en VLAN30 voor TV?
Internet Box: flat VLAN20?

Reageer