Vraag

TP-Link RE705X AX3000 mesh Wi-Fi 6-extender en Internet Box?

  • 16 April 2023
  • 9 reacties
  • 1018 Bekeken

Met de zomer in aantocht (right?) overweeg ik om in mijn living beneden een Wi-Fi extender te plaatsen zodat ik op het eind van de ruimte (naar de tuin toe), en dan ook vooral op het terras en in de tuin zelf een betere verbinding heb.

Nu is er wel iets, en het lijkt beter met de nieuwe Internet Box, maar toch nog redelijk zwak. Op het terras is ‘t nog ca. 20 mbps down / 12 up of zo, maar in de tuin pakweg 6 meter verder is het ca. 5 mbps down / 2 mbps up (en enkel 2.4 GHz is nog beschikbaar daar).

Ik heb niet echt zin in een Proximus booster.

Kan iemand mij zeggen of deze WiFi extender zou moeten werken met de Internet Box?

https://www.tp-link.com/nl-be/home-networking/range-extender/re705x/

Nog een paar andere vragen die ik mij hierbij stel:

  • Klopt het dat ik dan slechts 1 zo’n ding nodig heb (als ‘t sterk genoeg is uiteraard)?
    Ik zou het dan plaatsen ergens in ‘t midden van de living, tussen de Internet Box (die boven staat) en de glazen schuifdeur die naar de tuin gaat, waar het WiFi van de Internet Box nog sterk is.
  • Begrijp ik het goed dat je daar een UTP kabel afkomstig van de Internet Box kan op aansluiten om de beste connectie te hebben, maar dat je ook zonder die vaste aansluiting kan werken? Dus gewoon in het stopcontact, en het ding connecteert via de WiFi van de Internet Box (boven) en breidt dit netwerk uit vanaf daar (beneden + tuin)?
  • Zitten alle draadloze toestellen dan nog op hetzelfde lokale netwerk (zelfde IP adres subnet etc...)? Dus sommige gaan via WiFi van Internet Box, andere via de uitbreiding van dat bakje, maar toch op zelfde netwerk?
    Ik heb nu 2 SSIDs: een voor 2.4 en een voor 5 GHz (heb OneSSID moeten afzetten wegens te veel wegvallen WiFi, vooral op iPhone/iPad...)

Alle nuttige inzichten / tips welkom!


9 reacties

Als het bedoeling is van in de configuratie te werken zoals aangegeven hieronder in de opstelling van TP-link met het idee van de internet box/router (die ook mesh ondersteunt) te gebruiken ipv de TP-link router dan zal dat niet lukken omdat de internet box zijn mesh systeem niet zal compatible zijn met die van TP-link. Met andere woorden in een TP-Link mesh systeem kan de bbox4 niet de rol van hoofd node spelen.

OneMesh - Zet op flexibele wijze een uitgebreid netwerk op | TP-Link

 

@Martin 

Bedankt voor je antwoord.

Het is mij niet helemaal duidelijk wat dan niet zal lukken:

  • Zal het dan gewoon zo zijn dat de extender nog steeds met het Internet Box Wifi connecteert, maar zelf (een) andere SSID(s) zal gebruiken voor “zijn eigen Wifi” beneden dan die van de Internet Box? Dus dat je niet hetzelfde SSID hebt in de hele woning (op zich geen probleem voor mij), maar de toestellen wel nog op hetzelfde subnet zitten?
  • Of werkt zo’n toestel eigenlijk alleen met een “hoofdtoestel” dat OneMesh ondersteunt?

Ik zou het op zich geen probleem vinden om in het “Traditionele router met extender” geval te zitten op die pagina waarnaar je linkt. Niet ideaal, maar als ik hier duidelijk laat weten dat als je op het terras/in de tuin Wifi wil, dat je dan best switcht van netwerk, dan zal dat ook wel gaan.

Vraag mij dan wel af hoe de IP adres verdeling gebeurt (DHCP)...

Ik heb met deze TP-link zelf geen ervaring, maar in feite kun je hem gebruiken als gewone wifi-extender zoals je trouwens ook in deze video’s kunt volgen → RE705X | TP Link

En dan zou je volgens mij de zelfde SSID’s voor wifi 5.0 en wifi 2.4 kunnen geven zoals die van de bbox.

De IP adressen ook uitgedeeld door de de bbox4.

@Koen_T 

De TP Link extender kan enkel one mesh maken met routers van TP LInk die ook one mesh ondersteunen.

Indien verbonden met andere routers zoals BBox Proximus gaan ze netwerknaam en paswoord overnemen als je via WPS verbindt. Het netwerk  SSID van de extender wordt dan aangevuld met EXT.

Je gaat volgens mij automatisch verbinding maken met de extender als je verbinding met je BBox te zwak is en je smartphone dus kiest voor een sterker signaal, dat van de extender

Je kan ook manueel overschakelen als je buiten bent bvb.

Zie hiervoor naar de handleiding van de extender.

Mvg,

 

Artie

Dat is de methode met de WPS knop (waar alles overgenomen wordt) maar kan je dan niet via de App werken of de webversie om manueel alles in te voeren ook de SSID naam, zoals in dat filmpje uitgelegd ook → RE705X | TP Link   +  Handleiding .

Dat hij niet als mesh werkt met de bbox3 dat is inderdaad zoals ik in mijn eerste bericht aangegeven heb, maar dat moet ook niet echt als hij maar als extender werkt, nee?

Dat is waar. De ontvangst  van de router  door de repeater/extender moet nog sterk genoeg zijn want anders  zakt de internetsnelheid vrij snel.

Merci @Martin en @Artie voor de opvolging / inzichten!

Die videos waren idd. verhelderend, en dat ziet er eigenlijk wel goed uit.

‘k Heb net ook eens wat algemene info gelezen over mesh vs. repeater, en blijkbaar halveer je bij repeaters de Wifi snelheid wel (niet bij mesh). Maar of dat nu een echt probleem zou zijn voor gewoon een laptop die wat HD (geen 4K) Netflix video streamt en af en toe 2 smartphones en een iPad op YouTube/ VRT nieuws of zo….

‘k Zou ‘t in feite eens moeten kunnen uitproberen…

Mijn broer heeft dit op zijn fiber Internet Box: TP-Link Deco M9 Plus Smart Home Mesh Wifi, en is daar zeer tevreden over (da’s wel mesh).

Anderzijds: als ik nu de prijzen van al die dingen zie, moet ik misschien toch gewoon eerst eens een maand proberen met een Wifi booster van Proximus (da’s ook mesh technologie, toch?), en als ‘t niet goed/stabiel genoeg is, hem terugbrengen.

Hmmm… ‘k Zal er nog eens moeten over slapen…

Ik dacht ook dat ik UTP bekabeling had zitten van beneden tot boven zodat ik dan van boven vanaf de Internet Box al naar beneden kon gaan via kabel om dan vanaf daar het Wifi te “extenden”. Maar ik vind geen aansluitpunt beneden (gekocht huis) ;-) Soit, via Wifi zou ook moeten gaan want halverwege is het signaal nog wel OK.

TBI: Niet alle repeaters halveren de snelheid deze met maar één wifi radio aan boord halveren de snelheid. Als je de utp kabel moest vinden waar die uitkomt zou je ook met een AP (accespoint) kunnen werken. Ik weet niet welk pack je hebt bij Proximus want in sommige packs zit een gratis wifi booster inbegrepen.

IK kan hier enkel maar mijn eigen setup delen als ideeën steuntje.

Ik heb nooit de wifi van mijn bbox-3 gebruikt maar steeds een AP gemaakt met een externe router. De huidige versie is een Tp-link Archer A7 (AC1750) die dus als access point is geconfigureerd. 

Mijn bbox staat echter in mijn (gelijkvloerse) kelder (ik woon op een verdiep hoger) en soms is de interferentie met de buren wat te groot dus heb ik uitgekeken naar een extender. Die kan je tegenwoordig tweedehands kopen voor bijna “niets”. IK heb er twee uitgeprobeerd: een tp-link RE455 en een netgear EX7500.

Beiden werken voortreffelijk samen met de tp-link router ook in mesh. De Netgear heeft het voordeel dat het een tri-band extender is die dus een eigen derde band gebruikt voor communicatie met de router.

Ik gebruik nu echter de tp-link RE455 en die voldoet perfect. Voor mijn oude laptop heb ik een externe wifi dongle gekocht, ook 2e hands, en dat is een AC1900 ding. Op de 5Mhz band blaast die er nu de max snelheid doorheen zegge 867 Mbps wat leuk is omdat een backup naar mijn NAS in de kelder tussen de 400-500 Mbps schommelt waarbij dus een disk image van ruwweg 120GB iets meer dan een uur duurt. 

De Netgear extender heb ik bij mijn zoon geïnstalleerd op een telenet router omdat die op zijn bovenverdieping nog nauwelijks signaal had.  

Sommige van die extenders hebben geen ethernet poort en het wordt soms wat prutsen om die in het netwerk geïntegreerd te krijgen maar zooo ingewikkeld is het nu ook weer niet.

& BTW er is een geweldige Android app namelijk “wifiman” en die laat toe om je volledige LAN te analyseren en die toont alle toeters en bellen ervan inclusief snelheden en latentietijden. 

Tp-link heeft ook een tether app maar echt wild ben ik daar niet van. 

Ik kijk nu uit naar een “overkill” wifi6 aka AX router nl een tp-link AX55 (ook als AX3000 gedefinieerd! vreemd zowel AX50 als AX55 hebben de AX3000 aanduiding!) en misschien duikt er wel een AX73 op voor een prijsje 😉 HTH

Reageer