Skip to main content

Steeds wijzigende modemconfiguratie BBOX3 -> BBOX3V+ -> Internet Box v1bis

  • 6 July 2024
  • 12 reacties
  • 192 Bekeken

Voor de derde keer in vier jaar werd mijn internet modem gewisseld om onverklaarbare connectie problemen op te lossen.

  • Tot midden 2020: BBOX3
  • Vanaf midden 2020: BBOX3V+
  • Vanaf vandaag: Internet Box v1bis

Over de interventie ter plaatse was ik, ook deze keer, heel tevreden

De algehele configuratie die ik nadien moet doen omwille van alweer wijzigingen in de modem-software, de user interface, de gewijzigde 'standaard' 😉 instellingen, enz. is, om het beleefd uit te drukken, onaanvaardbaar, tijdrovend en onbegrijpelijk.

Ik maak gebruik van vaste tcp/ip adressen voor mijn printer, mijn NAS, mijn domoticasysteem en andere 'centrale' devices. Dit wordt ondersteund door deze en alle vorige modems.

  • Voor de BBOX3 kon je alles zelf instellen. Ik gebruikte 10.1.1.1 voor de gateway en 10.1.1.x voor de vaste devices, bvb. 10.1.1.20 voor de printer
  • Vanaf de BBOX3V+ moest alles passen binnen de range 192.168.1.x. Het werd dus 192.168.1.1 voor de gateway en 192.168.1.x voor de vaste devices, bvb 192.168.1.20 voor de printer. Dat betekende dat ik alle devices moest aanpassen met een cross-cable want ze waren niet meer bereikbaar na de installatie van de nieuw modem.
  • Met de Internet Box v1bis, heb ik het weer zitten 😐. De modem/gateway heeft nu het adres 192.168.128.1. De beschikbare adressen beginnen bij 192.168.129.0. Alweer met de cross-cable aan het werk dus want de devices ... je raadt het al ... zijn niet meer bereikbaar na de installatie van de nieuwe modem. De modem is ook niet meer bereikbaar via de lokale GUI. Alles moet via MyProximus.

Er zijn inderdaad ergere dingen 😉 maar het voelt aan alsof niemand bij Proximus gehoord heeft van een eenvoudig migratie-scenario tussen 2 modem-types.

Dit is zowel een vraag als een poging tot conversatie. Ik vrees dat er geen eenvoudige oplossingen zijn want ik hang af van de ‘ingevoerde beperkingen’ van de modem.

 

12 reacties

Reputatie 7
Badge +5

@Willem D'Hondt Waarmee kunnen we je helpen? 

Sorry als dit niet duidelijk was. Ik maakte nochtans de opmerking “het voelt aan alsof niemand bij Proximus gehoord heeft van een eenvoudig migratie-scenario tussen 2 modem-types.”

Zoals ik ook schreef “Voor de derde keer in vier jaar werd mijn internet modem gewisseld om onverklaarbare connectie problemen op te lossen.” Ik heb een nu andere modem. De booster die ik gebruikte, bleek niet compatibel met de nieuwe modem en werd dus ook vervangen.

Ik moet alle aangesloten ‘centrale’ devices opnieuw controleren, eventueel het vast tcp/ip adres opnieuw configureren.

Mijn vaststellingen tot nu toe.

  • De lokale GUI (via het tcp/ip adres van de modem) is niet meer beschikbaar. Alles moet gebeuren via MyProximus. Het ophalen en bewaren van configuratiegegevens van de modem gaat enorm traag. Dit heb ik vandaag nogmaals kunnen vaststellen toen ik, met behulp van de Proximus helpdesk, het 2.4 GHz en het 5 GHZ netwerk moest splitsen.
  • Mijn netwerkprinter schakelt niet meer over naar sleep mode. Met de vorige box was dit wel het geval.
  • Mijn verwarmingsketel maakt gebruik van WiFi (via mijn booster). Aangezien de booster ook vervangen werd, heb ik de technieker van de verwarmingsinstallatie moeten contacteren om de ketel opnieuw te configureren en te verbinden met het WiFi netwerk. Wees er maar zeker van dat ik hiervoor nog een factuur zal ontvangen.

Voor de rest … afwachten wat me nog te wachten staat.

 
Reputatie 7
Badge +4

@Willem D'Hondt Ik begrijp dat dit zeer vervelend is. Hopelijk zijn de problemen opgelost met deze modem.

Het voordeel van de GUI via MyProximus is dat de gegevens automatisch in een nieuwe modem worden ingeladen, waardoor je al die aanpassingen in het vervolg niet meer zal moeten doen als je modem nogmaals vervangen zou moeten worden. 

Ik kan je jammer genoeg niet helpen met de sleepmode van je netwerkprinter. 

Alhoewel dit opgewarmde kost is snap ik de ganse commotie niet. Het default subnet voor de bbox3 is 192.168.1.0/255.255.255.0, waarom u dat naar 10…. Veranderd heeft is vreemd … 

voor de bbox3+ veranderde er dus eigenlijk niets.

Bon de volgende gaat naar subnet .128 … dat is even prutsen maar goed …

Waarom u daarvoor nu plots cross kabels nodig heeft begrijp ik niet want dat is louter een hardware probleem wat normaal in dit geval niet eens kan voorkomen als alles naar internationale standaardisering is uitgevoerd. Vreemd ook dat je voor je ketel iemand moet doen komen om gewoon het subnet op te vervangen. En hopelijk heb je je locale ip nummers opgeslagen in het systeem. 

Reputatie 2

Je kan ook altijd gewoon je eigen (mesh) router gebruiken en dan moet je dit niet instellen op de PXS BBox/InternetBox/…
Je eigen Router krijgt dan adres via DHCP en de rest regel je gewoon vlotjes zelf :-)
En voordeel zal zijn dat de wifi zeer waarschijnlijk beter is.
Ik doe dit al jaren zo en bij vervanging vd PXS modem maakt het allemaal niet uit. Alles blijft gewoon bij het oude.

Maar ik lees toch frequent dat nog er zijn die dan problemen ondervinden om hun decoder goed werkend te krijgen achter een eigen decoder. Je kan natuurlijk dan nog altijd via een omweg gaan door Apple TV te gebruiken!

Reputatie 2

Decoder hangt bij mij rechtstreeks via een UTP kabel op de PXS router. Dus enkel voor Internet loopt alles via mijn eigen router. Werkt al jaren prima zo.

En idd je kan in het andere geval via een AppleTV en de Pickx app dat “probleem” oplossen.

Ik gebruik al jaren een eigen router als WAP achter de bbox3 samen met een extender in mesh … Ik gebruik de wifi van de bbox3 niet alhoewel PX steeds weer het 2.4 kanaal heractiveert, geen idee waarom … krijg dan nutteloze aanbevelingen om de wifi te verbeteren, weten zij veel … ik haal locaal 1.3 Gbps met een TP-Link dongle … (ac1900)

TV en decoders zijn bekabeld ...

Reputatie 1

Je kan in de instellingen van de GUI op de bbox4 een 2é intern iprange DHCP pool maken, deze kan je aanpassen naar de oude gateway die je gebruikte.

En zoals eerder al aangegeven is. Als je nu opnieuw een modem ontvangt ( de bbox 4 ) dan gaan de instellingen van je GUI automatisch mee over naar de nieuwe modem. Dus in princiepe als nu alles goed ingesteld is dan gaat dit na elke swap modem nog steeds blijven werken.

Is het dit wat je bedoelt?

  • 192.168.1.1/24 (192.168.1.0 tot 192.168.1.255 )
    (voor overgang van B-box3 naar Internet Box, zodat toestellen met vast IP 192.168.1.xxx blijven werken).
Reputatie 1

Is het dit wat je bedoelt?

  • 192.168.1.1/24 (192.168.1.0 tot 192.168.1.255 )
    (voor overgang van B-box3 naar Internet Box, zodat toestellen met vast IP 192.168.1.xxx blijven werken).

Dat zal het inderdaad wel zijn. 100% zeker ben ik niet want dan moet ik echt de GUI kunnen zien. Ik ken die ook nog niet volledig.

We doen dat als technieker niet vaak en veel techniekers blijven liever de bbox3v+ of bbox 3 gebruiken in geval van port forwarding en aangepaste DHCP.

Meestal is de beste methode om steeds de DHCP range te gebruiken die vanuit de ISP komt. Nu in geval van de bbox4 moest het weer anders zijn. Want bij bbox4 is de dhcp range 192.168.128.1 vs 192.168.1.1 bij de oudere modellen.

Ik vermoed dat het ergens te maken heeft met de single vlan vs 3vlan maar dat is mijn gedacht. Ik ben daar ook niet volledig zeker van.

Bedankt voor al jullie reacties.

Samengevat: De 10.x.x.x heb ik ooit gebruikt omdat dit me handig leek als intern netwerk. Nadien ben ik overgeschakeld naar 192.168.x.x. Die range wordt dan niet meer aanvaard als ‘fixed tcp/ip range’ door de InternetBox v1bis (ofwel heb ik iets over het hoofd gezien 😉)

De cross cable dien ik dus te gebruiken als een bepaald device niet meer bereikbaar is op het huidige/nieuwe netwerk en ik één en ander moet configureren door mijn laptop (met een zelf-ingesteld tcp/ip adres) te verbinden met het device. Dit is bijvoorbeeld het geval voor een camera die plots, na de omschakeling naar de InternetBox v1bis, niet meer bereikbaar was.

In die context moet je ook mijn opmerking zien over ‘een migratie-scenario’.

Op dit ogenblik (sinds enkele weken) monitor ik vooral de stabiliteit van de huidige internetverbinding. Laat ons zeggen dat er ruimte is voor verbetering 😉 maar dat is een ander verhaal dat buiten de context valt van mijn post.

 

Reageer