Voor de derde keer in vier jaar werd mijn internet modem gewisseld om onverklaarbare connectie problemen op te lossen.
- Tot midden 2020: BBOX3
- Vanaf midden 2020: BBOX3V+
- Vanaf vandaag: Internet Box v1bis
Over de interventie ter plaatse was ik, ook deze keer, heel tevreden.
De algehele configuratie die ik nadien moet doen omwille van alweer wijzigingen in de modem-software, de user interface, de gewijzigde 'standaard' instellingen, enz. is, om het beleefd uit te drukken, onaanvaardbaar, tijdrovend en onbegrijpelijk.
Ik maak gebruik van vaste tcp/ip adressen voor mijn printer, mijn NAS, mijn domoticasysteem en andere 'centrale' devices. Dit wordt ondersteund door deze en alle vorige modems.
- Voor de BBOX3 kon je alles zelf instellen. Ik gebruikte 10.1.1.1 voor de gateway en 10.1.1.x voor de vaste devices, bvb. 10.1.1.20 voor de printer
- Vanaf de BBOX3V+ moest alles passen binnen de range 192.168.1.x. Het werd dus 192.168.1.1 voor de gateway en 192.168.1.x voor de vaste devices, bvb 192.168.1.20 voor de printer. Dat betekende dat ik alle devices moest aanpassen met een cross-cable want ze waren niet meer bereikbaar na de installatie van de nieuw modem.
- Met de Internet Box v1bis, heb ik het weer zitten . De modem/gateway heeft nu het adres 192.168.128.1. De beschikbare adressen beginnen bij 192.168.129.0. Alweer met de cross-cable aan het werk dus want de devices ... je raadt het al ... zijn niet meer bereikbaar na de installatie van de nieuwe modem. De modem is ook niet meer bereikbaar via de lokale GUI. Alles moet via MyProximus.
Er zijn inderdaad ergere dingen maar het voelt aan alsof niemand bij Proximus gehoord heeft van een eenvoudig migratie-scenario tussen 2 modem-types.
Dit is zowel een vraag als een poging tot conversatie. Ik vrees dat er geen eenvoudige oplossingen zijn want ik hang af van de ‘ingevoerde beperkingen’ van de modem.