Steeds wijzigende modemconfiguratie BBOX3 -> BBOX3V+ -> Internet Box v1bis

  • 6 July 2024
  • 3 reacties
  • 61 Bekeken

Voor de derde keer in vier jaar werd mijn internet modem gewisseld om onverklaarbare connectie problemen op te lossen.

  • Tot midden 2020: BBOX3
  • Vanaf midden 2020: BBOX3V+
  • Vanaf vandaag: Internet Box v1bis

Over de interventie ter plaatse was ik, ook deze keer, heel tevreden

De algehele configuratie die ik nadien moet doen omwille van alweer wijzigingen in de modem-software, de user interface, de gewijzigde 'standaard' 😉 instellingen, enz. is, om het beleefd uit te drukken, onaanvaardbaar, tijdrovend en onbegrijpelijk.

Ik maak gebruik van vaste tcp/ip adressen voor mijn printer, mijn NAS, mijn domoticasysteem en andere 'centrale' devices. Dit wordt ondersteund door deze en alle vorige modems.

  • Voor de BBOX3 kon je alles zelf instellen. Ik gebruikte 10.1.1.1 voor de gateway en 10.1.1.x voor de vaste devices, bvb. 10.1.1.20 voor de printer
  • Vanaf de BBOX3V+ moest alles passen binnen de range 192.168.1.x. Het werd dus 192.168.1.1 voor de gateway en 192.168.1.x voor de vaste devices, bvb 192.168.1.20 voor de printer. Dat betekende dat ik alle devices moest aanpassen met een cross-cable want ze waren niet meer bereikbaar na de installatie van de nieuw modem.
  • Met de Internet Box v1bis, heb ik het weer zitten 😐. De modem/gateway heeft nu het adres 192.168.128.1. De beschikbare adressen beginnen bij 192.168.129.0. Alweer met de cross-cable aan het werk dus want de devices ... je raadt het al ... zijn niet meer bereikbaar na de installatie van de nieuwe modem. De modem is ook niet meer bereikbaar via de lokale GUI. Alles moet via MyProximus.

Er zijn inderdaad ergere dingen 😉 maar het voelt aan alsof niemand bij Proximus gehoord heeft van een eenvoudig migratie-scenario tussen 2 modem-types.

Dit is zowel een vraag als een poging tot conversatie. Ik vrees dat er geen eenvoudige oplossingen zijn want ik hang af van de ‘ingevoerde beperkingen’ van de modem.

 

3 reacties

Reputatie 7
Badge +5

@Willem D'Hondt Waarmee kunnen we je helpen? 

Sorry als dit niet duidelijk was. Ik maakte nochtans de opmerking “het voelt aan alsof niemand bij Proximus gehoord heeft van een eenvoudig migratie-scenario tussen 2 modem-types.”

Zoals ik ook schreef “Voor de derde keer in vier jaar werd mijn internet modem gewisseld om onverklaarbare connectie problemen op te lossen.” Ik heb een nu andere modem. De booster die ik gebruikte, bleek niet compatibel met de nieuwe modem en werd dus ook vervangen.

Ik moet alle aangesloten ‘centrale’ devices opnieuw controleren, eventueel het vast tcp/ip adres opnieuw configureren.

Mijn vaststellingen tot nu toe.

  • De lokale GUI (via het tcp/ip adres van de modem) is niet meer beschikbaar. Alles moet gebeuren via MyProximus. Het ophalen en bewaren van configuratiegegevens van de modem gaat enorm traag. Dit heb ik vandaag nogmaals kunnen vaststellen toen ik, met behulp van de Proximus helpdesk, het 2.4 GHz en het 5 GHZ netwerk moest splitsen.
  • Mijn netwerkprinter schakelt niet meer over naar sleep mode. Met de vorige box was dit wel het geval.
  • Mijn verwarmingsketel maakt gebruik van WiFi (via mijn booster). Aangezien de booster ook vervangen werd, heb ik de technieker van de verwarmingsinstallatie moeten contacteren om de ketel opnieuw te configureren en te verbinden met het WiFi netwerk. Wees er maar zeker van dat ik hiervoor nog een factuur zal ontvangen.

Voor de rest … afwachten wat me nog te wachten staat.

 
Reputatie 7
Badge +4

@Willem D'Hondt Ik begrijp dat dit zeer vervelend is. Hopelijk zijn de problemen opgelost met deze modem.

Het voordeel van de GUI via MyProximus is dat de gegevens automatisch in een nieuwe modem worden ingeladen, waardoor je al die aanpassingen in het vervolg niet meer zal moeten doen als je modem nogmaals vervangen zou moeten worden. 

Ik kan je jammer genoeg niet helpen met de sleepmode van je netwerkprinter. 

Reageer