Stabiliteit internet verbinding en interop problemen

  • 13 December 2023
  • 49 reacties
  • 763 Bekeken

Beste Proximus,

 

We zijn nu 3 maanden klant met internet Maxi.

De internetverbinding valt met momenten dagelijks weg, minstens iedere week. En dit ook overdag wanneer we bijvoorbeeld telewerken.

Dit is op zich reeds zeer frustrerend maar het grote probleem zijn de interop problemen na uitval. Telkens nadat het internet is weggevallen zijn er interop issues met verschillende clients. Sommige recoveren na een aantal uur, andere verbindingen dienen opnieuw tot stand gebracht te worden. Alsook de friendly user names zijn niet stabiel. 

 

Kunnen jullie dit a.u.b. dringend onderzoeken en een oplossing bieden. 

Zijn dit effectief netwerk problemen, firmware crashes, DHCP, Mac-address issues?

Ik had graag van jullie deze week nog een verklaring en een actieplan ontvangen om dit op te lossen.

Kunnen jullie hierbij ook data delen (van AirTies cloud) aangaande up time, interference, channel changes, AP steering, sofware upgrades?

Gisteren en eergisteren rond 15u30 is de internetverbinding nog weggevallen. Enkel normaal internet gebruik toen dit gebeurde.

De Wi-Fi coverage en stabiliteit waren bij Telenet significant beter.

Voor 5GHz hebben we een clean environment en AP’s op verschillende kanalen, misschien beter om geen DFS channels te gebruiken? Ik heb de auto (100) juist eens aangepast naar static channel 36 in de GUI als test.

 

Met vriendelijke groeten.

Een bezorgde klant.

 


49 reacties

Reputatie 7
Badge +5

@ParticulierUitVosselaar Kan je je klantengegevens toevoegen aan je forumprofiel? Dan kijken we het voor je na.

Klantnummer toegevoegd.

Hallo,

De gateway is juist weer gecrashed om 14u56. Na 5 minuten was deze terug up.

Lijkt een memory leak ofzo, wat opvalt is het tijdstip waarop dit gebeurd. Vorige week ook 2 keer rond dit tijdstip.

 

@DaisyS heeft u dit reeds kunnen bekijken?

Of iemand anders?

Gateway is juist weer gecrashed rond 16u40.

 

Een client 192.168.1.105 zijn friendly user name was juist weer verdwenen. Hebben jullie dit al kunnen bekijken? Graag reactie.

Friendly name van client 192.168.1.112 ook kwijt.

Ter info: ik heb dit bij mijn bbox3V+ ook voor dat die namen na een tijd verdwijnen!

PS: PX medewerkers komen pas dinsdag hier terug langs.

Gateway is weer gecrashed vandaag en leek in een reboot loop te zitten rond 12u-13u.

Graag morgen een oplossing voor dit probleem!

 

?

Hebben jullie dit al kunnen bekijken?

Ik zie dat er heel wat tijd is verlopen sinds je 1e post.
Helaas zijn de Proximus medewerkers niet hier in het weekend en op feestdagen, enkel tijdens de werkdagen op “normale” werkuren.

Heb je al eens ingebeld op 0800 22 800 ? Misschien dat zij iets kunnen doen?
 

@ParticulierUitVosselaar 

Als je spreekt over “De gateway is juist weer gecrashed” is op dit moment de DSL led aan het knipperen?

Als je eventueel belt naar 080022800 vandaag kun je ook altijd eens vragen of ze de bbox kunnen omruilen.

Dag Mutlie, Dag Martin,

Bedankt voor jullie reactie. Om klant te worden bij Proximus hebben we destijds 15 keer gebeld met de klantendienst om dit te bewerkstelligen en eigenlijk nooit echt goed verdergeholpen. 

Wanneer de B-box3 crashed zie ik enkel de power LED nog branden. Dit lijkt me dus een herstart van het toestel te zijn. Wanneer jullie denken dat dit een hardware issue is mag Proximus ons gerust een ander toestel sturen en dan bezorgen we hetgeen in ons bezit terug.

We hebben graag een goed werkende/stabiele oplossing.

 

 

@ParticulierUitVosselaar 

Best dan afwachten tot een PX moderator dinsdag de beslissing kan nemen of de bbox moet omgeruild worden tenzij zij door lijnmetingen kunnen andere zaken vaststellen waaruit zou blijken dat het niet aan de bbox zelf gelegen is.

Reputatie 7
Badge +5

@ParticulierUitVosselaar Excuses voor het late antwoord. Ik heb een meting gedaan op je lijn en deze ziet er goed uit. Ik zie wel dat er een redelijk grote installatie achter je modem zit. Om uit te zoeken welk toestel eventueel voor problemen zorgt zou je eigenlijk alles eens moeten afkoppelen en 1 voor 1 terug aansluiten. 

@DaisyS ik heb al eens een RTFD gedaan maar nog steeds crashes.

Dit is geen gebruiksvriendelijke manier om verder te debuggen omdat de gateway reboots maar ~2 keer per week voorvallen. Kunnen jullie Sagemcom niet vragen extra logging op te zetten en deze vervolgens te analyseren wanneer er zicht een crash voordoet? Nogmaals, enkel normaal internetgebruik op mijn laptop wanneer dit voorvalt, dus ik zou dit niet meteen linken aan een bepaalde client. 

PS: bij Telenet hadden we hetzelfde netwerk en geen crashes.

Reputatie 7
Badge +5

@ParticulierUitVosselaar Helaas kunnen we het enkel beginnen uitsluiten op bovenstaande manier. De lijn op zich is in orde en ik zie ook geen verbrekingen. Wel zie ik dat er gebruik wordt gemaakt van een switch of dergelijke en om uit te sluiten dat dit voor problemen zorgt dient deze toch echt eens afgekoppeld te worden.

@DaisyS Straf, wat stelt u dan juist voor?

Indien we alles afkoppelen hebben we totaal geen werkbare oplossing.

Wat bedoeld u met 1 voor 1 terug aansluiten? Welke clients eerst? Hoeveel tijd moet hiertussen zitten?

Wij ondervinden geen hinder met een bepaalde client of access point.

Ik stel eerder voor dat Proximus de fiber installatie bij ons komt vervolldigen in de hoop dat die fiber gateway niet crashed. De kabel ligt reeds tot binnen klaar voor aansluiting. En onze buren zijn reeds gecontacteerd voor fiber installatie dus het netwerk zou in orde moeten zijn.

Kan u dit nakijken en in orde brengen a.u.b.?

 

PS: wat zeggen de log files van tijdens de doorgegeven crashes?

 

Louter ter info:

Het sagemtool geeft alleen aan dat je VDSL lijn in orde is maar dit geeft geen aanduiding ivm de oorzaak van de crashes. 

We zullen zien wat de PX moderatoren morgen voorstellen!

Reputatie 7
Badge +5

@ParticulierUitVosselaar Ik heb je lijn nogmaals uitgemeten en hieruit blijkt dat er tot op je modem geen enkel probleem is qua verbinding. Dwz dat het probleem achter de modem ter zoeken valt. Ook zie ik dat er een switch of dergelijke is aangesloten op je modem en daarachter nog een aantal toestellen alsook een groot aantal toestellen via wifi. Bovenstaande procedure die ik heb voorgesteld blijft dus de enige manier om dit te testen. Als wij een technieker ter plaatse zouden sturen zou deze ook alles afkoppelen en 1 voor 1 terug moeten aansluiten om toestellen te beginnen uitsluiten. 

Wat de fiber aansluiting betreft is hier al het nodige voor gedaan. Je zit in een Fiberklaar zone wat dus ook wilt zeggen dat zij eerst moeten bevestigen dat alles in orde is voor dat Proximus iets kan komen aansluiten. Best hier eens over informeren bij Fiberklaar.

@DaisyS bedankt voor uw reactie. Zoals eerder bericht heb ik dit al eens gedaan, van nul gestart met een reset naar fabrieksinstellingen en 1 voor 1 alles terug aangesloten. Verschil lijkt dat crashes voordien vaker in het weekend voorvielen en nu eerder door de week.

U gaat ervanuit dat in de volledige software stack van Broadcom/Sagemcom geen enkele bug aanleiding kan geven tot crashes? Alsook de hardware. Waarop is dit gebaseerd?

Bij Telenet was de Wi-Fi coverage beter en zat een access point bij in het abbonnement.

Indien jullie dit kunnen bieden hebben we geen nood aan andere access points waarbij u de link legt naar interop issues.

Is Fiberklaar geen onderaanneming van Proximus? Lijkt me gepast dat jullie hiervoor informeren.

Een gateway schrijft steeds dumps weg voor een crash dus dit lijkt me een goede eerste stap om te bekijken.

Volgen is vernomen heb is het in feite PX  die glasvezel huurt aan fiberklaar en de aanleg en planning wordt dus door fiberklaar uitgevoerd.

Fiberklaar is een netwerkbouwer die fiber tot in de woning of onderneming brengt en een fibercontactdoos installeert. Proximus is o.a een provider (naast → andere providers) die gebruikmaakt van het open fibernetwerk van Fiberklaar om internetdiensten aan te bieden.De aanleg van fiber gebeurt gebied per gebied, in overleg met de lokale besturen. De aannemer van Fiberklaar bekijkt hoe hij fiber tot in de woning of onderneming kan brengen via de straat, de stoep, de gevel of de tuin. De bewoner of eigenaar kan een gratis fiberaansluiting aanvragen via de website van Fiberklaar. De provider van de keuze zorgt nadien voor de installatie van de modem en de activering van de diensten. 

Reputatie 7
Badge +5

@ParticulierUitVosselaar Ik zie geen verbrekingen op de modem, dus dat wilt zeggen dat de verbinding voor ons in orde is. Wat er achter de modem gaande is kunnen wij niet zien alsook kunnen wij geen bredere analyses doen van jouw modem gezien wij niet vanop afstand kunnen inloggen op modems of dergelijke. 

Aangaande Fiberklaar, dit is geen onderaanneming van Proximus maar een volledig losstaand bedrijf waar wij een samenwerking mee hebben om de uitrol van fiber sneller te laten verlopen. 

Fiberklaar legt de fiber en jij kan als klant kiezen welke operator jij wenst aan te sluiten op die fiberkabel. Zolang Fiberklaar geen OK geeft kunnen wij dus ook niet verder.

Reageer