Beantwoord

SPAM

  • 10 March 2019
  • 43 reacties
  • 2622 Bekeken

  • Practitioner
  • 34 reacties
Sinds enkele maanden is de hoeveelheid Spam heel erg in opmars. Heel wat emails mails per dag. En aan het aantal meldingen te merken op het forum ben ik zeker niet alleen. Er zijn nu zelfs spam mails waar mijn vast telefoonnummer in opduikt.

Ik heb nu al in proximus webmail regels aangemaakt die alle mail uit Equatorial Guinea (.gq), de Centraal Afrikaans republiek (.cf) en Gabon (.ga) blokkeren. Ook mails met in het afzenderveld papal@papal, freebies4u.co, appe.info, mail.accessorize, professorlinchpin.com en nog een reeks gaan er uit.
Bijna al die afzenders doen zich voor als aanbieders van Fnac, Carrefour, Lidl, bPost enz.

Normaal zou de Spamfunctie zelflerend moeten zijn zodat gelijkaardige mails weggefilterd worden, maar dat is helemaal niet het geval.

Proximus heeft het mailadres abuse@proximus.be afgeschaft en nu zou je voor elk spam geval een formulier moeten invullen. Dat is uiteraard onmogelijk bij te houden. Daarom de vraag : laat Proximus zijn klanten in de steek ? Zeker omdat Gmail en outlook.com blijkbaar geen problemen hebben met het verwijderen van SPAM.

Wie weet raad?
icon

Beste antwoord door YorickP 26 March 2019, 16:40

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

43 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Werner 1752,

Heb je al via deze link geprobeerd?

https://www.proximus.com/nl/abuse/form

Groeten Geert
Reputatie 7
Badge +4
We zijn wel degelijk bezig met een onderzoek en proberen zo snel mogelijk een oplossing te hebben. Ondertussen kan je de spam melden via

https://www.proximus.com/nl/investors/regulatory-information/abuse.html. Alle extra voorbeelden kunnen helpen om de oplossing te vinden. Alvast bedankt voor jullie geduld hieromtrent.
Dit emailadres is inderdaad jammer genoeg niet meer in gebruik.
Via volgende link kan je alsnog opnieuw misbruik melden https://www.proximus.com/nl/investors/regulatory-information/abuse.html
Reputatie 7
Badge +4
hi we zien een toename van aanvallen en werken momenteel samen met onze anti spam provider om onze effectiviteit te verhogen op onze filters
gelieve hiervoor onze excuses te aanvaarden
Reputatie 6
Badge +3
Spammers zijn recent met nieuwe technieken uitgekomen om spamfilters te vermijden. We zijn eraan bezig om deze zo snel mogelijk tegen te gaan.

Het beste is om de ongewenste mails te verwijderen zonder ze te openen en zonder op de links te klikken in de mail.
We zijn intussen een half jaar verder en er is helemaal nog niets gewijzigd. Nog steeds evenveel SPAM ! Omdat ik dacht dat mijn mailbox de regels niet meer aankon die ik zelf had ingesteld om spam te vermijden heb ik ze deze morgen allemaal verwijderd.

Er zitten inmiddels al terug 29 mails in de Spam-folder en dat zijn allemaal mails die GEEN SPAM zijn !!!

Voor deze mails aangeven dat het geen spam is heeft helemaal geen gevolg voor volgende binnenkomende mails.

Wanneer krijgen we een oplossing die werkt !
En er is 1 echte SPAM binnengekomen en die zit gewoon in de INBOX folder. Zucht...
Reputatie 5
Badge +2
het spam blijft een probleem, ik ben zeer precies maar donderdagavond had ik toch prijs een Trojaans paard of hoe noem je zo'n ding, mijn virusscanner had hem blijkbaar niet tegengehouden,
ik heb nogal wat tijd nodig gehad om alles weer in orde te krijgen.
ik heb waarschijnlijk per toeval bij het verwijderen ik aangeklikt zonder te weten en het was prijs, toch heel vervelend
toch blij dat alles weer opgelost is, maar het blijft toch op passen, je mag nog zo voorzichtig zijn,
Niet dat ik reageer of iets maar toch had ik prijs
De spams zijn toch wel vindingrijk geworden dat je zelfs niets moet ondernemen om last te bezorgen
Internet blijft toch gevaarlijk
Reputatie 1
Ik kan dat helaas bevestigen. Bovendien beste Proximus werkt het invulformulier op jullie site helemaal niet!
ik weet niet echt de reden dat er de laatste week bij mij nu ineens geen meer binnenkomen en dan zou ik normaal denken dat het Proximus is die ze filtert maar dat kan dan ook weeral niet want dan zouden ze bij u en anderen ook niet meer mogen binnen komen wat duidelijk wel nog het geval is, kortom ik snap er niks meer van hoe dit dan bij mij nu al meer dan een week gestopt is, en vroeger stopte dit soms ook een paar dagen maar dan was het daarna weer volle bak.
Reputatie 5
Badge +1
Ik kan alleen maar bevestigen dat op het mailadres van mijn vrouw de spam mails als regenbuien blijven binnenkomen. Zondagnamiddag alles weer opgekuisd, netjes alles doorgegeven met formulier abuse aan Proximus. Deze morgen weer een tiental, waarvan er 8 in spam file terecht komen( adressen reeds eerder gekregen en als spam aangegeven), nu een tweetal met nieuwe adressen die in de normale mail terechtkomen. Eigenaardig is, mails ontvangen op 10 03 en gedateerd 01 03 . Weer netjes doorgegeven met info uit header van waar ze verstuurd worden via abuse formulier .
Maar buiten een bevestiging van ontvangst , geen info.
Zou het te overwegen zijn hier de ombudsman over te informeren, zodat er toch feedback kan komen of Proximus er echt mee bezig is om zoiets op te lossen. Dit wordt een echte te gortig !
Info : in het gmail adres GEEN spam ....
Ro
Info : in het gmail adres GEEN spam ....
Op welke manier kijk je of er geen spam mails zijn, want niet alle mail app(licatie)s halen die binnen maar kun je ze wel zien staan in de spam/junk folder als je kijkt via http://gmail.com
Reputatie 5
Badge +1
Martin, sorry , maar zo "onkundig" zijn wij nu ook weer niet ...
In de folder van spam in gmail staat NIKS in .
Mijn vraag was niet om de onkunde te bewijzen van iemand, waarom zou ik dit doen trouwens daar win of heb ik niks aan en leer ik ook niks mee bij, het is gewoon om eens te weten of bij anderen zoals u, het net is zoals bij mij, dat ik in mijn spam/junk folder ga kijken er daar wel spam in staat die ik niet zie op mijn laptop in de spam/junk folder van mijn mail app (dus goed tegenhouden geweest is).
Dus sorry Ro dat was niet om te bewijzen dat ik veel meer weet dan wie dan ook want het is net anders om ik leer nog alle dagen heel veel bij .
NB: Het zou ook kunnen geweest zijn dat je bedoelde met "in het gmail adres GEEN spam " dat je daarmee bedoelde dat Gmail de spam heel goed tegenhoudt en dus niet door komt in de mail app en vandaar kwam mijn vraag of je er ziet op de site, mss bergrijp je zo beter waarom ik die vraag gesteld heb.
Na meer dan een week geen spam binnengekregen te hebben, is er vandaag ene van lidl doorgekomen.
Return-Path:
Received: from mailgate104.isp.belgacom.be ([195.238.20.36])
by mailfep006.skynet.be
(InterMail vM.8.04.03.28.4 201-2389-100-182-103-20180124)
with ESMTP
id
Received: from li1815-127.members.linode.com (HELO coupons-shopping.com) ([172.104.239.127])
by mx101.skynet.be with ESMTP; 11 Mar 2019 06:33:41 +0100
MIME-Version: 1.0
from: "Lidl"
subject: Confirmer votre code coupon
Sender: mail@lidl-be.onmicrosoft.com

http://coupons-shopping.com/
https://link.epicgames.com/
Reputatie 7
Badge +4
Meer info vind je ook op de link : https://nl.forum.proximus.be/internet-10/proximus-webmail-spam-filter-werkt-niet-correct-47957/index2.html#post630570
Zoals ook Valencia schrijft zijn de spammers jammer genoeg heel vindingrijk en blijft het moeilijk alles tegen te houden.
Dit gegeven - en de ervaring bij anderen, waaronder ikzelf - laat mij toch eerder vermoeden dat niet proximus iets heeft gedaan (doet?) maar dat de spammers bij jou (en anderen) even een pauze hebben ingelast. Mogelijk omdat je (iemand) tot nu toe niet hebt (heeft) toegehapt ben je (is die iemand) in gewoon een andere mailinglist terechtgekomen? Zou een mogelijke reden kunnen zijn. 😏

Ik kan topicstarter gs en motivator ro 100% gelijk geven. Wanneer (of als ?) Proximus daadwerkelijk iets doet zou het dan niet interessant zijn daarvan iets meer dan een ontvangstbevestiging te vernemen? Nu lijkt het erop dat die ontvangstbevestiging automatisch wordt verzonden en de aangifte in hun spam folder verdwijnt :D
Want geef toe, wat gebeurt er van de kant van Proximus?
Ter bijkomende info: reageren op die mails heb ik nog nooit gedaan, ik open ze zelf niet, dus die reden kan ik al uitsluiten.
Toelichting bij deze bovenstaande link.
Daar wordt eigenlijk het volgende gevraagd, om een Mail te sturen naar:
rtir-ift@csirt.proximus.com
met als Onderwerp: Service Abuse

Voor de inhoud van de Mail wordt het volgende gevraagd:
Please fill in the information below as correctly as possible.
-Your full name:
-Company name:
-Telephone:
-Headers:
-Evidence URLs:
-Logs or other evidence of abuse:
-
-Comments:
Werner 1752,

Heb je al via deze link geprobeerd?

https://www.proximus.com/nl/abuse/form

Groeten Geert



Geeft error 404
We zijn wel degelijk bezig met een onderzoek en proberen zo snel mogelijk een oplossing te hebben.
.....



Dat is het nu het type antwoord dat de nagel op de kop slaat ;)
Jullie doen iets (zeggen jullie voortdurend) maar we merken het niet.

Bovendien is jullie formulier in mijn ogen (en dat van anderen?) ook niet gebruiksvriendelijk en/of gemakkelijk, toch als doorsnee-gebruiker-niet-IT-er.
Verdacht@safeonweb.be is daarin simpeler. De mail forwarden, dat is alles. Kan het eenvoudiger? Qua resultaat zie ik van hun ook niet veel, dat mag ook gezegd.
je moest ook alleen maar je mail forwarden naar abuse@proximus.com is dat nu afgeschaft ?
Bij mijn weten wordt op dit forum al lang aangeraden een webformulier in te vullen.

We moeten nu een mail sturen naar rtir-ift@csirt.proximus.com? Ik lees alleszins niet dat we verdachte mail mogen "doorzenden" noch "forwarden" maar lees wel duidelijk (op de website "https://www.proximus.com/nl/investors/regulatory-information/abuse"): Your selection will generate a mail to our abuse team, please provide all the included info to help us help you.
Dus info via een mail die gegenereerd wordt en die je moet aanvullen met info, en niet via doormailen van de verdachte mail.

Als ik het verkeerd voor heb, dan graag duidelijke informatie in begrijpelijk Nederlands.

En daarbij: de link die nu die error 404 geeft (https://www.proximus.com/nl/abuse/form) vraagt de mail door te zenden in gif, jpg, jpeg, png, txt of msg met een maximum bestandsgrootte van 2MB. Daar moet ik telkens weer eerst uitzoeken hoe ik een mail doorzend in één van die vormen. Vandaar dat ik dat niet doe tenzij de mail zogezegd van skynet/proximus zelf afkomstig is. Al die spammails omzetten naar jpg, komaan zeg.
Het belangrijkste is nog altijd dat Proximus binnenkort een oplossing biedt net zoals gmail dit doet en daarvoor heb ik nog niets moeten doorsturen naar gmail en zij slagen er zo wel in 🤔