Wie helpt me uit de nood? Sinds de overstap van Telenet naar Proximus lukt het me niet meer om onze Sonos speaker aan ons netwerk te linken. Op de hulppagina van Sonos staat:
âSonos producten maken verbinding met een 2,4GHz-netwerk. (...) Controleer of je router deze netwerken ondersteunt en op de juiste manier is geconfigureerd. (...) De meeste Sonos-producten hebben een 802.11b/g-netwerk nodig. Als je router is ingesteld op âalleen Nâ of âalleen ACâ, dan moet je dit veranderen in B/G/N (wordt ook wel âgemengdâ genoemd).â
Na lang chatten met de Proximus-helpdesk die me eerst wist te zeggen dat mijn internetbox van Proximus de 2 signalen (2,4 en 5.0) gelijktijdig uitzendt en niet kan splitsen, zijn ze uiteindelijk na lang aandringen toch tot de ontdekking gekomen dat ik gewoon de enkelvoudigde SSID met een eenvoudige klik moest uitzetten. Dus het eerste probleem van het 2,4GHz-netwerk is al opgelost.
Toch kan ik de Sonos nog steeds niet connecteren, maar als ik de helpdesk vraag naar de instellingen van de router (N, C of B/G/N) horen ze het in Keulen donderen en kunnen ze me niet verder helpen. Ik heb ondertussen gevonden dat die instellingen iets met WLAN te maken zouden hebben?Â
Ik kan nu dus niet verder. Wie kan me zeggen hoe ik de Sonos speaker toch terug geconnecteerd krijg?
- waar vind ik terug wat de instellingen van de router zijn zodat ik weet of dit het probleem kan zijn? En hoe kan ik die dan aanpassen?
- als dat niet werkt, denk ik dat het misschien ook iets te maken kan hebben met openzetten van bepaalde poorten? Hoe weet ik of dat het probleem is en hoe kan ik dat oplossen?
Bedankt voor jullie hulp!