Wie helpt me uit de nood? Sinds de overstap van Telenet naar Proximus lukt het me niet meer om onze Sonos speaker aan ons netwerk te linken. Op de hulppagina van Sonos staat:
“Sonos producten maken verbinding met een 2,4GHz-netwerk. (...) Controleer of je router deze netwerken ondersteunt en op de juiste manier is geconfigureerd. (...) De meeste Sonos-producten hebben een 802.11b/g-netwerk nodig. Als je router is ingesteld op ‘alleen N’ of ‘alleen AC’, dan moet je dit veranderen in B/G/N (wordt ook wel ‘gemengd’ genoemd).”
Na lang chatten met de Proximus-helpdesk die me eerst wist te zeggen dat mijn internetbox van Proximus de 2 signalen (2,4 en 5.0) gelijktijdig uitzendt en niet kan splitsen, zijn ze uiteindelijk na lang aandringen toch tot de ontdekking gekomen dat ik gewoon de enkelvoudigde SSID met een eenvoudige klik moest uitzetten. Dus het eerste probleem van het 2,4GHz-netwerk is al opgelost.
Toch kan ik de Sonos nog steeds niet connecteren, maar als ik de helpdesk vraag naar de instellingen van de router (N, C of B/G/N) horen ze het in Keulen donderen en kunnen ze me niet verder helpen. Ik heb ondertussen gevonden dat die instellingen iets met WLAN te maken zouden hebben?
Ik kan nu dus niet verder. Wie kan me zeggen hoe ik de Sonos speaker toch terug geconnecteerd krijg?
waar vind ik terug wat de instellingen van de router zijn zodat ik weet of dit het probleem kan zijn? En hoe kan ik die dan aanpassen?
als dat niet werkt, denk ik dat het misschien ook iets te maken kan hebben met openzetten van bepaalde poorten? Hoe weet ik of dat het probleem is en hoe kan ik dat oplossen?
maar aangezien er dan geen antwoord meer gekomen is op mijn bericht met de eventuele oplossing weet ik niet of ik daar mag uit beslissen dat het opgelost of niet ?
Dag Martin, bedankt voor je reactie! Ik had dat andere topic al gezien maar de vraag van die poster was hoe hij zijn netwerk kon splitsen in 2,4GHz en 5GHz. Dat is bij mij echter al gelukt maar toch kan ik nog niet verbinden. Volgens de help-pagina van Sonos kan het ook aan de instellingen van de router liggen (N, C of B/G/N → Sonos heeft een 802.11b/g-netwerk nodig). Jij hebt toevallig geen idee hoe ik kan checken wat de instellingen van mijn router zijn en hoe ik die kan aanpassen?
@ValSan bij de nieuwe bbox4 moeten alle instellingen gebeuren via MyProximus maar dat je deze kan zelf instellen op bv. BGN daar vrees ik voor, aangezien ik zelf geen Bbox4 heb ik niet gaan rondkijken in de mogelijke instellingen daar.
maar langs de andere kant kan volgens mij de bbox4 die wifi6 ondersteunt toch ook communiceren met toestellen op 802.11bgn.
maar langs de andere kant kan volgens mij de bbox4 die wifi6 ondersteunt toch ook communiceren met toestellen op 802.11bgn.
Het zou al handig zijn als ik ergens zou terugvinden wat de huidige instellingen zijn. Maar dat vind ik dus niet en de helpdesk weet niet waarover ik het heb… ♀️
het is toch een een internet box dat je hebt dan moet je de MYproximus app gebruiken om aan de instellingen van je internet box = bbox4 te geraken eens ingelogd op myproximus:
dan ga je naar producten, dan tik je op je internet en dan vervolgen s naar het tabblad ‘ instellingen’ verder neem je beneden ‘ geavanceerde instellingen’..vanaf dit moment kun je alle instellingen zien en wijzigen.
(je kan ook altijd de webversie ook proberen http://myproximus.be als het niet lukt via de app)
@Martin ja het is een internet box. Wanneer ik in My Proximus kijk, kom ik nergens iets van 802.11/bgn of iets in die stijl tegen? Ik heb gekeken bij Informatie, WiFi, netwerk en firewall. Waar zou ik het kunnen vinden?
Volgens mij gaat je ook niets vinden om dit in te stellen ( onder wifi). In de vroegere bboxen heb ik dit ook nergens tegengekomen dat je dit kon instellen.
En als je dit op BGN zou (kunnen) instellen dan zou je ook de voordelen van de hogere wifi snelheden van wifi 6 802.11ax kwijt zijn.
Volgens mij gaat je ook niets vinden om dit in te stellen ( onder wifi). In de vroegere bboxen heb ik dit ook nergens tegengekomen dat je dit kon instellen.
En als je dit op BGN zou (kunnen) instellen dan zou je ook de voordelen van de hogere wifi snelheden van wifi 6 802.11ax kwijt zijn.
hmmm, en hoe krijg ik die Sonos dan aan de praat? Zou het iets met de poorten te maken kunnen hebben? Want sinds ik de overstap naar Proximus gemaakt heb, heb ik niets dan problemen met het connecteren van toestellen: er is uiteindelijk een technieker moeten komen om de printer, de omvormer van de zonnepanelen en de tv te laten werken. Alleen had ik toen nog niet door dat ook de Sonos niet werkte…
Je weet niet juist wat hij dan juist aangepast heeft, zou het dan iets kunnen te maken hebben mss door het feit dat de DHCP van de Internet box IP adressen uitdeelt in een ander bereik? Enfin dit is maar een gok van mij.
Je weet niet juist wat hij dan juist aangepast heeft, zou het dan iets kunnen te maken hebben mss door het feit dat de DHCP van de Internet box IP adressen uitdeelt in een ander bereik? Enfin dit is maar een gok van mij.
Nu ben je me kwijt Ik begrijp niets van wat er staat, maar als er een manier is waarop ik dit zou kunnen uittesten wil ik het wel proberen
DHCP in de bbox zorgt voor de toekenning van IP adressen aan de apparaten die contact maken met je bbox, en dit zowel voor deze die contact maken over wifi alsook via een utpkabel aangesloten aan je bbox. En als er op een apparaat bvb een vast IP adres werd ingesteld en deze niet in de range ligt van van deze van de bbox zou dit ook problemen kunnen geven.
@ValSan Internetbox ondersteunt wel die 802.11G-standaard. Het is wel degelijk mogelijk Sonos te gebruiken met internetbox. De uitleg voor de installatie staat in het document dat Martin hierboven al deelde. Je verbindt best 1 toestel via LAN en de anderen onderling via wifi.
@HadewychT Het probleem is dat die inwendig meegedeelde linken vervallen na een tijd.
Dus eens die gepubliceerd worden dan download je die best.
DHCP in de bbox zorgt voor de toekenning van IP adressen aan de apparaten die contact maken met je bbox, en dit zowel voor deze die contact maken over wifi alsook via een utpkabel aangesloten aan je bbox. En als er op een apparaat bvb een vast IP adres werd ingesteld en deze niet in de range ligt van van deze van de bbox zou dit ook problemen kunnen geven.
, bij mij werkt die nog steeds met de edge browser.
ja inderdaad deze laatste inside link wel nog , maar sommige verdwijnen vlug en anderen blijven een hele tijd nog werken, staat blijkbaar een vervaldatum op.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.