Beantwoord

Smart wifi , one ssid

  • 14 April 2020
  • 42 reacties
  • 3802 Bekeken

Hoe kan de smart WiFi  , one ssid , uitgeschakeld worden ?

Zodoende kunnen 2 apparaten weer met mekaar connectie leggen op dezelfde band . 

Bedankt

icon

Beste antwoord door Martin 14 April 2020, 21:59

Bekijk origineel

42 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Heeft de installateur dan jouw Wi-Fi ingesteld op de omvormer? Want dat is noodzakelijk dat dit ingesteld is op de webinterface. Want als de upgrade mislukt dan kan je wel een probleem hebben. Het upgraden zelf doe je best altijd bekabeld door een laptop te verbinden met een netwerkkabel. Wat heel belangrijk is dat je de juist firmware download en installeert dan het type/model/revisie van je omvormer anders je de omvormer beschadigen. Ik zou het toch overlaten aan de installateur vanwege het risico.

Firmware update SMA:

https://www.sma-benelux.com/kenniscentrum/tech-tips-na-de-installatie/firmware-update-uitvoeren-op-een-omvormer-met-webuser-interfacesmart-screen.html
Er staat : “indien deze update nog niet via het online platform Sunny Portal werd doorgevoerd”
je kunt de upgrade doen ook via het het online platform Sunny Portal , zie
https://www.sma-benelux.com/kenniscentrum/tech-tips-monitoring/welke-mogelijkheden-zijn-er-voor-de-monitoring-en-visualisatie-van-een-zonnestroominstallatie.html

 

 

 

Inloggen op de omvormer zie ik zo niet zitten , ik ben geen expert IT.

Dat werd ook geprobeerd maar heeft niet mogen baten, maar @pativrog64 kan het best toch ook eens proberen voor zijn probleem.

Reputatie 6
Badge +3

Er bestaan blijkbaar ook firmware upgrades voor de SMA omvormers: https://www.sma-benelux.com/kenniscentrum/tech-tips-na-de-installatie/firmware-update-uitvoeren-op-een-omvormer-met-webuser-interfacesmart-screen.html  (dat is maar een voorbeeld) Soms kan dit ook problemen oplossen. 

Louter ter info: anderen hebben ook al problemen gemeld met de SMA omvormer maar dan wel alleen als smart wifi opstaat.

Reputatie 6
Badge +3

Bij mij werd het nog zonder verwittiging geactiveerd. Ik had het opgemerkt omdat geen enkel toestel zich nog draadloos kon verbinden. Ik laat het bewust uitstaan aangezien geen meerwaarde.

 

@pativrog64  : Over welk merk en type van omvormer gaat het precies?  Om te testen of dit de oorzaak zou je de SMA omvormer moeten uitschakelen. Zie hier als een voorbeeld: https://www.sma-benelux.com/kenniscentrum/tech-tips-monitoring/communicatie-herstellen.html Heb je dan geen problemen met de Wi-Fi dan ligt het probleem bij de Wi-fi module. Kan je die SMA omvormer ook niet bedraad verbinden? Desnoods met PLC’s adapters?

smart wifi is heel mooi en zou inderdaad een verbetering moeten zijn zeker voor draadloze toestellen als je u hiermee verplaats en dan de beste van beid neemt 5.0 of 2.4 zodat je de beste prestaties hebt, maar naast die mooie theorie zijn er nog altijd toestellen die daar last van hebben, daarom heb ik smart wifi ook uitgezet.

Hallo allen , 

ik heb gisteren de booster gereset en dan enkele uren zonder spanning laten staan. 

Gisteren avond heb ik de internet radio kunnen verbinden met de 2.4. Dus de radio was verbonden met de bbox , zwak signaal. Maar dat signaal was s’morgens weer verloren. 

Deze ochtend heb ik de booster weer verbinding laten maken meT de bbox , en gelukt .  Waarom nu wel ???

in de buurt van de internet radio staat nu een tp link repeater , de Internet radio is nu verbonden met de 5.0.  De internet radio verbinden met de 2.4 lukte ook vandaag niet . 

Ik,heb een vermoeden dat er een ? Storing op de 2.4 zit van de omvormer van de zonnepanelen ? Die geeft de opbrengst door via de 2.4.

gezien dit het enige toestel was dat op dat moment verbonden was met de 2.4 , denk ik dat het dit kan zijn maar ik kan dit niet meten of detecteren. Dit is een SMA omvormer , Duitse fabrikant. 

 

De booster staat nu weer de vroegere plaats , 1 ste verdieping voor de tv . Hij geeft signaal maar voor de omschakeling naar one ssid was het lampje soms oranje , nu is het vooral rood en heel af en toe groen. 

 

Ik kan sinds vandaag de eerste dag weer beschikken over de 2 WiFi banden. 

Ik vraag me af wat het voordeel is van de one ssid? Krijg hier de indruk dat het reclame is en mooi overkomt als slogan “ smart WiFi”.

 

Ik,hoop dat de 2 WiFi banden tenminste enkele dagen stand houden …. dit was zeer tijdrovend en lastig voor de familie. 

Dus niet alleen corona stres. 

 

Voorlopig althans allemaal bedankt voor de feedback. 

Reputatie 6
Badge +3

@Martin : Enkel dat het probleem aan de booster ligt. Het zijn exact dezelfde symptomen die ik vroeger had met een Technicolor Wi-Fi bridge dat enkel nog maar het power lampje brandde, de andere ledjes vielen uit. Het kan ook puur toeval zijn dat juist nu de booster juist problemen begint te hebben op hetzelfde moment als bij smart wi-fi= one SSID. Van dit laatste ga ik uit, wanneer het niet zou liggen aan de fysieke WPS knoppen.

Dat heeft TS inderdaad ook al geprobeerd

Reputatie 6
Badge +2

Ik heb maar een simpele repeater, maar als ik die opnieuw wil syncbroniseren moet ik hem eerst resetten. Verplaatsen heeft geen invloed op de synchronisatie, wel op de sterkte van het signaal.

En het rare is dat het vroeger voor “smart wifi” actief stond het wel allemaal werkte en nu niet meer om de booster ts synchroniseren wel nog te synchroniseren met smart wifi !

Reputatie 6
Badge +3

Daarin heb je gelijk, maar het probleem bij de topicstarter is met zijn Wi-Fi booster. Als het koppelen niet werkt via de webinterfaces dan lijkt het mij hardwarematig te zijn.

dat begrijp ik toch niet die 5.0 en 2.4 bbox Radio’s zenden toch met het zelfde niveau uit of dit nu one ssid is of niet ?

Reputatie 6
Badge +3

Met OneSSID aan heeft zijn Wi-Fi booster ook een zwakker signaal dan voorheen, zie dit stukje: Probleem is dus dat de one ssid weer terug is en het signaal op 2,5,meter van de booster te zwak is. 

 

 

het enigste wat ik helemaal niet begrijp is waarom het lukt met WPS met one ssid en niet meer met one ssid uit.

Reputatie 6
Badge +3

Je hebt wel gelijk, maar ik wil gewoon uitsluiten dat er geen probleem is met de fysieke WPS  knop dat die niets gedetecteerd heeft en zo de synchronisatie  niet plaatsgevonden heeft. Ik zou ook tijdelijk de Wi-Fi booster zo dicht mogelijk bij de BBox en internet radio plaatsen voor de synchronisatie te doen en nadien verplaatsen. Of het probleem ligt aan de booster zelf. Ik heb hetzelfde voorgehad met een Wi-Fi bridge, alle lampjes gingen uit behalve het power lampje. Zelf een reset heeft niet kunnen baten. Buiten een reset kan jezelf niet veel doen. 

Als het wel werkt met WPS als one SSID actief dan zou je toch denken dat de WPS zowel bij bbox en booster en wifi radio goed werkt.

Reputatie 6
Badge +3

Wat je ook doen is inloggen op de web-interfaces zowel van de BBOX 3 (op het tandwiel icoontje drukken bij 2,4 en 5,0 Ghz dan bij WPS vind je de knop terug) (192.168.1.1) als van de Wi-Fi booster (om het IP adres te kennen om in te loggen moet je eerst het MAC adres noteren dat op de sticker van booster staat en dan kan je zien op de bbox welk IP adres de configuratiepagina bevat) en daar op de WPS knop drukken in de webinterface. De knop is start wps. Een Wi-Fi bridge wordt aangeduid als TG-xxx. Zo kan je ook proberen te koppelen. het wachtwoord om in te loggen op de Wi-Fi booster zou moeten staan op een sticker. Ik heb enkel maar ervaring met de bridge en daar staat de info op een sticker. Om jouw internet radio te verbinden doe je dit eerst met de knop op de webinterface van de booster en dan op de fysieke knop op jouw radio.

De internet radio werkt ook bij one ssid, alleen kan ik dan op mijn iPhone niet zien welke band er gebruikt word ,want alles heeft de naam 2.4.

als ik dan spotify wil streamen van de iPhone naar de internet radio gaat dat niet omdat de 2 toestellen op verschillende banden werken . 

de internet radio kan dus werken op one ssid maar kan ik er  niets naartoe streamen. 
 

ik heb de bbox via de internet adres wps laten draaien maar de booster wil nog steeds geen verbinding maken. 

@pativrog64 De grote vraag blijft dus (als je One SSID gedeactiveerd hebt) wat er dan nu eigenlijk veranderd is t.o.v. vroeger !!! 

maar als je one ssid actief hebt staan lukt het wel dus zouden we meer in de richting moeten zoeken waarom je wifi radio daar niet goed op werkt kun je daar dan op zijn interface gaan kijken wat er voor SSID ingevoerd staat, dat is toch wifi-2.4-xxxx moest je daar ook  een wifi-5.0-xxxx zien staan kun je dan daar niet kiezen om dit wifi netwerk te vergeten zoals je dit bv kunt op een smartphone of laptop.

mss eens in de gebruikershandleiding kijken of je dit terugvindt 

Ja heb ik allemaal al gedaan .

Als beide bbox en booster in het zelfde lokaal staan dus niet ver van elkaar.
Dan op de WPS bbox knop drukt en begint te knipperen en dan binnen de minuut op de WPS kort drukt van de Wi‑Fi Booster zullen de WPS lampjes van de 2 toestellen knipperen en na een tijdje uitdoven.

en wanneer de synchronisatie klaar is, gaat het lampje “Link Quality” op de booster branden.

Als dit niet gebeurd is er inderdaad iets niet in orde.

Dat zou dan willen zeggen dat je eerst de booster moet resetten om opnieuw te beginnen, maar ik veronderstel dat je dit ook al gedaan hebt !

 

Ja de internet radio kan ook werken op beide banden. Maar zelf om constant verbinding te hebben heb ik een WiFi booster nodig.

als ik de wps knoppen gebruikt begint het 2.4 lampje en de wps knop te blinken , de wps knop op de booster blinkt dan geel. Na ongeveer 15 a 20 seconden word de wps knop op de booster even groen en daarna gebeurd er niets meer , alle lampjes behalve de power blijven uit. 

Reageer