Skip to main content
Antwoord

Scarlet support help mij niet met DLM profiel wat nu ?

• October 7, 2025
  • 13 reacties
  • 109 Bekeken

Na een een mail te hebben ontvangen van Scarlet op 28.08.2024 dat de download en upload automatisch zullen verhoogt worden van 70 naar 100Mbps en 10 naar 20Mbps ging ik er van uit dat dit reeds opgeleverd was gezien dat deze mail reeds van een jaar geleden is.

Toen ik merkte dat ik een lage upload had van 4Mbps wat voorheen 12.5Mbps was nam ik een kijkje  met het bekende BBox3 Sagem Tool.

Na contact met het Scarlet support en wijzend op hun mail van 28.08.2024 wisten ze mij te zeggen dat ze de lijn hebben uitgemeten en geen storingen hebben kunnen vast stellen en alles in orde was en dat ze verder niets konden doen.

Ik nam geen genoegen met hun reactie en heb dan een TBF lijntest gestart op het nummer 080024224

Al de eerste dag van de test ging mijn profiel van 70/4 naar 70/30 (max 20Mbps upload wat normaal is) wat ik nu een 5 tal dagen heb.
Maar ik kan zien dat ik nog steeds geen DLM profiel heb gekregen, is deze nu uitgeschakeld op mijn lijn door die TBF te starten want voorheen zat ik wel op een DLM profiel.

Ook denk ik dat mijn download snelheid ook hoger kan (bijvb. 100/30) gezien mijn goede lijnwaardes.

Kan mij iemand zeggen wat ik nog kan doen of is er hier iemand van PX die eens een kijkje kan nemen van mijn lijn instellingen ?

Alvast bedank !

Beste antwoord door M_016

Er is mijns inziens op basis van bovenstaande een (technisch) probleem met uw lijn (of uw Bbox) (upload)

& uiteraard is 70/10 een DLM profiel 

Waarom de downloadsnelheid niet toeneemt is mij evenwel een raadsel (DLM profielen type 85/10 en 100/10 bestaan)

=

Scarlet (opnieuw) contacteren om een oplossing/voorstel van oplossing te bekomen 

en pas nadien indien nodig  contact opnemen met de ombudsdienst telecom (voorstel tot bemiddeling) met uiteraard info aangaande uw contacten met Scarlet en de voorhanden testresultaten 

Er kunnen geen reacties meer worden geplaatst op dit onderwerp.

13 reacties

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • October 8, 2025

Ik vermoed dat medewerkers van de Proximus (retail) klantendienst aanwezig als moderatoren op dit publieke forum u niet zullen kunnen verder helpen 

Even geduld oefenen (+/- 2 tal weken) om de DLM toe te laten “zijn werk te doen”

Vervolgens eventueel opnieuw contact zoeken met (een andere medewerker van) Scarlet en indien nodig vervolgens contact opnemen met de ombudsdienst telecommunicatie (klacht voor bemiddeling)

Op basis van de bovenstaande cijfers is het mijns inziens vrij duidelijk dat uw lijn nog beduidend hogere snelheden aankan 

P.S.

Uw eerste resultaat was blijkbaar wel een DLM profile, ik vermoed dat uw lijn (na contact?) automatisch/manueel (door Scarlet) op het provisioning line profile 70/30 voor een vdsl2 vectorised lijn van +/- 90 m gezet werd (en de DLM nog een voldoende aantal testresultaten moet verzamelen)

• Auteur
  • Apprentice
  • October 8, 2025

OK dan gewoon nog een twee tal weken afwachten.
Ik dacht al dat ik de DLM had uitgeschakeld door die TBF te starten.

Wat doet die TBF eigenlijk, je hoort aan de telefoon dat ze het hebben over een lijntest maar wat houd dat in ?

Martin
  • October 8, 2025

FYI:
TBF meet de verzwakking op bepaalde frequenties 
Is die test niet goed, dan zal DLM niet actief staan op uw lijn.
Je kan nog goede waarden hebben met het sagemtool, wat niet garandeert dat de TBF meting ok is.

Nog enkel voorbeelden van metingen die gebeuren 

Testnaam Wat wordt gemeten Typische waarden / norm Wat een fout kan betekenen
Lijnweerstand Elektrische weerstand tussen A- en B-ader < 1800 Ω (afhankelijk van lijnlengte) Hoge weerstand → slechte verbinding, overgangsweerstand, kabelbreuk
Isolatietest Weerstand tussen aders en aarde > 10 MΩ Lage isolatie → vocht, beschadigde mantel, corrosie
Capaciteitstest Capaciteit tussen aders (nF) ± 50–100 nF/km Te hoge waarde → parallelle aftakkingen (bridged tap), vocht in kabel
Ruisniveau / Overspraak Ongewenste signalen op de lijn < -60 dBmV Hoge ruis → storing, slecht contact, interferentie
DSL SNR (Signal-to-Noise Ratio) Verhouding signaal / ruis  <6 dB 
(> 9 dB goed)
Lage SNR → ruis, slechte verbinding, te lange lijn
DSL Attenuation (demping) Verlies van signaalsterkte < 60 dB Hoge demping → lange lijn of slechte koperkwaliteit
Bit Error Rate (BER) Aantal fouten per bit < 1e-7 Hoge BER → instabiele DSL-verbinding

• Auteur
  • Apprentice
  • October 8, 2025

Leuk om te weten, maar die Isolatietest dat kan enkel door een hoge spanning door de lijn te jagen zoals een megger dat doet, zit dit allemaal ingebouwd in de DSLAM.

Martin
  • October 8, 2025

In de Tabel zijn dit inderdaad zuiver koperlijnmetingen, tot aan ruisniveau/overspraak maar hoe dit nu door Proximus verwezenlijkt wordt, die details heb ik niet, maar het zal toch door de DSLAM moeten gebeuren op die koperlijnen op één of andere manier en niet zoals met een Megger.
Het belangrijkste staat eigenlijk boven deze tabel aangegeven en onderaan de Tabel  vanaf ruisniveau / overspraak.

En tenslotte is het belangrijkste dat scarlet bij problemen zoals de uwe, de nodige stappen kan zetten (en indien nodig via PX ) om uit te vissen of je lijn in orde is.

DaisyS
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator
  • October 9, 2025

@G33RT Ik heb het even voor je nagekeken, DLM staat actief op je lijn. Geef het inderdaad nog even tijd zodat deze zijn werk kan doen.

• Auteur
  • Apprentice
  • October 9, 2025

@G33RT Ik heb het even voor je nagekeken, DLM staat actief op je lijn. Geef het inderdaad nog even tijd zodat deze zijn werk kan doen.

Bedankt voor de hulp !

• Auteur
  • Apprentice
  • October 14, 2025

Iets zorgt ervoor dat mijn upload snelheid steeds terug naar onder gaat.
Als ik de modem reboot krijg ik terug 70/30 maar na een dag ofzo val ik weer op 70/10 en dat is zelfs een DLM profiel.
Als er nu een storing zou zitten op de lijn zou de modem ook niet kunnen intrainen op 134Mbps !!
En over de geschatte lente van de lijn wat 88 meter is moet men een veel beter DLM profiel toegekend krijgen.

Waar kan ik dit best melden aan de ombudsman of direct aan B.I.P.T. ?

Ik heb 70/30 gehad na dat ik een TBF heb gestart:

Maar na een paar dagen naar 70/10 🙄

Mijn (effectieve) speedtests van 01 Okt 2025 tot 12 Okt 2025

Martin
  • October 14, 2025

Maar ik zou ook niet te veel de bbox reboten om de DLM rustig de tijd te geven om zijn werk te laten doen.

Heb je een idee hou oud je bbox al is want vanaf zo’n 8 jaar oud wordt de bbox ook dikwijls omgeruild bij problemen.

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • Antwoord
  • October 14, 2025

Er is mijns inziens op basis van bovenstaande een (technisch) probleem met uw lijn (of uw Bbox) (upload)

& uiteraard is 70/10 een DLM profiel 

Waarom de downloadsnelheid niet toeneemt is mij evenwel een raadsel (DLM profielen type 85/10 en 100/10 bestaan)

=

Scarlet (opnieuw) contacteren om een oplossing/voorstel van oplossing te bekomen 

en pas nadien indien nodig  contact opnemen met de ombudsdienst telecom (voorstel tot bemiddeling) met uiteraard info aangaande uw contacten met Scarlet en de voorhanden testresultaten 

• Auteur
  • Apprentice
  • October 14, 2025

Maar ik zou ook niet te veel de bbox reboten om de DLM rustig de tijd te geven om zijn werk te laten doen.

Heb je een idee hou oud je bbox al is want vanaf zo’n 8 jaar oud wordt de bbox ook dikwijls omgeruild bij problemen.

De BBox3V+ is zo een 4 jaar oud.
Het is de hardware versie: 1.0

• Auteur
  • Apprentice
  • October 14, 2025

Ik zal nog een paar weken wachten en zien wat DLM gaat doen.
Dan zal ik Scarlet nog eens contacteren en maar hopen dat ze mij niet weer afwimpelen.

• Auteur
  • Apprentice
  • October 23, 2025

Ik besloten om toch nog eens te proberen om Scarlet technische dienst op 02 575 27 27 contacteren.

Gesprek van 21/10/2025 
Ik verklaarde dat ik een zeer langzame upload had en in het verleden een snellere upload had.
Er werd een lijntest gedaan en men vroeg mij om de modem uit en aan te doen na 30 minuten.
Ik moest ook nog de hele binnen bekabeling controleren van modem tot aan het kastje op de muur.
Als het probleem blijft mocht ik gerust terug bellen.
Dit heeft (uiteraard) niets uit gehaald want ik zat nog steeds op 70/4.

Gesprek van 22/10/2025
Ik zei dat ik een langzame upload had en dat ik eerder een 20 Mbps upload had nadat ik zelf een TBF heb opgestart.
Ze ging kijken wat ze voor mij kon doen en weer werd er een lijntest gedaan.
Als ik wou kon ik een technieker boeken om alles te controleren en dat zou mij €85 kosten.
Ik heb de technieker dan ook direct geweigerd !
Weer werd mij gevraagd om mijn modem uit en aan te doen en een naderhand een speedtest te doen.
Als ik nog problemen zou hebben mocht ik terug bellen.

Gesprek van 22/10/2025
Weer de hele uitleg gedaan en alweer werd er een lijntest uitgevoerd.
De technieker wist mij al dadelijk te vertellen dat op dit adres enkel 70/4 kan is en hoger NIET mogelijk is.
Ik vroeg aan wat dit te wijten was en hij zei het systeem laat op uw adres niet hoger toe dan 70/4.
Daarop vroeg ik, kan u mij dan zeggen waar aan het kan liggen dat op dit adres maar 70/4 mogelijk ik die zo dicht bij de ROP/DSLAM zit ?
Hij zei dat hij op de monitor (in het VET) kon aflezen dat er op mijn adres enkel en alleen maar 70/4 mogelijk is (einde verhaal).
Mocht ik een hoger snelheid willen hebben zou ik best veranderen van ISP.
Hij liet mij ook weten dat het zinloos was hierover terug contact op te nemen daar ze niets konden doen wat dit betreft.
Waauw, wat een antwoord dit had ik echt niet verwacht.
Ik heb dan ook gevraagd of hij mij dit schriftelijk wou bevestigen dat het niet mogelijk is om hoger dan 70/4 te hebben op dit adres.
Neen dat kon hij niet doen maar ik mocht een aanvraag hierover doen via hun contact formulier.

Ik weet niet wat er hier speelt maar ik merk duidelijk dat ze mij afwimpelen.