Skip to main content
Vraag

scarlet fritzbox single vlan

• February 6, 2026
  • 10 reacties
  • 72 Bekeken

Is het mogelijk om bij scarlet single vlan configuratie te krijgen?

de helpdesk is niet behulpzaam.

Een fritzbox kan alleen met single vlan overweg.

10 reacties

Martin
  • February 7, 2026

FYI: Proximus medewerkers komen hier pas maandag terug langs en normaal gezien moet je voor scarlet problemen contact opnemen met scarlet zelf.

Kan je het niet terugvinden via MyScarlet – Log in op je klantenzone of je ergens een optie ziet voor single VLAN.

Mogelijks kunnen andere forumleden je hierbij ook nog verder helpen die ervaring hebben met scarlet..

mss vind je iets terug in deze documentatie → Scarlet Guideline 3rd party router

FRITZ-Box-voor-gebruik-op-de-aansluiting-van-Scarlet-configureren

• Auteur
  • Apprentice
  • February 7, 2026

Op de website bestaat de optie voor single vlan niet. Ik heb gebeld en zeiden dat het niet mogelijk was.

maar: ik moest ook uitleggen wat single vlan was, want de helpdesk medewerker had er nog nooit van gehoord.

Martin
  • February 7, 2026

@brechtvb 

Bij Scarlet op hun site → https://www.scarlet.be/dam/jcr:e3f8e16d-2e69-4b47-9d8c-02fbe258588e/cdn/sites/support-scarlet/documents/nl/own-device/PXS_router-guideline_v1-NLD-Scarlet.pdf staat er voor gebruik van je eigen router, wel het volgende:

3.2 Configuratie 3.2.1 VLAN Tagging:
De residentiële lijnen van Proximus maken gebruik van één VLAN (VLAN 20) voor connectiviteit naar het netwerk.
De router moet dus zo worden geconfigureerd dat zijn WAN-interface verkeer in VLAN 20 inkapselt.

• Auteur
  • Apprentice
  • February 7, 2026

Hallo,

Ik zal het nogmaals proberen, maar als ik mijn b-box v3+ aansluit, dan geldt vlan 10 voor internet, 20 voor audio/telefonie en 30 voor video (iptv?).

Links en rechts lees ik dat dat zo geconfigureerd dient te worden langs de proximus/scarlet zijde.

Ik heb een scarlet abbonnement.

Martin
  • February 7, 2026

Dat klopt als je een bbox3 aansluit dan kan die niet werken in single VLAN-20 en bouwt een ppoe connectie op. Als je een eigen router gebruikt en in Single VLAN wilt werken dan moet je op je WAN VLAN-20 taggen, IpoE / DHCP.

Je eigen uitrusting gebruiken | Scarlet → 

We nodigen je uit om verder te lezen en je apparaten te configureren door de instructies in deze twee documenten te volgen:

Voor een fiberlijn:

Voor een koperlijn:

Hoe installeer je je eigen apparatuur

1. Klik op onderstaande knop en meld je aan.
    Log in op MyScarlet
  2. Ga naar de pagina van je internetproduct.
  3. Klik op Je eigen apparatuur installeren.
  4. Kies Je eigen modem registreren. Vul het serienummer van de modem in en sla op.
  5. Volg de instructies van de fabrikant om de nieuwe modem te installeren.

Belangrijk: Bewaar je Scarlet-modem thuis. Het kan handig zijn bij technische problemen.

Let op: deze actie is niet beschikbaar in de mobiele app. Log in op de webversie van MyScarlet door op de knop hierboven te klikken om verder te gaan.

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • February 7, 2026

als ik mijn b-box v3+ aansluit, dan geldt vlan 10 voor internet, 20 voor audio/telefonie en 30 voor video (iptv)

Inderdaad

&

Misschien biedt het onderstaande soelaas

Frit!box geen internet - Userbase

philippe_d schreef: 01 mei 2025, 01:28Ik neem aan dat jouw Fritz!Box de laatste Firmware heeft (F!OS 8.03)

In dat geval gaan de Proximus en Scarlet profielen ervan uit dat jouw lijn op single VLAN staat.
De fritzBox kiest dan automatisch VLAN-ID 20, en heb je géén PPPoE login nodig (IPoE of DHCP)

Gezien je nog een werkende B-box3 hebt, staat jouw lijn nog altijd op "triple VLAN"
In dat geval moet je VLAN-ID 10 kiezen voor internet.

Gebruik "andere provider" en doe de instellingen manueel:

• bij verbindingsinstellingen kies je voor VLAN-ID 10 (Pbit = 0)
  • geef jouw Scarlet internet logon (formaat: ab123456@PROXIMUS) en je paswoord
  • Via de "My Scarlet" App kan je uw paswoord niet zien, maar je kan een nieuw PPP paswoord aanmaken. Dat moet exact 8 tekens zijn, en min. één cijfer en één hoofdletter bevatten (denk ik). Ik raad je aan om uw paswoord op deze manier up te daten, en dit nieuwe paswoord te gebruiken.

Maar vermits Scarlet blijkbaar ook de (Proximus) internetbox ondersteunt zou u in principe ook al dan niet met de hulp van de Scarlet klantendienst ook verder moeten kunnen met onderstaande werkwijze  (zelf heb ik geen ervaring met Scarlet)

Probleem hierbij is wel dat na de overschakeling naar single vlan in geval van technische internetproblemen u (zonder Scarlet) niet niet meer naar uw Bbox3 kunt overschakelen 

Je eigen uitrusting gebruiken | Scarlet

&

FRITZ!Box 7530 AX | FRITZ!Box einrichten: Anleitungen für verschiedene Anbieter

Eventueel contact zoeken met Fritz support team indien nodig

FRITZ! Service | Service & support

• Auteur
  • Apprentice
  • February 7, 2026

Ik zie op mijn scarlet geen mogelijkheid om de modem te registreren (Fritz box).

met vlan id 10 werkt internet, maar IP tv niet, de decoder althans.

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • February 7, 2026

Indien u in 3VLAN (Bbox settings) blijft dient u in principe uw Fritz niet te registreren (ook niet bij Proximus voor dsl lijnen)

Zelf kan ik Fritz vdsl boxen op het Proximus netwerk - voor internet - gebruiken zonder Bbox3v+ 

Voor zover mij bekend is er tot op heden niemand erin geslaagd een Proximus decoder (op eenvoudige wijze) aan de praat te krijgen achter een Fritz (zonder gebruik van Bbox/internetbox) bv.

Fritz!Box 7590 en Proximus TV - Userbase

proximus tv werkt plots niet meer met Fritzbox (opgelost met nadeel) - Userbase

→ Kan Fritz support eventueel een oplossing bieden ?

Martin
  • February 7, 2026

ik dacht dat er toch al waren waarbij het wel lukt met een v7 decoder. Al weet ik niet meer juist of ik tegengekomen ben al zoeken op userbase of op andere socials/fora….

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • February 7, 2026

@ Martin voor zover mij bekend enkel in single VLAN (wat in principe ook bij Scarlet toch zou moeten mogelijk zijn) bv.

Problème avec le décodeur TV Box V5C de Scarlet | Proximus Forum

Al gelukt om je eigen modem te gebruiken / over te schakelen op single vlan? - Userbase