Sinds begin dit jaar heb ik last ondervonden van zeer instabiele ping bij het spelen van ‘League of Legends’, ik geloof dat dit begonnen is rond dezelfde periode dat de lockdown van start is gegaan.
Ik heb jarenlang met een ping van 18 gespeeld en sinds de aanvang van dit probleem schommelt het tussen de 22-30, deze inconsistentie is zeer merkbaar en vrij frustrerend. Ik nam aan dat dit een aanpassing was van Proximus om de druk op een overbelast netwerk te verminderen en dat mijn ping later wel naar zijn gebruikelijke niveau zou dalen. We zijn nu echter een achttal maanden verder en er is hier nog steeds geen verandering in gekomen. Ik heb gecheckt bij een aantal andere mensen die ook Proximus hebben en hun ping is nog steeds hetzelfde als voor de lockdown. Dit doet mij vermoeden dat er toch misschien iets anders aan de hand is. Dit probleem is ook altijd aanwezig, op alle momenten van de dag/nacht en niet alleen tijdens de piekuren.
Ik heb een aantal checks gedaan: herstarten van de modem; andere kabels, routers & computers gebruikt; computer direct aangesloten op de modem; ik heb de DNS servers aangepast; etc. Zover ik kan zien is er niets mis met mijn netwerk zelf (er was ook niets veranderd voor de stijging) en volgens Riot Games ook niets met hun servers, andere mensen hebben ook geen last van verhoogde ping, dus dat kan wel kloppen.
Ik heb dan een aantal traceroutes gedaan en kwam met iets andere resultaten dan de andere gebruikers van Proximus. Zij hebben namelijk geen hops naar 80.84.23.40 of naar een tweede 10.x.x.x adres, terwijl dit bij mij wel het geval is. Ik kan mij ook niet herinneren dat dit tweede 10.x.x.x adres er vroeger tussen zat. Ik vroeg mij dus af of dit de oorzaak zou kunnen zijn van de verslechterde connectie?
Ik zou heel dankbaar zijn als iemand mij kon voorthelpen met mijn ‘troubleshooting’. Alvast bedankt :)
P.S. Ik probeer dit natuurlijk allemaal over de kabel en niet over wifi.