Vraag

Routing issue naar Riot Games servers?

  • 24 November 2020
  • 14 reacties
  • 501 Bekeken

Sinds begin dit jaar heb ik last ondervonden van zeer instabiele ping bij het spelen van ‘League of Legends’, ik geloof dat dit begonnen is rond dezelfde periode dat de lockdown van start is gegaan.

Ik heb jarenlang met een ping van 18 gespeeld en sinds de aanvang van dit probleem schommelt het tussen de 22-30, deze inconsistentie is zeer merkbaar en vrij frustrerend. Ik nam aan dat dit een aanpassing was van Proximus om de druk op een overbelast netwerk te verminderen en dat mijn ping later wel naar zijn gebruikelijke niveau zou dalen. We zijn nu echter een achttal maanden verder en er is hier nog steeds geen verandering in gekomen. Ik heb gecheckt bij een aantal andere mensen die ook Proximus hebben en hun ping is nog steeds hetzelfde als voor de lockdown. Dit doet mij vermoeden dat er toch misschien iets anders aan de hand is. Dit probleem is ook altijd aanwezig, op alle momenten van de dag/nacht en niet alleen tijdens de piekuren.

Ik heb een aantal checks gedaan: herstarten van de modem; andere kabels, routers & computers gebruikt; computer direct aangesloten op de modem; ik heb de DNS servers aangepast; etc. Zover ik kan zien is er niets mis met mijn netwerk zelf (er was ook niets veranderd voor de stijging) en volgens Riot Games ook niets met hun servers, andere mensen hebben ook geen last van verhoogde ping, dus dat kan wel kloppen.

Ik heb dan een aantal traceroutes gedaan en kwam met iets andere resultaten dan de andere gebruikers van Proximus. Zij hebben namelijk geen hops naar 80.84.23.40 of naar een tweede 10.x.x.x adres, terwijl dit bij mij wel het geval is. Ik kan mij ook niet herinneren dat dit tweede 10.x.x.x adres er vroeger tussen zat. Ik vroeg mij dus af of dit de oorzaak zou kunnen zijn van de verslechterde connectie?

Ik zou heel dankbaar zijn als iemand mij kon voorthelpen met mijn ‘troubleshooting’. Alvast bedankt :)

 

Traceroute naar de Riot Games servers

 

P.S. Ik probeer dit natuurlijk allemaal over de kabel en niet over wifi.


14 reacties

10.24.49.118 is een privaat Ip adres net zoals dit van je modem 192.168.1.x ook je lokaal ip adres is van al je toestellen die via de DHCP van je modem een Ip adres uitgedeeld krijgen.

Het toestel waarmee je League of Legends speelt kun je dit niet eens direct aan je bbox bekabeld verbinden want dit zou dan van de bbox een 192.168.x adres moeten krijgen.

Het toestel waarmee je League of Legends speelt kun je dit niet eens direct aan je bbox bekabeld verbinden want dit zou dan van de bbox een 192.168.x adres moeten krijgen.


Ik had al vermeld dat ik geprobeerd heb om de computer direct met de modem (BBox) te verbinden, maar dat dit geen enkel effect had, ping blijft even slecht.

 

10.24.49.118 is een privaat Ip adres net zoals dit van je modem 192.168.1.x ook je lokaal ip adres is van al je toestellen die via de DHCP van je modem een Ip adres uitgedeeld krijgen.

 

Hier draait het echter niet om dat eerste 10.x.x.x adres, maar eerder om deze twee adressen:

  6        *           7 ms      8 ms   80.84.23.40
  7    12 ms    12 ms    12 ms  10.246.114.19

Dit 80.x.x.x adres en het tweede 10.x.x.x (in dit geval 10.246.114.19) adres komen bij andere mensen niet voor, vandaar de vraag of er een probleem bij de routing ligt. Ik krijg bij alle andere traceroutes (zowel naar sites als naar servers van andere games) dat 80.x.x.x adres en dat tweede 10.x.x.x adres niet, dit gebeurt alleen bij de ‘League of Legends’ server.

ik heb ook eens bij mij getest

 

Maar hangt dit ook niet af over welke servers je passeert in functie van waar je woont ?

We zullen maar afwachten tot iemand van Proximus zelf hier een antwoord geeft hierop.

Hey Martin,

De traceroute die je hebt gepost ziet er ook vrij normaal uit. De meeste traceroutes volgen een gelijkaardig traject:

Lokaal netwerk (192.168.x.x) → Proximus netwerk (91.x.x.x) via  een 10.x.x.x adres (misschien een CMTS) → Tier 1 provider zoals Level3, Telia, RETN, etc.. → uiteindelijke bestemming

(Riot heeft zelf een specifiek netwerk opgericht dat Riot Direct heet om latency te verminderen, vandaar dat er geen Tier 1 in die traceroute zit.)

Dit is het formaat die mijn andere traceroutes ook volgen, 80.x.x.x en 10.x.x.x komen nooit voor, behalve bij mijn verbinding naar de Riot Games EUW server. Ik heb zojuist een traceroute naar de EUNE server gedaan en ook hier komen die twee adressen niet voor. Op EUNE heb ik ook een stabiele ping, dus ik denk dat er hier toch iets mis loopt met de verbinding naar de EUW server.

 

Maar hangt dit ook niet af over welke servers je passeert in functie van waar je woont ?

We zullen maar afwachten tot iemand van Proximus zelf hier een antwoord geeft hierop.

Inderdaad, maar ik heb het ook gevraagd aan iemand die heel dichtbij woont, dus dat zou toch iets minder invloed moeten hebben. Ik hoop ook dat iemand van Proximus een antwoord/uitleg kan bieden, dit is toch iets dat ik opgelost zou willen zien.

Nog even een update: gisteren hadden we met 3 (allemaal klanten van Proximus) een ping van 38. Dit is hoger dan normaal, maar het bleef wel consistent. We hebben dan elk nog eens een tracert gedaan en we werden alle 3 geroute via servers van RETN (die in de UK zitten, geloof ik). Nu dat we alle 3 dezelfde ping en dezelfde consistentie hadden, werd ik niet door die 2 addressen geroute (80.84.23.40 en een tweede 10.x.x.x adres (hier 10.246.114.19)).

 

Tracert via RETN

Dus even als recap:

  • Gisteren: ik heb dezelfde route als anderen = dezelfde ping
  • Doorheen 2020: ik krijg 2 addressen in mijn route die anderen niet hebben = hogere ping en inconsistentie.
Reputatie 1

Heeft iemand hier al een oplossing voor gevonden?

 

Ik heb ook al maandenlang last van een (consistente) hoge ping van ca. 40ms in League Of Legends. Riot helpdesk kon mij niet verderhelpen en verwees mij door naar Proximus met een reeks instructies/aanbevelingen maar de proximus helpdesk kon/wou mij hier niet mee verderhelpen

Is er ondertussen al een oplossing in de maak?

Reputatie 1

Is er ondertussen al een oplossing in de maak?

Dream on

Is er ondertussen al een oplossing in de maak?

Dream on

Best wel triest

Reputatie 1

Is er ondertussen al een oplossing in de maak?

Dream on

Best wel triest

 

Helaas is dit niet mijn enige probleem…

 

Decoder v7 die mijn internetverbinding verstoort, opnames die haperend afspelen,…

 

Allemaal zonder oplossing... 

 

Helaas geen kabel in mijn woning dus overschakelen naar de concurrentie is niet eenvoudig. Misschien toch de investering maar eens overwegen

Decoder v7 die mijn internetverbinding verstoort, opnames die haperend afspelen,…

@ZoekerAH toch nog voor alle zekerheid eens de vraag stellen of je eventueel via een switch werkt om de decoder aan te sluiten of dat die direct met een utp kabel aangesloten is aan de bbox?

Reputatie 1

Decoder v7 die mijn internetverbinding verstoort, opnames die haperend afspelen,…

@ZoekerAH toch nog voor alle zekerheid eens de vraag stellen of je eventueel via een switch werkt om de decoder aan te sluiten of dat die direct met een utp kabel aangesloten is aan de bbox?

 

Rechtstreeks met utp kabel 

hey,

 

Volgens mij Ligt het bij Riot zelf

 

Ik had vroeger ook een ping tussen 20 - 22 nu heb ik een ping van 38 - 40.

Reputatie 1

hey,

 

Volgens mij Ligt het bij Riot zelf

 

Ik had vroeger ook een ping tussen 20 - 22 nu heb ik een ping van 38 - 40.

 

Nee hoor... Specifiek probleem bij (bepaalde) proximus klanten 

Reageer