Vraag

QNAP Nas zichtbaar maar niet bereikbaar - hoe configureren?

  • 20 December 2022
  • 10 reacties
  • 198 Bekeken

Ik beschikt over een QNAP NAS TS-X53D in mijn intern netwerk. Sedert de installatie van de BBOX4 kan ik het toestel niet bereiken. Na de problemen, heb dit opnieuw de oude van Orange geïnstalleerd en alles werkte opnieuw perfect.

 

Het probleem zit dus bij de BBOX… 

Nochtans zie ik dat de BBOX mijn NAS herkent en een IP toekent 192.168.129.3

Ik heb poorten 80 443 reeds open gesteld via Myproximus. Is er iemand die mij hierbij kan helpen? 

Moet ik nog instellingen wijzigen?  

 

Alvast bedankt! 

 


10 reacties

@De Netwerknoob Met die poorten openzetten waren er problemen bij bepaalde softwareversies van de bbox4, kijk eens welke softwareversie er op staat.

Dag Martin, 

Dank voor uw reactie!

 

Firmware versie

SGE51100354

 

Vind ik terug via myproximus.

Met deze versie zou het normaalgezien moeten werken heb je bij port mapping deze methode gevolgd :

→ Internetpoorten openen op je modem

Dag Martin, 

Ik heb het stappenplan gevolgd, maar krijg foutmelding. 

Ik wens poort 8080 intern te openen. Ik zie dat de NAS deze gebruikt. Extern hoef ik niet aan de NAS te kunnen. 

Ik vulde bij externe poort ook 8080 in en krijg foutmelding. Of moet ik iets anders invullen?

Hoe ga ik anders naar die geavanceerde configuratie? 

 

Daar ik geen bbox4 heb kan ik zelf niet gaan kijken via MyProximus naar al de mogelijke instellingen in de User interface van de bbox4.

Kan je niet via MyProximus naar “Internet” 

 

Natuurlijk als je nas alleen maar lokaal bereikbaar moet zijn hen je in feite geen mapping nodig van externe naar interne poorten.

mss toch eens je bbox4 resetten

Reset je Internet Box

  1. Er bevindt zich een resetknop op de achterkant van de Internet Box (naast de aan/uit-knop). Om deze te kunnen indrukken, heb je een puntig voorwerp nodig, bijvoorbeeld de punt van een balpen. Zet de Internet Box aan en houd deze resetknop gedurende ongeveer 20 seconden ingedrukt.Reset button on the back of a b-box 3
  2. De controlelampjes aan de voorkant van de Internet Box gaan uit en vervolgens terug aan. Dit betekent dat je Internet Box gereset is.
  3. Wacht even om je internetverbinding te gebruiken totdat het lampjes Wi-Fi en Internet (of broadband) blauw zijn.

Dag Martin,

 

Ik heb de Box gereset maar geen verandering. 

Misschien efficiënter om te communiceren via ander kanaal? 

Werkt u met teamviewer/zoom/... ofzo?

 

Grtn

 

Ruben

Dag,

 

Ik had een vergelijkbaar probleem na overstap van BBOX3 naar fiber en internet box.
Staat jumbo frames eventueel aan op de NAS..

NAS(synology) was vanop afstand bereikbaar maar niet op het interne netwerk.

Van mij was dit opgelost door dit uit te schakelen op de NAS.

Ik heb mijn rooter volledig heringesteld met dezelfde adressen als ervoor.

Ook DNS aangepast en NAS werkt nu zoals het hoort. Ik vermoed dat die laatste de boosdoener zal geweest zijn..

Thx iedereen voor de tips!

@De Netwerknoob bedankt voor de feedback, wat bedoel je juist met DNS aangepast?

Reageer