Vraag

problemen met android toestellen op wifi 6

  • 28 December 2022
  • 12 reacties
  • 812 Bekeken

Sinds vorige week de nieuwe modem in gebruik. Deze werkt met wifi 6 wat me een uitstekend wifi netwerk geeft. Echter merk ik veel problemen met mijn Android toestellen. Apps die niet laden of blijven laden. Na wat opzoek werk zou het simpel te verhelpen zijn enkele aanpassingen van de modem instellingen. Maar tot op heden nog geen enkel antwoord gekregen  van proximus. 

 

Nog iemand dit probleem ? 


12 reacties

Waarschijnlijk bedoelen ze dat je smart wifi (One SSID) kunt uitzetten op de bbox4 (nieuwe Internet box)

Bij een bbox4 = "Internet Box"  moet je One SSID uitschakelen via MyProximus App
in de Wifi instelling.

Dit kun je altijd eens uitzetten om vast te kunnen stellen of je probleem daarmee opgelost is.

PS: gewoon ter bijkomede info   

  • "One SSID" wil zeggen dat één en de zelfde wifi netwerknaam (SSID) uitgezonden wordt voor de beide wifi frequentiebanden 2.4 & 5.0 GHz,
    namelijk: "Wifi-2.4-xxxx" of "Wifi-home-xxxx" of ook Proximus-Home-xxx i.p.v. de twee wifi netwerknamen wifi-2.4-xxxx en Wifi-5.0-xxxx bij One SSID niet actief.
  • Deze geïntegreerde functie (ook "Smart Wifi" of "Slimme Wifi" genoemd) zou er voor moeten zorgen dat alle WiFi-clients (smartphone, laptop enz...) automatisch overschakelen naar de meest optimale frequentieband (2,4- of 5 GHz-frequentieband) om altijd de beste WiFi-verbinding te maken.
    Maar hierbij kunnen er zich soms met bepaalde apparaten nog problemen voordoen!.

In Nederland bij zigo spreken ze over de instellingen  van de modem te veranderen naar "stateful autoconfig" omdat android problemen zou hebben met stateless autoconfiguratie. Zou dit ook kunnen? 

Hopelijk kunnen de prox forummedewerkers als ze hier terug langskomen wat meer info verstrekken hieromtrent.

Maar je zou als test al eens kunnen proberen door smart wifi eens uit te zetten wat dit als resultaat geeft en je kunt het altijd weer terug inschakelen als het niks oplost.

Ga ik zeker eens proberen morgen na mijn nachtdienst thuis. Hoop inderdaad ook op een reactie van een forummedewerker. Telkens ik naar de klantendienst bel horen ze het in Keulen donderen. Alvast bedankt en laat de oplossing hier zeker weten 

Reputatie 7
Badge +3

@Jefkeeuu 

Als het na een herstart van de internet box nog niet goed werkt, zou ik inderdaad eens zoals @Martin voorsteld de One SSID uitzetten.

 

Geert

Heb ondertussen  de one SSID eens afgezet maar biedt geen enkele verandering van het probleem. Ook al eens gekeken bij de instellingen vanxde modem om de stateless functie uit te schakelen maar vindt dit nergens terug.

Ik heb een gelijkaardig probleem en zoek me dood naar een oplossing.  Heeft topicstarter hier dan uiteindelijk een oplossing voor gevonden?

 

Reputatie 7
Badge +3

@JoeriVictor 

ik meet je aansluiting eens uit, je mag je klantnummer toevoegen op je profiel a.u.b.

 

Geert

Is er hiervoor ondertussen een oplossing gevonden @GeertC ? Ik heb nu ook al enige tijd Fiber met de nieuwe internet box en heb hetzelfde probleem op een galaxy S21FE én galaxy S22. Voor de installatie van Fiber + nieuwe internetbox had ik geen problemen.

 

SSID staat dacht ik al uit, ik heb nadien ook gewoon heel de 2.4ghz band gedisabled alsook met de firewall instellingen gespeeld, extra netwerkpoorten proberen open te zetten maar niets werkt.

ik vraag mij af of het  iets zou kunnen te maken hebben met het volgende ?:

apparaten zien Wi-Fi, maar kunnen er geen verbinding mee maken terwijl WPA2 het gebruikte protocol is. Van onze kant zien we voor deze apparaten korte verbindingen op Wifi kunnen zien, maar worden deze direct gelost.

De oorzaak is de PMF-functie (Protected Management Frames) die extra beveiliging toevoegt aan WPA2 en in tegenstelling tot de Bbox 3, is deze standaard voorhanden in de internetbox. We hebben dit fenomeen vooral gezien op Huawei-smartphones en HP-printers

@Martin weet je of die PMF functie uitgezet kan worden? Ik heb het zelf nog niet opgezocht maar zal het straks of morgen eens zoeken via Google.

 

O.b.v. uw comment zou ik denken dat heel het device wel of geen toegang zou hebben tot de Wifi/internet. Maar het is zo dat het afhankelijk is per app. Bvb apps waarvan ik gemerkt heb dat ze bijna altijd moeilijkheden hebben: Microsoft Teams, TooGoodToGo en als ik me niet vergis ook de Proximus app…

 

Concreet voorbeeld: deze ochtend kreeg ik wel whatsapp meldingen van inkomende berichten maar niet van Teams (terwijl ik ze wel op mijn laptop zag). Als ik overschakelde naar 4/5G kreeg ik de meldingen van Teams wel ineens binnen op mijn Smartphone. 

@boeckxke Nee volgens mij kun je die niet uitzetten, hier had ik er iets van gelezen ivm de PMF-functie:

→ Internet box wifi connexion refusée | Proximus Forum

maar bv hier wordt voorgesteld van via Myproximus om WPA2 in te stellen 

Internet box wifi connexion refusée | Proximus Forum 

ik heb wel niet gans die thread doorgelezen op het FR forum, enfin ik wou je het maar meegeven.

Reageer