Vraag

probleem port mapping

  • 9 August 2022
  • 9 reacties
  • 371 Bekeken

 

kan me iemand helpen?

ik heb een wifi toestel die ik probeer via wifi te verbinden met mijn gms.

het gaat over een esolar AIO3 module, die geïnstalleerd is op de omvormer van mijn zonnepanelen.

de bedoeling van dit toestel is om de gegevens mbt verbruik en opbrengst op te volgen op mijn gsm.

de verbinding werkt enkel via een hotspot van mijn 4G aangemaakt op een andere gsm, maar niet met de wifi.

na meerdere pogingen, zonder succes, om dit op te lossen met techniekers van proximus, heb ik zelf ontdekt  dat ik kan deze toevoegen via de portmapping van de wifi toestel.

 

Bij het opslaan van deze gegevens krijg de onderstaande foutmelding.

heb ik iets verkeerd ingevuld? 

 

 

 


9 reacties

heb je de bbox al eens herstart door zijn spanning gedurende 10 sec uit te zetten.

Staat ook DMZ onder firewall uit

Reputatie 7
Badge +4

 

Is bovenstaande nodig?

SAJ Technical Video: How to connect eSolar AIO3 to internet - YouTube

&

Solar Magazine - eSolar AIO3

eSolar AIO3 is een eenvoudig te installeren en snel in bedrijf te stellen communicatiemodule voor het bewaken van omvormers. Het integreert Bluetooth, WiFi en Ethernet. Deze module verbindt de app via Bluetooth en verzendt gegevens naar de server via WiFi / Ethernet

 Kan het esolar portal vervolgens niet geraadpleegd worden via

eSolar Air Guide - YouTube

eSolar Portal, Your solar power supplier (saj-electric.com)

 

P.S. Hebt u (of uw installateur) de standaard 192.168.1.x setting in de Bbox vervangen in 192.168.5.x?

de DMZ van de firewall heb ik uitgezet.

 

het is me gelukt om de port mapping te maken.

maar kan de verbinding nog altijd niet maken.

de technieker heeft inderdaad de ip adres veranderd naar 192.168.5

ik heb al meerderen keren de videos bekijken, verbinding lukt, maar de link van wifi blijf down.

in de video is de link up en de signaal is groen, aanduiden dat verbonden is.

bij is de signaal volledig doorkruist.

 

de techniekers van SAJ zijn ook gekomen, ze hebben een nieuwe module geïnstalleerd.

het werkte ook niet. de enigste oplossing was via de 4G hotspot.

 

de technieker denkt ook dat over een IP conflict gaat

 

 

bedoel je dat je via wifi thuis via je privé WAN adres van de bbox probeert, want dit kan niet. dit kan wel waarschijnlijk via SSID “Proximus public wifi” thuis en op een ander uiteraard ook.

via de data’s van mijn gsm, wifi gemaakt met de data van de gsm.

ik denk dat ergens aan de instellingen ligt, want bijna alle wifi toestellen werken niet (wifi bewakingscamera, wifi radio) 

Reputatie 7
Badge +4

@Martin

Ik begrijp dat de connectie via “tethering” op smartphone WiFi wel tot stand gebracht wordt, maar niet via Bbox WiFi … wat normalerwijze ook zou moeten lukken (externe dataportal/cloud)

Ik zie wel dat de AIO3 enkel WiFi 2.4 ondersteunt eventueel kan OneSSID mogelijks roet in het eten gooien (blijkbaar werken radio en camera’s ook niet en ook deze zijn veelal van het type WiFi 2.4

 

→ @Simona C 

Kunt u uw Bbox bereiken vanaf PC/laptop/smartphone in WiFi van uw Bbox via 192.168.5.1?

Indien ja inloggen als user met het user paswoord voorhanden op de Bbox en vervolgens op de OneSSID banner klikken om deze te desactiveren (op dezelfde wijze kan OneSSID terug ingeschakeld worden)

Indien dit geen soelaas zou brengen eventueel proberen de AIO (tijdelijk) via ethernet/utp kabel te verbinden met de Bbox om te zien of u op deze wijze al dan niet verder geraakt 

 

Edit

esolar-aio3-module-user-manual-2020-08-14-v0.pdf (solartoday.nl)

 

 

 

 

 

 

@M_016 Maar die portforwarding is die dan alleen om de moule te bereiken van buiten af?

want deze kun je dan toch niet bereiken via je intern netwerk (intern wifi netwerk)

ik begrijp niet echt.

wat in hun handleiding staat, is dat we eerst via bluetooth moeten verbinden, en dan aan de interne wifi (we gebruiken de 2.4 G).

we zijn toch niet de enigste met zo een toestel, maar we zijn de enigste voor wie het niet gaat.

en niet enkel de module, een wifi camera ook, een internet radio, die bij mijn tante heeft gewerkt om alle buitenlandse radios te bereiken, en bij mij enkel de Belgische, ook een wifi printer werkt niet, ik moet altijd met een kabel werken. 

en sta niet ver van de router, alles staat rond de router, 2 meter maximum.

in ieder geval heb ik nog geprobeerd om contact op te nemen met leverancier.

ze zullen ook van proximus komen met een nieuwe router te instaleren.

@Simona C maar als je nu gewoon verbinding maakt via wifi op je bbox bvb met laptop of smartphone lukt dat dan niet?  

wifi SSID via je bbox zie je die staan op je laptop/smatphonen/ in je lijst van binnenkomende wifi signalen in de vorm van Wifi-2.4-XXXX of Wifi-5.0-XXXX

of mss zie je Proximus-Home-XXXX staan dit in het geval je bbox ingesteld staat op OneSSID cfr: M_016

Reageer